T-P

Medlemmer
  • Content count

    667
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by T-P

  1. Læg-smerter

    Tak for dette. Jeg har kigget lidt på en anatomi-tegning over underbenet og jeg tror det er den muskel der er tale om. Jeg fatter dog stadig ikke 1) Hvad der er galt med den og 2) Hvorfor det pludselig opstår når jeg aldrig har haft problemet før, ej heller for nyligt forøget træningsmængden? Men tak for inputtet. Jeg hører gerne fra andre der har en idé om hvad der kunne være galt. /T-P
  2. Mavemuskler

    Det forstår jeg ikke helt, må jeg sige.. Obliques er vel i squat udelukkende stabiliserende (stiver "the core" af, så at sige). Jeg har svært ved at se at dette skulle inducere vækst af betydning her? Eller tager jeg fejl? Desuden lister http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...us/BBSquat.html også Rectus Abdominis som værende stabilizer, så hvis ræsonnementet skal holde med hensyn til vækst af obliques, bør man vel også forvente vækst af Rectus Abdominis (og vel dermed "sixpack") ved squat? /T-P
  3. NFL form.!

    Meget skægt at høre.. Tak.. (Dette skrives fra Boston, MA, hvor Patriots jo desværre ikke magtede at nå til Detroit )
  4. NFL form.!

    Det vil jeg da gerne høre lidt mere om, hvis du gider fortælle? Hvad trænede I, var de andre ikke hurtigere/stærkere end dig før de begyndte at få "kemisk assistance", og hvad bagefter? Florida State er da ellers én af de store football skoler, så vidt jeg ved.. /T-P PS: Men jeg deler nu også OP's fascination af disse mennesker. Jeg regner mig for en anstændig sportsmand på både styrke og hurtighed/boldøje, men når man ser profferne er det jo ligesom om de er en anden art end os dødelige.. Specielt receiverne er imponerende, synes jeg..
  5. Jeg sidder lidt og lurer på det.. Éns bid-styrke er jo f.eks. ganske enorm sammenlignet med hvad andre, meget større muskler kan yde. Er det udelukkende mekanik der gør sig gældende dér? Vi må lige have nogle af de biomekaniske wizzkids på banen.. /T-P
  6. NFL

    Yep - en mulighed. Tror nu ikke det bare lige er noget man kan få fat i. Måske kan de fås på DVD.. <{POST_SNAPBACK}> Højst sandsynligt..! Du kan søge på dette site..: Link <{POST_SNAPBACK}> Vil jeg gøre - tak for tippet!
  7. NFL

    Yep - en mulighed. Tror nu ikke det bare lige er noget man kan få fat i. Måske kan de fås på DVD..
  8. NFL

    Er det fordi du vil lære og kaste med footballen? <{POST_SNAPBACK}> Mjah - jeg kan nu godt få den pænt afsted og oftest også i en nogenlunde spiral, men jeg ville gerne lære noget mere teknik. Hvad er det der gør at de folk kan kaste 80+ yards når de ikke er så meget større end mig.. Jeg tvivler på at det kun er råstyrke. <{POST_SNAPBACK}> Practice makes perfect! De har alle kastet med en football siden før de kunne gå! Desuden tror jeg det er de færreste der kaster 80+ yards.. men deroppe af ja.. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er nok hovedsageligt en træningssag. :) Men det kunne nu være rart med nogle close-ups á la dem der kommer i halvlegen (hedder de NFL Films, dem der laver dem?), for det er ski'sme svært at spotte hvad der sker i detaljer på den almindelige dækning..
  9. NFL

    Er det fordi du vil lære og kaste med footballen? <{POST_SNAPBACK}> Mjah - jeg kan nu godt få den pænt afsted og oftest også i en nogenlunde spiral, men jeg ville gerne lære noget mere teknik. Hvad er det der gør at de folk kan kaste 80+ yards når de ikke er så meget større end mig.. Jeg tvivler på at det kun er råstyrke.
  10. NFL

    Med fare for at trådkapre lidt.. Er der nogen der ligger inde med nogle (gode) slow-optagelser af de gode QBs der kaster? Det kunne være rart at lure noget greb, timing og bevægelse af.. /T-P
  11. Ankelskade..?

    Hej Folkens, Det lykkedes mig lige at skvatte det sidste trin ned ad en trappe. Det skete ca. sådan: Forestil Jer at man sætter hælen helt ude på kanten af det sidste trin. Forfoden og tæerne går i gulvet nedenunder, og kroppen fortsætter hen over med en overstrækning af anklen som følge (som om foden går i jorden under et vristspark til en bold). Jeg rullede nærmest henover anklen og ud til siden. Jeg er næsten sikker på at jeg hørte et smæld, men det kan have været noget andet (noget på min sko el. lign.). Jeg fik is og kompression på med det samme (indenfor 1 min,) og fik den løftet godt op i vejret. Jeg havde jo nu forventet at der i værste fald var ledbåndsskade o.s.v., men der er p.t. (4 timer senere) ingen hævelse af betydning og jeg kan godt støtte på og bevæge foden uden det store ubehag (er lidt "mærkeligt", men gør ikke egentlig ondt).. Så hvad er dommen? Har jeg været snyde-heldig eller hvad? Ville jeg være i tvivl hvis jeg havde overstrakt/sprunget ledbånd udenpå anklen? Håber én kan hjælpe. Tak! :) mvh T-P
  12. Party-trick

    Så lige én til træning i går der stødte 45 kg med én hånd :) Han tog fat midt på stangen - den anden hånd om på ryggen og så fyrede han ellers vægten op.. Total balance, stangen var fuldstændig vandret. Ikke den store vægt på selvfølgelig, men han var også en spinkel fyr. Imponerende teknik dog.. Dét havde jeg ikke set før :) Men det er måske en meget normal øvelse at more sig med i styrkeløfterkredse..? Er jeg for nem at imponere? :) /T-P
  13. Bælte?

    Hey derude! Et par spørgsmål angående anvendelse af bælte: 1) Anbefales det at man bruger bælte til dødløft? Er det nødvendigt? Fordele/ulemper? 2) Anbefales det at man bruger bælte til squat? Er det nødvendigt? Fordele/ulemper? Hvordan bruger man bælte generelt? Hvor stramt skal det sidde, og er det noget med at man skal "spænde ud i mod det" med mavemusklerne? Tak. :) /T-P
  14. Bælte?

    Ok, så jeg skal forstå det sådan, at det giver nogle ekstra kilo i en konkurrencesituation, men ikke er skadesforebyggende i den forstand? Det er altså ikke noget med at man udsætter sig selv for fare ved at løfte relativt tungt uden? Tak foreløbig :) /T-P
  15. Brede skuldre

    *bump* Er der ingen der vil give sit besyv med til ovenstående..? Eller er spørgsmålene så himmelråbende tåbelige at det ikke er tiden værd? :) /T-P
  16. Brede skuldre

    Hvis der er en afgørende grænse for hvor hypertrofiresponset generelt sætter ind for alvor (80-85% af 1RM, husker jeg at have læst et sted), betyder det jo at man generelt skal søge at træne "tungt" - i hvert fald i forhold til hvad man er i stand til for at stimulere vækst.. Fint nok. Mit problem opstår så når man tager med i beregningerne at progressionen er meget vigtig også. Hvis det egentlig først batter fra 85%, er der jo ikke et ret stort "vindue" op til éns max.? I hvilket tempo skal man så stige de sidste 15%? Skal det være med 5%/ugen i et tre-ugers program eller 5%/måned måske? Centralt er det vel hvor længe musklen er om at blive konditioneret? Får man ikke mere ud af at løfte en given belastning (f.eks. 85%) efter man har gjort det én gang? Hvor hurtigt tilpasser musklen sig med efterfølgende krav om progression? /T-P
  17. Dødløft.. (TJ)

    Hej! Jeg er nu begyndt (omsider) også at dødløfte i min træning, hvilket så gør sættet af "de 3 store" komplet :) Jeg har desværre ikke adgang til rigtig instruktion, men da jeg efterhånden har trænet i nogle år og godt kan mærke hvad der er "rigtigt" og "forkert", er en skriftlig instruktion en udmærket substitut. Her er det så problemet opstår, for når jeg læser de to arktikler om dødløft-teknik på getbig.dk (den af TJ og den af "getbig.dk"), ser jeg afvigelser og tvivlsspørgsmål på flere vigtige punkter: 1) getbig.dk: ".. Sagt med andre ord skal du ikke overtræne dette løft. Compound movements som Bænkpres, squats og dødløft tapper masser af energi - derfor skal du ikke dødløfte mere end én gang om ugen. " Er det nu også et solidt råd? Burde man ikke kunne dødløfte i en HST-rutine, ligesom BP og squat? Altså typisk 3 gange/uge? -------------- 2) TJ: ".. I den eccentriske fase laver mange en fejl. De tror at man skal holde ryggen forholdsvist vertikal, og sænke stangen til gulvet ved at bøje i knæene. Det går ikke." getbig.dk: ".. sænk stangen langsomt ved at bøje benene. IKKE ved at bukke forover. (HER FRA GETBIG ANBEFALES DET ALDRIG AT MAN SÆNKER VÆGTEN LANGSOMT. LAD DINE HÆNDER BLIVE PÅ STANGEN OG LAD SÅ TYNGDEKRAFTEN BRINGE VÆGTEN NED.)" Hvad er det rigtige her? Umiddelbart synes jeg klart det er bedst at følge TJ.. Har faktisk ikke prøvet at "sænke" overkroppen ned som man gør når man f.eks. flytter en tung kasse.. -------------- 3) TJ nævner ikke hvordan lænderyggen skal være formet under selve løftet. Jeg antager at man skal søge at holde det naturlige svaj, men ind imellem har jeg tendens til at fokusere så meget på dét (fordi rund ryg er et no-no), at jeg nogle gange kommer til at overdrive svajet. getbig.dk siger: ".. hold ryggen ret igennem hele øvelsen (maven frem, skulder tilbage) og kig aldrig nedad." Hvordan skal man så forholde sig i lænden? -------------- Håber der er nogen (eventuelt TJ), der lige gider oplyse mig lidt :) Tak.. /T-P
  18. Dødløft.. (TJ)

    Tak til Frank og Zink_brian m.fl. :) Jeg sætter pris på rådene.. /T-P
  19. Dødløft.. (TJ)

    Meget brugbart. Tak skal du have :) /T-P
  20. Dødløft.. (TJ)

    Du har to artikler, som du mener skriver to forskellige ting, og du beder så nogen give et bud på, hvad der er rigtigt. Hvorefter forfatteren til den ene artikel fortæller dig, at du bare skal glemme den anden artikel. Og så er du glad og tilfreds. Helt ærligt, er du ikke lidt for nem? :lol: Njårh.. for nem og for nem.. Måske :) Jeg tager i min beslutning hensyn til TJ's åbenlyse (og demonstrerede) kompentence inden for området og vælger at stole mest på hans artikel.. Det er vel et valg man tager. Er det dig der er "getbig.dk"? :) /T-P
  21. Dødløft.. (TJ)

    Ok.. Done :) Tak for det! /T-P
  22. Gode råd når du starter i et Gym.....

    Dér hvor jeg træner er der generel "enighed" om at man ikke tager skiverne af på de store stænger (bænk, squat, smithstativ mv.).. Det fungerer faktisk meget godt, hvis bare alle er indforståede - det er jo ofte ligeså nemt at tage et par skiver af for at tilpasse vægten til éns behov, som det er at sætte dem på en tom stang. Folk er dog heldigvis gode til at sætte håndvægtene på plads efter sig :) DET ville nemlig ellers være træls.. /T-P
  23. Hej, I min søgen efter nyt center faldt jeg over Body Shape på Artillerivej i Kbh, der ligger dejlig tæt på hvor jeg bor. Er der nogen der kender noget til det? priser, udstyr mv.? MOL's ellers udmærkede centerguide er lidt mangelfuld omkring stedet... /T-P
  24. Body Shape, Artillervej 4, Kbh S

    Hej, Tak for det.. Ja, det kunne være prøvetimer var vejen frem.. :) /T-P
  25. Udstrækning efter træning

    Kunne man ikke forledes til at tro at det ville være gavnligt/skadesforebyggende, med vilje at bibeholde en vis INfleksibilitet? Forstået på den måde, at hvis der populært sagt er noget "der går i stykker" under f.eks. eksplosiv kraftpåvirkning, vil det være musklen, og ikke leddet - hvis man nu skal tale om at foretrække det mindste af to onder. Jeg forestiller mig f.eks. en skiløber, der kommer til skade. Hvis nu hans muskler er (for) stramme, kunne man så ikke tænke sig at han slap med en fibersprængning snarere end et skadet knæ? Eller er der noget jeg overser? /T-P