KåreS

Medlemmer
  • Content count

    2829
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Everything posted by KåreS

  1. Jeg forstår heller ikke den censor! Bortset fra det: Det gør ikke nødvendigvis en øvelse relevant, at boksere udfører den!
  2. Tage på

    Jeg synes du skal lytte til dine behandlere i stedet for at spørge efter råd fra tilfældige mennesker på et internetforum! :-) Selvfølgelig kan du tage på; det handler om at du skal indtage flere kalorier, end du forbrænder.
  3. Brækket lilletå

    Lad nu den tå få ro! Der sker ikke noget ved at give den ro i endnu en uge eller to. Du kan opretholde din kondition på så mange andre måder, som ikke belaster din tå!
  4. Lændeskade - Forslag til behandlere?

    Hvis man sidder ned 16 timer om dagen, så HAR det nævneværdig indflydelse på kroppen. Så kan stol og arbejdsstilling være nok så gode! Men om det er den direkte årsag til problemerne, kan jeg naturligvis ikke sige. Fame Boy's råd lyder fornuftigt!
  5. Køb af Mountainbike

    Jeg kender heller ikke noget til Raam - men navnet er da meget fedt Umiddelbart bliver jeg skeptisk når jeg ser at en cykel i den prisklasse har forgaffel af stål og når der kun står angivet fabrikat (Shimano og Suntour) og ikke den eksakte model, der er brugt i krank og krankboks. Det er som regel tegn på at det er fabrikanternes billigste dele der er anvendt! Linket til cyklen hos ppcykler virker ikke hos mig, men hvordan føltes den på prøveturen? Prøv evt.en håndfuld andre cykler inden for dit budget. Når du har prøvet nogle stykker af, så ved du ret sikkert om Raam'en passer dig og om den føles let og stiv eller sløv og langsom i forhold til de andre. Husk at få opgivet vægten på cyklen/cyklerne. Lavere vægt er (næsten) altid et udtryk for højere kvalitet.
  6. Er min skulder stået helt af?

    Få den skulder undersøgt.
  7. Køb af Mountainbike

    Okay - hvis du vil have noget lignende, skal du gå efter en citybike/atb med syv eller otte indvendige gear Her kommer nogle eksempler på cykler med syv eller otte gear, men forskellige typer af bremser. Nedenstående Focus har otte gear og hydrauliske skivebremser. Hydrauliske bremser er lækre, men kræver lidt vedligeholdelse af og til: http://www.heino-cyk...20-%20City.html Bikebuster har en Wilier med otte gear og fælgbremser, se: http://www.bikebuste...er/100085.html# Trek Zektor med syv indvendige gear og rullebremser, se: http://www.billigcyk...or-1-2590p.html Til sidst en cube med otte gear og v-bremser/fælgbremser: http://www.urania.dk...roducts_id=1748 Jeg synes ikke at du skal hænge dig i mærket. Trek, Giant, Wilier, Cube, Scott, Specialized, Giant, Focus, Merida, Nishiki m.fl. laver alle fine cykler, der stort set alle produceres på de samme stelfabrikker i Østen. Der er naturligvis forskelle på deres design (stelvinkler mv.) men du kan stort set kun afgøre om cyklen passer dig ved at tage en ordentlig prøvetur.
  8. Køb af Mountainbike

    Hopsan - du er en kvinde Sorry! Trek'en som du linker til, er sikkert en udmærket cykel, men jeg synes at både kranksæt og bagskifter er i den absolut lave ende, kvalitetsmæssigt. Bagskifteren koster ikke ret meget at opgradere, (400-600 kr) men det er lidt en anden snak med kranksættet. Trek'en har rullebremser, hvilket nogle synes fungerer godt og andre synes er noget møg. Så før du beslutter dig for en cykel med rullebremser, skal du køre en tur på cyklen og prøve dem af. Det positive ved rullebremser er, at de ikke kræver vedligeholdelse.. men det gør fælgbremser stort set heller ikke. Har du kørt med udvendige gear på din gamle cykel?
  9. Fullbody 2x pr. uge

    Enig - lunges er gift for knæ, der ikke er i orden. Til gengæld kan split squat være OK, alt efter hvad problemet er.
  10. Køb af Mountainbike

    Nu har du stillet dit spørgsmål i tråden "køb af mountainbike", men når du aldrig bruger cyklen i skoven eller lignende bør du overveje om det overhovedet er en mountainbike, du har brug for. Måske er noget i stil med nedenstående en bedre løsning: http://rask-cykler.d...ape-0-2011.aspx (pris er ikke tjekket og kan måske/sikkert findes bedre andre steder) Ovenstående cykel er (hovedsageligt) udstyret med Shimanos Deore LX-serie - det er en god og solid gear-serie, der oprindeligt blev udviklet til mountainbikes, men i dag bruges på hybrid/sportscykler. Edit: Tilføjelse
  11. Køb af Mountainbike

    Hvor kører du, når du kører motionsture? Er det ren landevej, eller vil du også gerne kunne bruge den til andet?
  12. Køb af Mountainbike

    Der bliver indgået nogle kompromisser, når fabrikken skal lave en fully i den prisklasse. Der er flere (dyre) komponenter på sådan en cykel i forhold til en mtb, hvor der kun er affjedring foran (hardtail). Så alt i alt får du ringere komponenter og højere vægt på en fully end på en hardtail i samme prisklasse. Du må så selv afgøre om du mener at det kan "betale" sig. Jeg ville til enhver tid vælge en hardtail i den prisklasse, fordi man får væsentlig mere cykel for pengene. Men hvis du for eksempel har problemer med din ryg kan der være rigtig god mening i at købe en fully. Du bør så overveje at investere nogle flere penge i projektet.
  13. Jeg har ikke lige styr på særlige øvelser til at "træne" lungerne med i forbindelse med sport. Træning af din core vil dog helt sikkert ikke skade. Hvis det virkelig er vejrtrækningen, der er dit problem, så handler det først og fremmest om, at du aktivt koncentrerer dig om din vejrtrækning, så du får den ind i en rytme fra starten af dit træningspas. Det kan evt. være en hjælp at tænke på hvordan du trækker vejret når du er inde i et godt flow og så overføre det til den del af din træning hvor du oplever problemer.
  14. Squat øvelse erstattet med ?

    Hvad er årsagen til at du ikke kan lave squat? Alternativer: Pistols, lunges, walking lunges, split squat eller bulgarian split squat
  15. Styrke i ben og størrelse på overkrop

    Ok - så misforstod jeg dig.
  16. Styrke i ben og størrelse på overkrop

    Jeg mener at det er ret simpelt. Ved lavere vægt på stangen kan man i langt højere grad koncentrere sig om teknikken. Det er korrekt at antallet af reps også kan være en teknik-dræber, men så må man finde den gyldne middelvej, hvor antallet af reps afpasses. Langt de fleste af de skader som jeg har set, er sket når folk kører høje vægte i forhold til deres teknik og øvrige formåen. Når man endvidere, som Theiceman, har haft problemer med skader, er det efter min mening sund fornuft at lægge ud med lavere belastning.
  17. Styrke i ben og størrelse på overkrop

    Man skal meget længere op i antal gentagelser før der ikke sker hypertrofi Udholdenhed, ikke kondition. Desuden er der fortsat et betydeligt omfang af hypertrofi ved 10+ gentagelser. @Theiceman: Alt efter hvad der er årsagen til dine knæproblemer, vil jeg anbefale dig at gå stille og roligt i gang med squats. Personligt ville jeg sætte vægten lavt og køre flere gentagelser, både for at få teknikken på plads uden for meget vægt og for at tjekke ud om dine knæ kan holde til belastningen. Har du en træner eller lignende med på sidelinjen? Edit: Tilføjelse
  18. Trek 6000 (2012) vs Trek 6300 (2011)

    Enig med MTBforever - prøv dem af! Det er umuligt at sige hvilken størrelse cykel du skal have alene ud fra din højde og vægt. Din "fordeling" af højden mellem ben og overkrop har mere at sige end din totale højde. Min erfaring er, at står man og vakler mellem to størrelser, så skal man tage den mindste.
  19. Trek 6000 (2012) vs Trek 6300 (2011)

    Det havde jeg overset! Men jeg ville fortsat vælge 6300'eren.
  20. Trek 6000 (2012) vs Trek 6300 (2011)

    6000 har 30 gear mod 27 på 6300. Det betyder ikke meget i praksis, men 30 gear er det nyeste shit, så hvis lir-værdi betyder meget for dig, skal du have 30 gear. 6300 har bedre nav på både for- og baghjul. Den kører med Shimano Deore mod Shimano Alivio på 6000. Når prisen er den samme, ville jeg vælge 6300, først og fremmest på grund af forgaflen og navene. Personligt kan jeg bedre lide Avids hydrauliske bremser end Shimanos. Men det er en smagssag og andre vil foretrække Shimanos bremser.
  21. Styrketræning på ferie - hvordan?

    Sådan en: http://www.fitnessgr...52&pfgnr=523021
  22. Styrketræning på ferie - hvordan?

    Kropsvægtsøvelser: Pull-ups, chin-ups, dips, burpees osv. osv. Til underkroppen kan du sagtens lave lunges, split squat og sguat. Jeg har flere gange været på rejser, hvor jeg har brugt sten, eller hvad jeg nu kunne finde, til blandt andet squat. Som supplement kan du købe en tube (med ordentlige greb) i en ordentlig hårdhedsgrad. Den kan du blandt andet lave øvelser for bryst og ryg med. Koster under 150 kroner og fylder ingenting.
  23. Så er der din vejrtrækning tilbage. Hvis du ikke har styr på den og trækker vejret overfladisk, så kan det være en forklaring på problemerne. Prøv at arbejde med at få din vejrtrækning ind i en rytme fra starten af din træning. Når du løber, kan du for eksempel trække vejret ind på to skridt og puste ud på et (eller to, hvis det passer bedre).
  24. Er du evt. ryger? Hvis du er ryger kan det forklare at du får det bedre, når du har været i gang i længere tid. Hvordan og hvornår spiser I inden træning? Hvis du f.eks. spiser lige op til træning og ikke har spist i lang tid forinden, vil din krop køre på flade batterier i den første del af træningen. Omvendt kan det være at din veninde indtager et måltid, der er bedre afstemt med træningsstart, men at hun måske ikke spiser nok, ikke spiser korrekt, eller bare har brug for at have nogle kulhydrater med til træning, så hun kan får noget energi til sidste del af træningen. Desuden er der ret store individuelle forskelle, både fysisk og mentalt, på forskellige personers evne til at arbejde i kortere eller længere intervaller.
  25. Skal jeg tabe mig?

    Du er med garanti ikke overvægtig! Den slags tanker kommer du ingen vegne med! Jeg tror snarere at din mor er bekymret for dine tanker om at du er overvægtig, end for at du reelt er det! Der findes en rådgivningslinje for unge piger, hvor du kan chatte med ungerådgivere, der hjælper unge piger med negative tanker om sig selv som dine - Girltalk (link)