T-P

Medlemmer
  • Content count

    667
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Posts posted by T-P


  1. Jeg er rendt ind i et lidt dumt, lavpraktisk problem:

    Jeg har for nyligt lagt mit program en smule om, således at jeg træner med vægte hver 2. dag. DIsse sessions er centreret omkring én stor compound øvelse, typisk squat, DL eller cleans. Resten af tiden fylder jeg så ud med mindre øvelser, som ikke nødvendigvis er de samme hver gang. Typisk indgår der også en presse-øvelse pr. gang. I de mellemliggende dage træner jeg så mere eller mindre intens cardio.

    Nå, men problemet opstår så ved at jeg typisk er ret tung i benene dagen efter en vægt-session, og ofte ret DOM'set også. Og jeg får jo ikke så meget ud af bakke-spurter hvis jeg allerede føler mig 90 år gammel når jeg starter..

    Så what to do? Måske kunne man lave cardio før en vægtsession og så holde helt fri i de mellemliggende dage? Så bliver det bare nogle ret lange træninger, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne f.eks. squatte effektivt efter jeg lige havde løbet/cyklet hårdt.

    Hvad gør I, hvis I gerne vil det hele?


  2. Hej MOL,

    Jeg har hørt fra forskellige, at der skulle være O-løbs klubber der sætter poster ud, og også sætter et kort op et offentligt sted. Man kan så komme med sit eget kort, kopiere posterne over, og så bare give den gas alene.

    Er der nogen der har lidt flere detajler? F.eks. hvor kortet er, hvor man køber sit eget osv.?

    Tak!

    TP


  3. Hej MOL

    Jeg har hvad jeg tror er en sene-inflammation i min albue. Ved hårdt arbejde, specielt når jeg bøjer underarmen en smule ude af "plan" med overarmen under belastning (d.v.s. vrider "hængslet"), opstår der smerter dybt inde i leddet. Hvad kan jeg gøre ved det? Lige nu spiser jeg ibuprofen og laver øvelser til træning der enten ikke belaster albuen i skæve vinkler (tror f.eks. godt jeg kan biceps-curle), eller slet ikke belaster den overhovedet (f.eks. dødløft osv). Det går fint. Jeg har også én af de der noprede, orange bolde.. Kan jeg bruge den til noget, eller gør det bare tilstanden værre?

    Tak!

    TP


  4. Hej,

    Jeg tænkte at det kunne være skægt at prøve lidt orienteringsløb. Der var engang én der fortalte mig, at der er en af klubberne i Nordsjælland der har et kort hængende på deres klubhus med en bane der skiftes ind imellem. Så kan man komme forbi med sit eget kort, kopiere den og så bare løbe selv..

    Jeg har ikke kunnet finde noget på nogle af klubbernes hjemmesider - er der nogen MOL folk der ved noget?

    TP


  5. Tjaaa, en er da nem at komme på. Tom Simpson. Døde midt på en etape i touren og havde taget amfetamin.

    Njarh.. Jeg mente nu de unge ryttere der specifikt er døde af EPO som ptpoul skev. Simpson er jo en kendt sag og så vidt jeg ved ikke EPO relateret.

    Artiklen der linkes til i Guardian er overbevisende nok. Tak for det.

    /T-P


  6. Så vidt jeg forstår skal der være et element af skadelighed ind over før man almindeligvis klacificerer noget som doping.

    Derfor er Kreatin og koffein ikke på listen.

    Begge dele findes også naturligt i mad, så det svarer lidt til at forbyde almindelige fødevarer, hvilket ikke ville give meget mening for mig.

    I mine øjne har det inden for cykelsporten givet en fin helbredsgevinst. Der er ikke dødsfald i løbene længere som følge af doping. Inden amfetamin og andre godter blev forbudt kostede det menneskeliv. EPO kostede også en masse unge rytteres liv, da de ikke havde lægekontrol og derfor fik blodpropper af skidtet. Doping forekommer helt sikkert stadigvæk i TDF feltet. Testosteron, EPO, bloddoping, væksthormon osv. De bliver bare nødt til at passe på med mængderne. Den vej rundt kontrolleres den helt ekstreme adfærd.

    Omvendt fører det til at ryttere kaster sig over endnu uprøvede medicinske produkter. Lad os håber der ikke er nogen af dem der kommer galt afsted af det.

    Jeg ville da være interesseret i at se referencer til de dødsfald du nævner. Siger ikke at det ikke passer, jeg husker bare ikke historier fra medierne om det..

    /T-P


  7. Hej MOL'ere

    For 10 dage siden opdagede jeg ved et rent tilfælde en mærkelig bule inde i siden af navlen da jeg kom hjem fra en squat-session. Det gjorde ikke ondt, og var ikke synligt, men jeg var så i dag til læge med det, og han sagde at det er en lille navlebrok.

    Jeg træner normalt tung vægttræning et par gange om ugen efter et rimelig "standard" full-body program, d.v.s. inkl. squat og dødløft. Det ville jeg jo gerne blive ved med, så hvad siger I - skal jeg bide i det sure æble og få det opereret? Er det sandsynligt at sådan noget bliver værre hvis det ikke bliver opereret og belastes som jeg plejer fremover? Kan navlebrok "gå i sig selv" igen hvis jeg holder en pause?

    Der må vel være nogen der har været samme tur igennem?

    Tak!

    /T-P


  8. Hej,

    Jeg har trænet jævnt og med gode resultater (fullbody, 3-4 store basisøvelser plus det løse 2-3 gange om ugen, cardio i dagene ind imellem) i nogle år med masse og styrke som formål.

    Nu har jeg lige holdt en måneds pause hvor jeg har været ude at rejse og HELT væk fra vægte og løbesko. Det kunne jo derfor være et godt tidspunkt til at prøve et nyt program.

    Så: Hvordan kommer jeg mest effektivt igang - d.v.s. udnytter at jeg er helt "dekonditioneret" nu, og hvilken model kan foreslås mht. progression osv.? Har været godt tilfreds med basis-øvelserne som fundament, så det ændrer jeg nok ikke på. Er mere interesseret i forslag til program-struktur.

    Hvad siger I?

    Tak!

    mvh

    T-P


  9. *Bump*

    Come on.. Der må da være nogle, også gerne lidt videnskabeligt baserede, eksperter der kan give et bud på:

    Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter?

    :smile:

    /T-P


  10. Hey jeg er også selv frontgast på en båd i samme størrelse, dog nok slet ikke på niveau som dig. Jeg aldrig styrketrænet specifikt mod sejlsport, er os kun 17, men var inde at træne med nogle venner der er pro sejlere, og de havde som andre også er inde på fokus på virkelig at køre deres program hurtigt igennem så pulsen var oppe stort set hele tiden, kan godt prøve at høre om jeg kan lokke deres program ud af dem. Det skal så lige siges at de sejelde langt mindre både. Men med mindre du vil øge din masse, hvilket nok er ikke tilfældet, ville jeg ikke dyrke fx bænkpress osv. specielt meget da som du selv skriver, at de ting der foregår på en båd er meget anderledes.

    Men ellers har du voervejet Reb træning? det er skidesjovt og kan overføres ret direkte til fx at hive sejl op.

    Tak for forslagene folkens! Jeg tror også at noget høj-intensivt cardio på intervalform må være et skridt i den rigtige retning.

    Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter?

    Kom endelig med mere input, og jeg vil da meget gerne se hvad de pro-sejlere du kender kører af programmer..

    /T-P


  11. Hej,

    Jeg har et spørgsmål, lidt i forlængelse af min tidligere tråd om crossfit. Ved ikke om det skulle have været postet i konditionstræning eller her. Men here goes:

    Jeg dyrker kapsejlads på relativt seriøst plan i 37-40 fods sejlbåde bemandet af 5-6 mand. Min plads er på fordækket og jeg har derfor et lidt specielt behov hvad angår træning og optimal form, da mit aktivitetsmønster er en smule komplekst. Jeg har herunder forsøgt at skitsere det forløb jeg gerne vil bede om input til at kunne forbedre mig på. En sejlads forløber typisk således for mig:

    a) 8-10 min. med lav aktivitet (går lidt omkring på båden, sidder lidt på hug, rejser mig igen, osv.)

    B) Derefter kommer 1-3 minutters meget heftig aktivitet hvor der virkeligt bliver trukket igennem og jeg giver alt hvad jeg har.

    c) Så er der en periode på 8-10 minutter der vel nærmest kan modelleres som intervaltræning - 30 s full-on som i a) og så 1-2 min. pause

    d) Endnu et 1-3 min. burst af max-aktivitet som i B)

    Dette forløb gennemføres 2 gange og udgør én sejlads. Næsten alt arbejdet udføres med overkroppen (træk, pres, stem) i mere eller mindre skæve vinkler. På en træning eller konkurrencedag kan der være alt fra 2 til 5-6 sejladser (á 2 x a-d som beskrevet ovenfor).

    Jeg ser mig selv som værende i ok, omend ikke fantastisk form. Jeg er 190 cm, ca. 90 kg og kan løbe 5km på 20 min. eller lidt derunder på en god dag. BP 115 kg, squat 140-ish og DL ca. 150 for 1 rep.

    Så det store spørgsmål er hvordan jeg træner optimalt for at blive bedre til min sport. Måske ligger lidt af svaret i de problemer jeg er løbet ind i: Efter B) og d) er jeg ret flad i nogle minutter. Pulsen er i max, jeg er kraftigt forpustet og armene er syret til. De ting peger vel på forskellige udfordringer? Kondition/cardio, hhv. større work capacity, eller hvad? Desuden kommer man vel ikke udenom noget core-træning da "løftene" som sagt er meget forskelligartede og ofte ret akavede?

    Umiddelbart kunne jeg forestille mig at et bredt multi-disciplin program som f.eks. crossfit kunne være en idé. Jeg vil dog gerne holde lidt fast i vægtene også - giver det mening?

    Nogle af guruerne der tør give et bud på en træningsuge?

    Tak!

    /T-P

    Edit: Rettelse af lille fejl i afsn. 6


  12. Jhax herinde fra kørte Crossfit på et tidspunkt - du kan evt. kontakte ham med spørgsmål :smile:

    Tak - det var da en mulighed at gribe fat i ham.

    Jeg tænkte også på om der var nogen der ville kommentere på den påståede hypertrofi-effekt?

    /T-P


  13. Hey,

    Er der nogle af Jer fullbody/funktionelle folk der har prøvet at køre efter CrossFit.com's protokol - altså hver dag udføre den aktuelle WOD? Fungerer det? Jeg har altid brugt traditionel, fullbody progressiv vægttræning, men nu hvor jeg synes jeg har været på et plateau i noget tid er jeg lidt fristet af at prøve.

    Og hvad er kommentarerne til følgende fra deres FAQ:

    1.6. Will I/can I get big doing CrossFit?

    If you train the WODs hard, and eat right and get lots of sleep, you will definitely gain lean mass, lose fat, and yes, you can build muscle mass with the crossfit protocol. More specifically, according to Coach,

    Here is a hierarchy of training for mass from greater to lesser efficacy:

    1. Bodybuilding on steroids

    2. CrossFitting on steroids

    3. CrossFitting without steroids

    4. Bodybuilding without steroids

    The bodybuilding model is designed around, requires, steroids for significant hypertrophy.

    The neuroendocrine response of bodybuilding protocols is so blunted that without "exogenous hormonal therapy" little happens.

    The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is.

    Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close.

    Those athletes who train for function end up with better form than those who value form over function. This is one of the beautiful ironies of training.

    Temmelig radikal udmelding som nok kan diskuteres.

    Input, anyone?

    /T-P


  14. Hej MOL'ere,

    Er der nogen der har kendskab til et velbesøgt forum for sejlsport? Jeg har fundet et par stykker, men de virker til at have meget få brugere.. Det er lige ved at jeg tror at der må være flere sejlere her på MOL, end på dem :smile:

    Overser jeg stedet?

    /T-P


  15. hvis du har en stor arbejdsbyrde af vægttræning vil det helt sikkert æde din hurtighed, men når du så drosler vægttræningen ned, vil du forhåbentlig være blevet hurtigere (hvis du har trænet fornuftigt og alt det der).

    Hvad skyldes det? Bare almindelig, akkumuleret træthed, eller er der en mere kompleks forklaring?

    mvh

    T-P


  16. For så vidt en ok artikel. Udmærket faktuel gennemgang af de to doping-metoder (note: Det er vel ikke ulovligt at få et sukkerdrop? Er det insulinen der gør denne metode til doping?).

    Jeg synes dog ikke det sidste afsnit (fra "Min bedste analyse..") er lige i øjet . Hvad er det for en analyse der omtales? Hvor kan den læses? Hvilke data er analyseret? Hvordan er data analyseret?

    Jeg kan ikke gennemskue om det er rent gætværk fra MZ? I så fald kan det være fint nok, men det bør vel fremgå klart om der er tale om kvalificerede gætterier, eller om det er fact-baseret, ikke sandt? Hvad ligger til grund for den tilsyneladende konklusion:

    [..] Depoterne blev fyldt med insulin/glukosedrop og iltoptagelsen blev optimeret med ekstra blod. [..]

    ?

    /T-P


  17. Det lyder som en artikel vi kan se frem til med glæde. :smile:

    Men er det overhovedet muligt, at en pose blod som er tappet under en forberedelsesperiode, hvor der er brugt testosterone kan banke testosteroneværdien i urinen op over grænsen? :smile:

    Det er vel ikke nødvendigvis hans eget blod, eller? Har jeg misforstået noget, eller burde alt blod (af samme type) fra en veltrænet donor ikke kunne bruges?

    Træls at dope sig og så blive knaldet af en andens doping.. :dry:

    /T-P


  18. Det er højst sandsyndligt soleus-musklen, der har været udsat for noget muskelruptur. Prøv evt. at gå på tæerne og se, om dette gør ondt?

    (Kilde - IDRETTSSKADER)

    Tak for dette. Jeg har kigget lidt på en anatomi-tegning over underbenet og jeg tror det er den muskel der er tale om.

    Jeg fatter dog stadig ikke 1) Hvad der er galt med den og 2) Hvorfor det pludselig opstår når jeg aldrig har haft problemet før, ej heller for nyligt forøget træningsmængden?

    Men tak for inputtet. Jeg hører gerne fra andre der har en idé om hvad der kunne være galt.

    /T-P


  19. Hej MOL'ere

    Jeg har pådraget mig en noget mystisk tilstand i min venstre læg. Kunne være rart med Jeres "take" på det:

    Torsdag var jeg ude på en 15 km løbetur med en ven. Efter ca. 2 km føltes det som om venstre læg gik i krampe. Det var ikke den store lægmuskel, men nærmere noget mindre, "indenunder". Det kom ikke super-pludseligt, men vel over et par skridt. Jeg stoppede op og masserede det lidt, men det blev ikke rigtig bedre. Nå, men smerten var ikke værre end at jeg kunne løbe igennem resten af turen, så det gjorde jeg.

    Bagefter og især dagen efter var læggen meget øm - sådan DOMS agtig, men det fortog sig i løbet af et par dage. I går aftes (søndag), mærkede jeg ikke længere noget til det, og prøvede en ny tur. Efter ca. 1 km, skete det så igen.. Turen blev kortet ned til 3 km, og nu har jeg så igen en temmelig øm læg.

    Hvad tror I? En fibersprængning måske? Der skete ikke nogen pludselig belastning, og jeg var da nogenlunde varm da det skete første gang.. Følelsen var meget lig den man har når der er krampe i en muskel, og det var også det jeg troede der var galt (kan måske også godt være at det er rigtigt).

    Nogen idéer/input? Andre symptomer jeg kan teste/tænke over?

    Tak!

    /T-P

    PS: Er mand, 28 år, 92 kg og i anstændig form - hvis det betyder noget..