Jørgen L

Medlemmer
  • Content count

    3328
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Jørgen L

  1. Bælte rundt om maven.

    Onkel T: Ja, - og nej.. Det er rigtigt at transversus er den egentlige bugpresse, men prøv at lave bugpres uden at ventralflektere?? Det kan man ikke, hvis bugpressen skal arbejde alene, skal man "suge maven ind", og det er der jo ikke mange der gør når de løfter... Du vil stadigt bruge mavemusklerne, men hvis de udfører alt arbejdet, så er der jo ingen grund til at bruge bæltet? Hvilken skadesnedsættende effekt er det du mener? Jeg mener heller ikke at bæltet gør abd. musklerne svagere, men hvis det hjælper dem, så bliver de ikke stærke nok til at klare hele arbejdet selv.. Hvis man bruger en stram dragt (ved ikke hvad den hedder :bblush: )eller knæbind i en håndboldkamp, vil kroppens egen - kald det styrke eller stabilitet- ikke klare det som støtte"korsettet" klarer... Altså en funktionsnedsættelse.. Hvis man forestillede sig at man skulle bruge sin erhvervede styrke til andet end løfte vægte, i kampsport eller håndbold f.eks, ville man altså være nødt til at have støtten på i kamp..
  2. styrke hjertet uden styrketab

    Jeg træner selv cardiovasculart, som det så fint hedder, sammen med styrke. For at det ikke skal blive for kedeligt (kan bedre lide styrketræningen) skifter jeg mellem stepper, cykel og løbebånd - 5-10 minutter på hver.. Det væsentligste er at pulsen er oppe over de 75% af max puls... :wave:
  3. Bælte rundt om maven.

    En stram "kapsel" omkring maven og lænden, vil have samme funktion som de skrå mavemuskler + transversus. Idet disse arbejder(isometrisk) som bugpresse, er det altså dem man bruger når man løfter noget tungt(eller er på tønden :bblush: ) Når man løfter noget tungt, og ikke vil falde på snotten, skal der være noget til at holde regnormen(rygraden) på plads, det klarer rygmusklerne, men også bugpressen. Et bælte kan altså kompensere for svagere/utilstrækkelige mavemuskler, og ad den vej tillade større belastning. Der er dog stadigt ikke noget der stopper nedadtil, så der må man jo prøve med en spuns eller lign. :D Diskosprolaps eller protusion som det hedder i svagere grad, sker typisk i foroverbøjet stilling, hvor rygmusklerne kortvarigt svigter, eller når presset på lændehvirvelerne bliver for stort.(ligesom når man smutter mandler...) Om man skal bruge bælte er ens egen sag, men jeg ville ikke selv bruge det, idet man så ikke får trænet bugmuskulaturen til at klare det...
  4. ryg træning på terapibold

    Stort set alle behandlingsformer af rygge indebærer idag selv/hjemmetræning, idet en kontinuerlig træning jo for alle er vejen til en "sund" ryg. Hvorfor nogle arveligt er mere belastede for at få ondt i ryggen af inaktivitet, ved man ikke.. Alt afhængigt af hvilken diagnose der stilles, skal man i gang med træning af rygmusklerne. De fleste øvelser idag indebærer ekstenderende øvelser, dog ikke ved spondylolistese, og derfor er det vigtigt at finde diagnosen.. Held og lykke med overtalelsen B)
  5. ryg træning på terapibold

    Denne artikel beskriver tanken bag brug af terapibold: http://www.fysio.dk/sw3284.asp
  6. ryg træning på terapibold

    Ryggen, det er et helt kapitel for sig.. Men prøv dette link: http://www.rygnet.dk/guide/index.htm :wave:
  7. Hvilket niveau synker man til hvis man ikke træner

    Jeg er ikke helt enig med Thomas J, idet man ved hård træning blandt andet kan observere at tilhæftningen af deltoideus på humerus og quadriceps på tibia "ossificerer"(set hos unge fodboldspillere), og derved faktisk øger knoglens omfang lige der.. :)
  8. Anatomi

    Dette link er nok et af de bedre: http://www.anatomiundervisning.dk/ :wave:
  9. elektisk opbygning af muskelmasse

    NIX!! Du kan ikke opbygge muskler ved at bruge en elektrisk stimulator. Jeg bruger et "TENS" apparat når jeg træner med knæskade og hjerneskade patienter, men det giver ikke stærkere muskler. Det kan kun bruges til at finde musklen med...
  10. Anatomi

    De anatomiske lærebøger for fysioterapeutstuderende indeholder både opgaver og svar + de er "funktionelle" i anatomien. (ikke en masse om organer osv..)
  11. Eksplosionstræning

    Som "gammel mand" i faget kender jeg lidt til kravene som stilles i Muay thai ringen.. Og jo, du vil have glæde af større styrke(jfr. Newtons lov om kraft, masse og acceleration) Du skal altså træne dine muskler som du skal bruge dem i ringen: Eksplosivt!! Få reps. med max acceleration, for eksempel stående i kampstilling. Skyggeboksning med håndvægte i hænderne er heller ikke tosset.. Håber det var lidt inspiration :beatup:
  12. 3-pack!

    Kan det tænkes at du "trækker skævt", dvs bruger den ene side mest?? Du kan prøve at bevidst trække mest med den stærkeste side, (lateralfleksion i columna, dernæst fleksion) og så den anden side.. Mærk om der er forskel.. Fyssen..
  13. Anatomi..??

    Tjum zoa! ;) Ham som har startet siden var min lærer på fysskolen, og han er gud hvad angår anatomi!! Tjem eksamensopg for fys linjen, der er nogle til et 6 tal og nogle til et 10 tal. Viser meget godt niveauet, hvis man ønsker at kunne sin anatomi 100%
  14. Fedtmåler, hvor og hvormeget??

    Det regnede jeg nu også med :lol: Men altså: Fordelen ved den elektriske er at man indtaster højde og vægt + køn, og kan altså se om en eventuel vægtstigning skyldes træning eller bajere ;)
  15. Fedtmåler, hvor og hvormeget??

    Okay så.... Men de færreste motionscentre stiller nok op til det blot for en fedtmåling. Selv bruger jeg det når jeg laver sundhedscheck i motionscentre..
  16. Fedtmåler, hvor og hvormeget??

    Yep, det tror jeg du har ret i, men det tror jeg mange er tilbøjelige til at gøre, da jeg/man regner med, at folk der er uddannet inden for et bestemt fagområde ved meget om lige netop dette område. Så en der er bachlor i idræt samt en læge der udtaler sig, burde vide mere om det en gennemsnittet - skulle man tro ihvertfald. Omvendt tror jeg sagtens, at at end aktiv MOL-bruger kan vide langt mere end en læge, idrætsspecialist, fysiterapeut om optimaltræning, da det jo ikke er noget de lærer om på studiet, vel? :deal: :a-okhand: Den bedste måde at måle fedt% på, er ved at bruge en elektrisk måler, som man holder i strakt arm stående. Denne vil også indregne intra- og intermuskulært fedt. Eneste ulempe er at den koster fra 500,- og op... Fyssen..
  17. Smerte ved balden/lænden

    Kan være dit sacro-iliaca led, vil give smerter når benene belastes uens.. Besøg en fysioterapeut og få det udredt... Også hvad du skal gøre for at undgå tilbagefald.
  18. Anatomi..??

    prøv denne: http://www.anatomiundervisning.dk/