Genopbygning af muskelmasse efter ekstrem slankekur


KenthJensen
 Share

Recommended Posts

Genopbygning af muskelmasse efter ekstrem slankekur

Jeg har været på en rimelig ekstrem slankekur, har smidt 52 kg på de sidste 7 måneder, men på det sidste har det desværre også vist sig at være gået hårdt ud over min muskelmasse.

Jeg er en mand på 35 år, 189 cm høj, startede på en vægt på 137 kg for 7 måneder siden. Vejer i dag 85 kg. Har tabt kiloerne ved at lægge min kost 100 % om og dyrke en pokkers masse motion.

Under hele forløbet er jeg blevet vejet på en professionel vægt med impedans funktion ca en gang om måneden, så jeg har kunnet følge med i min fedtprocent, muskelmasse osv.

For at tabe mig så mange kg på så kort tid, har jeg været i et ekstremt energi underskud, ved dog ikke hvor mange kalorier jeg har indtaget om dagen.

De første 5,5 måneder er det egentlig gået rigtig godt med resultaterne på vægten, det har næsten lykkedes mig at bevare min muskelmasse, har næsten kun tabt fedtmasse, har også dyrket vægtløftning og andet motion for at minimere muskeltab.

I den sidste periode har jeg sådan set været nede på den ønskede vægt, men ville gerne lave lidt mere af den sidste smule fedt om til muskler.

Men problemet er så den sidste måling jeg lige har fået foretaget, som dækker en periode på 1,5 måned, her har jeg tabt 1 kg fedt og 2,5 kg muskler, og det var jo bestemt ikke meningen. Er endt med en fedtprocent på 12,9 procent

Efter at have sat mig en del ind i emnet, kan jeg tydeligt se at jeg også i den sidste periode har været i et hæftigt energiunderskud, og da der efterhånden ikke er ret meget fedt tilbage, er kroppen begyndt at nedbryde musklerne i stedet, for at få dækket energi behovet ind.

Jeg kan sagtens se at det ikke har været skide smart i den sidste periode, og er egentlig rimelig ærgerlig over at have mistet så meget muskelmasse på det seneste, og har selvfølgelig sat mig for at få dem genopbygget så hurtigt som muligt.

Derfor har jeg endnu engang lagt mine madvaner om, så jeg nu er i kalorie overskud i stedet for underskud, da man øjensynligt kun kan opbygge muskelmasse ved kalorie overskud. Men spiser stadig sundt og fedtfattigt så det ikke bare er fedt der kommer tilbage. Der ud over er jeg begyndt at fokusere rigtig meget på at få dækket mit protein behov, er begyndt at spise en masse fedtfattigt kød og mælkeprodukter. Endvidere bruger jeg protein pulver, da jeg ellers skal spise ekstreme mængder kød for at få protein nok.

Så mit spørgsmål er nu, hvor lang tid skal jeg forvente det kommer til at tage at få genopbygget den muskelmasse jeg har tabt, i første omgang de 2,5 kg som jeg tabte på den sidste 1,5 måned, og derefter få puttet endnu mere på.

Mit ugentlige motionsprogram ser sådan her ud:

Vægtløftning 45 minutter, 3 gange om ugen

Svømning 1 time, 2 gange om ugen

Løb 0,5 time, 3 gange om ugen

Spinning 1 time, 2 gange om ugen (ved godt spinning og løb ikke er specielt muskelopbyggende, men mere kredsløbstræning)

På forhånd mange tak for input

Edited by KenthJensen
Link to comment
Share on other sites

Det lyder til du er god til selv at finde den nødvendige basisviden, og det eneste spørgsmål du stiller, er faktisk umuligt at svare på, da der er alt for mange faktore der spiller ind.

Dit nøjagtige energioverskud, din træningserfaring, trænigsintensitet osv.

Jeg vil dog lige nævne, at du ikke bør stole blind på din vægt. Den er simpelthen ikke til at stole på. Jeg tror umiddelbart ikke på, at du har tabt 2,5kg muskelmasse over 1,5 måned. Det er højst usandsynligt. Selv om vægten skulle være "professionel", findes der ingen vægt der kan give de 100% korrekte tal. Der er igen mange forskellige faktore der spiller ind, og kan ødelægge et præcist tal. Bare sådan noget som dit væskeindtag kan påvirke vægten ret meget, og give et helt forkert tal.

Personligt vil jeg kun bruge såden en vægt til at se en udvikling over længere tid. Tegn en kurve over en længere periode, og derefter aflæse et gennemsnitsresultat. Målinger fra gang til gang er simplethen for upræcise.

Link to comment
Share on other sites

Genopbygning af muskelmasse efter ekstrem slankekur

På forhånd mange tak for input

Fdørst og fremmest tillykke!!! Det fandme flot gået!!!

Jeg vil dog lige nævne, at du ikke bør stole blind på din vægt. Den er simpelthen ikke til at stole på. Jeg tror umiddelbart ikke på, at du har tabt 2,5kg muskelmasse over 1,5 måned. Det er højst usandsynligt. Selv om vægten skulle være "professionel", findes der ingen vægt der kan give de 100% korrekte tal. Der er igen mange forskellige faktore der spiller ind, og kan ødelægge et præcist tal. Bare sådan noget som dit væskeindtag kan påvirke vægten ret meget, og give et helt forkert tal.

Personligt vil jeg kun bruge såden en vægt til at se en udvikling over længere tid. Tegn en kurve over en længere periode, og derefter aflæse et gennemsnitsresultat. Målinger fra gang til gang er simplethen for upræcise.

Er enig i dinne forbehold, men trådstarter har som jeg læser det, netop fulgt udviklingen tæt i gennem længere tid. Mere præcist bliver det vel ikke.

K. Jensen: Er din styrke faldet? Det kunne være en anden indikation på hvordan din muskelmasse udvikler sig.

Mht. til at tilbageerobre, vil jeg tror at 3-6 måneder er et realistisk bud. Du kunne nok med fordel flytte noget af din træningstid fra kardio til styrke. Lav en log på mol og lad os følge med i din udvikling.

Før og efter billeder ville også være inspirerende:-)

Link to comment
Share on other sites

K. Jensen: Er din styrke faldet? Det kunne være en anden indikation på hvordan din muskelmasse udvikler sig.

Tak for svarene indtil videre

Det er lidt svært at vurdere om min styrke er faldet, måske lidt, men jeg kan i hvert fald sige at den slet ikke har udviklet sig i positiv retning, kan ikke lave flere gentagelser eller løfte flere kg end jeg kunne for 3 måneder siden, hvilket man vel ellers burde forvente, hvis ens kost havde været fornuftig.

Det havde egentlig også undret mig med de manglende fremskridt, men det begynder jeg bedre og bedre at forstå :unhappy:

Men jeg må jo bare betragte den forgangne periode som en periode hvor jeg slap af med det unødvendige fedt, og den kommende periode hvor jeg genopbygger med muskler igen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i dinne forbehold, men trådstarter har som jeg læser det, netop fulgt udviklingen tæt i gennem længere tid. Mere præcist bliver det vel ikke.

Jeg læser denne sætning:

Men problemet er så den sidste måling jeg lige har fået foretaget, som dækker en periode på 1,5 måned, her har jeg tabt 1 kg fedt og 2,5 kg muskler

Altså som én måling der er foretaget, og dermed giver et misvisende resultat. Men det kan Kenth vist bedst svare på selv :smile:

Et 3,5kg vægttab, hvor de 2,5kg er muskler, virker for mig helt ulogisk, og meget usandsynligt.

Kenth: Jeg tror stadig ikke dit muskelsvind er realistisk. Hvis vi snakker om én måling, ville jeg ikke stole på den, og som minimum lave flere målinger i løbet af de næste 14 dage, for at se hvordan talene svinger. Med så drastisk et vægttab i bagagen, sker der nogle fysiologisk forandringer, som kan manipulere din impedans vægt. F.eks. væskebinding har utrolig meget at sige i en fedtprocents måling.

Ligemeget hvad syntes jeg da, det er synd at fokusere så meget på de tal din impedans vægt spytter ud. Dit resultat er ufattelig flot, og værd endelig pærestolt af det!!

Det muskelsvind du muligvis har haft, burde komme forholdsvis hurtigt igen. Det er muligt du endda kan opnå styrkefremgang, bare ved at minimere dit energiunderskud til max 500kcal. Hvis du tilmed intensivere din styrketræning som kahlua også foreslår, er det meget muligt du vil opleve en styrkefremgang over de næste ca. 6 måneder. Et kalorieoverskud vil selvfølgelig give hurtigere/bedre resultater muskelmæssigt, men højst sandsynligt også en fedtprocentsøgning. Så er det jo op til dig selv at bedømme, hvad du vil satse på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser denne sætning:

Altså som én måling der er foretaget, og dermed giver et misvisende resultat. Men det kan Kenth vist bedst svare på selv :smile:

Ligemeget hvad syntes jeg da, det er synd at fokusere så meget på de tal din impedans vægt spytter ud. Dit resultat er ufattelig flot, og værd endelig pærestolt af det!!

Det muskelsvind du muligvis har haft, burde komme forholdsvis hurtigt igen. Det er muligt du endda kan opnå styrkefremgang, bare ved at minimere dit energiunderskud til max 500kcal. Hvis du tilmed intensivere din styrketræning som kahlua også foreslår, er det meget muligt du vil opleve en styrkefremgang over de næste ca. 6 måneder. Et kalorieoverskud vil selvfølgelig give hurtigere/bedre resultater muskelmæssigt, men højst sandsynligt også en fedtprocentsøgning. Så er det jo op til dig selv at bedømme, hvad du vil satse på.

Du har opfattet det helt korrekt, det er kun en enkelt måling der indikerede det store muskelsvind, så jeg må bare håbe på en del af det skyldes udsving i målemetoden og fejlvisning. Har desværre ikke ubegrænset adgang til denne vægt, da det er en livsstil sygeplejerske igennem kommunen der har den, kan først blive målt på den igen om 2 måneder, og vil meget gerne opnå et godt muskelgain til om to måneder.

Du har nok ret i at jeg ikke skal fokusere ret meget på de tal, men kan efterhånden godt se fornuften i ikke at blive ved med et stort energi underskud, når jeg egentlig har nået min idealvægt.

Men hvis jeg nu skal forsøge at få nogle muskler tilbage, og absolut IKKE få fedtet tilbage, skal jeg så ikke stadig ligge i energi overskud, for at være sikker på at musklerne ikke bare bliver yderligere nedbrudt?

Eller kan jeg godt tage muskler på ved et svagt energi underskud eller ved energi balance, eller hvad pokker det nu hedder, når der hverken er under eller overskud af energi.

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende teori i muskelopbygning:

For at opbygge ekstra muskelmasse skal man være i energioverskud. Grunden til dette er at den superkompensation der sker i muskelcellerne, ikke er en del af dit ligevægtsindtag. Det vil sige, at hvis du præcis spiser dit ligevægtsindtag, er der ikke nok energi til at sætte gang i superkompensationen. Du burde dog godt kunne indtage over dit ligevægtsindtag UDEN at tage fedt på. En hvis mængde energi du indtager over dit ligevægtsindtag vil altså gå til muskelopbygning, og dermed ikke sætte sig som fedtdepoter. Det er dog ikke til at sige, præcis hvor meget energi dine muskler har brug for, før du begynder at deponere resten. Normalvis siger man 500kcal over sit ligevægtsindtag, som i de fleste tilfælde vil betyde et øget fedtprocent over en længere periode.

MEN, studier har så vist, at nybegynder og relativt utrænede personer, godt kan gaine muskelmasse selv om de overordnet set er i energiunderskud. Muligvis fordi de reagere kraftigere på træningen, og har nemmere ved at gå i en anabolsk tilstand (muskelopbygning). Jeg tør ikke sige den præcise grund.

Så du skal altså selv bedømme, hvad du helst vil satse på:

Hvis du forbliver i energiunderskud (ca 500 kcal), vil du tabe yderligere fedt, og muligvis opbygge en lille smule muskelmasse.

Hvis du spiser et mindre energioverskud (ca 250kcal), vil du muligvis slet ikke øge din fedtprocent, men opbygge en moderat mængde muskelmasse.

Hvis du spiser et større energioverskud (ca 500kcal), vil du næsten sikkert stige i fedtprocent, men samtidig er det højst sandsynligt her, du opnår det bedste træningsresultat hvad angår muskelvækst.

Grunden til jeg hele tiden skriver muligvis, er fordi det ikke er til at sige noget med sikkerhed. Det kommer meget an på din træningsintensitet, din træningserfaring, dine gener osv.

Jeg håber ikke det er forvirrende, og at det giver mening for dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de meget detaljerede svar, det er bare super :wink:

Men kan se en stor udfordring i at finde den rette balance.

For det første er det vel stort set umuligt at vide præcis hvad ens ligevægtindtag er, den vægt jeg er blevet målt på, oplyser mit basale stoffskifte, hvilket er på 2150 kcal.

Men lad os sige at mit ligevægtsindtag er på eksempelvis 3.000 kcal.

Det vil så sige at hvis jeg rammer under 3.000 kcal om dagen vil jeg miste muskelmasse og hvis jeg rammer over 3.500 kcal vil jeg tage fedt på, i hvert fald sådan meget firkantet set.

Det er godt nok et meget lille "vindue" man skal ramme, specielt fordi jeg indtager to af dagens hovedmåltider i firmaets kantine, hvor jeg i princippet ikke ved hvilke ingredienser de putter i maden.

Jeg går ud fra at det daglige kalorieindtag ikke nødvendigvis behøves at ramme hver dag, så man godt nogle dage kan ligge lidt i underskud og andre dage lidt i overskud, så længe gennemsnittet over nogle dage kommer til at passe, right?

Jeg overvejer om det vil være en god idé at investere i min egen vægt der kan måle fedt- og muskelmasse, så jeg løbende kan holde øje med om det er fedt eller muskler jeg får puttet på kroppen, hvilket vil give mig mulighed for at justere på madindtaget.

Ved godt sådan en man selv køber, sikkert er endnu mere upræcis end den professionelle vægt.

Men vil det kunne bruges til at vise trenden, hvis jeg eksempelvis vejer mig hver anden morgen når jeg står op, inden morgenmaden, plotter data ind i et excel ark, og ved løbende at kigge eksempelvis 14 dage tilbage, burde jeg vel kunne se om trenden er at det er muskler eller fedt der kommer på, og er det fedt der kommer på i stedet for muskler, betyder det at jeg skal justere lidt ned for madindtaget.

Lyder det som en god idé?

Jeg har kigget lidt på en Tanita BC543 vægt, http://www.alun.dk/shop/tanita-bc543-fedtmaaler.html den ligger inden for mit budget

På forhånd tak for svar

Link to comment
Share on other sites

Flot vægttab :4thumbup:

Ved godt sådan en man selv køber, sikkert er endnu mere upræcis end den professionelle vægt.

Men vil det kunne bruges til at vise trenden, hvis jeg eksempelvis vejer mig hver anden morgen når jeg står op, inden morgenmaden, plotter data ind i et excel ark, og ved løbende at kigge eksempelvis 14 dage tilbage, burde jeg vel kunne se om trenden er at det er muskler eller fedt der kommer på, og er det fedt der kommer på i stedet for muskler, betyder det at jeg skal justere lidt ned for madindtaget.

Lyder det som en god idé?

Det synes jeg - lever selv sådan bortset fra at jeg er på vægten hver morgen.

De absolutte tal du får ud af den kan ikke bruges til en dyt, men som du selv skriver så kan den relative udvikling følges.

Link to comment
Share on other sites

Pas endelig på med den Tanita vægt!!!

Hvis du stiger i muskelmasse, kan vægten nemt give dig et helt forkert resultat. Fedtprocentsvægte som den du foreslår, er utrolig dårlig til at angive fedtprocent på trænede personer. Den tager din vægt med ind i ligningen, som dermed ødelægger den korrekte fedtprocent. Din muskelmasse kan heller ikke måles korrekt, da der er alt for mange variabler. Det kan næsten kun gøres korrekt ved en fuldkrops scanning (ikke noget man lige gør). En fedttang er noget bedre, hvis man kan finde ud af at bruge den, hvilket desværre godt kan være svært.

Personligt ville jeg gøre følgende (selvfølgelig kun et forslag!):

Lære at bruge et fedttang nogenlunde korrekt, og se om de punkter der bliver målt stiger over en periode (mål altid de samme punkter, så præcist som muligt). Tage et mavemål, for at se om maven bliver større. Mål også gerne overarme, ben osv. for at se om musklerne bliver større (hver uge). Veje mig hver/hveranden morgen efter toiletbesøg, og smid tallene ind i et excellark, for at følge udviklingen.

Lave en evaluering/analyse hver 14. dag.

Vægten stiger, musklerne er blevet større, fedtpunkterne og mavemål stiger - Spis måske lidt mindre generelt.

Vægten stiger, musklerne bliver større, uden at fedtpunkterne og mavemål stiger - perfekt.

Vægten falder, musklerne ingen forandring, fedtpunkter og mavemål falder - Spis måske lidt mere generelt.

Så kan man jo konstant vurdere hvad man vægter højest. Er fedtprocentsstigningen måske acceptabel, fordi musklerne er blevet større? Måske er målet et yderliger vægttab over en periode.

Overstående kan være svært at administrere, og specielt siden du ikke tæller kalorier. Men det er klart, jo mere tid og præcision du ligger i målingerne, jo bedre et resultat får du i sidste ende.

Ps: Du skal ikke være bange for at tabe muskelmasse, bare fordi vægten falder. Så længe du ikke har opbygget en større muskelmasse end du havde fra dag 1, skal der meget til for at tabe yderligere masse. Selv folk med en meget stor muskelmasse, kan stort set vedligeholde den samme masse under et cut, så længe de ikke går under 500kcal om dagen, og ernæringen er optimal. Arm og ben mål kan nemt være mindre, uden at du har tabt muskelmasse, da der også sidder fedtdepoter på arme og ben.

Held og lykke med det, og husk det er slet ikke sikkert min model er den optimale for dig, det skal du selv vurdere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med venaN om de resultater som vægten spytter ud.

Men tror nu godt at man kan bruge det til at tegne en kurve og se om den går op eller ned.

Men om den så ligger omring 12% eller 16% - det skal man glemme alt om at tro på.

Min vægt kan, ligsom "din", indstilles til om man er atletisk bygget eller ej og min fedtprocent ændrer sig med 4-5 alt efter hvad den står på. Så det absolutte tal er fuldstændigt ubrugeligt.

Ved heller ikke om man ret længe i forløbet kan se om musklerne bliver større. Ved begyndergains, kan man godt se forskel men hurtigt tror jeg at vægtens målinger bedre kan vurdere om muskelmassen stiger eller ej. Igen: den enkelte måling skal tages med et gran salt, men laver du en kurve kan du se forløbet eller man kan tage snittet af de seneste x vejninger.

Det med kun at veje sig hver anden uge, synes jeg til gengæld er en dum ide. Jeg kan se fra mig selv, at vægten let kan hoppe plus minus et kg eller mere henover en uge og vejer man sig på en en af de dage, hvor vægten er yderlig så går der 14 dage med forkert indtryk af rigets tilstand, før næste måling.

Men ideen med fedttangen kan jeg godt lide.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det med kun at veje sig hver anden uge, synes jeg til gengæld er en dum ide.

Jeg tror vist heller ikke der er nogen der snakker om at veje sig hver anden uge :wink:

Jeg snakker om vejning hver dag, og muskelmålinger 1 gang om ugen. Analyse af resultater hver 14. dag.

Det kan godt være svært at måle muskelgains, det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er også derfor jeg skriver, det kan være svært at administrere. Men cm mål er meget mere præcise end en Tanita vægt. Hvilet gør det til den bedste/eneste måde for en amatør at analysere muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor pokker findes der ikke bare en simpel og pålidelig måde at gøre det på, det andet virker godt nok mere bøvlet end jeg havde forestillet mig :smile:

Hvis man vælger at måle musklerne med et simplet målebånd, findes der så en standarliseret måde at gøre det på, tænker på hvilke steder man måler, eller måler man bare de steder man selv føler for?

Link to comment
Share on other sites

Der hvor musklen er størst. Samme sted hver gang selvfølgelig :smile:

Hvis du syntes det er for indviklet, kan du også bare spise indtil vægten begynder at stiger. Når så fedtprocenten er blevet for høj, begynder du bare at spise mindre, til fedtprocenten er acceptabel igen. Det er yderst simpelt, og virker ganske fint for rigtig mange. Det handler mest om at styre indtaget af kulhydrater faktisk.

Det er dog ikke lige så præcist, og vil sikkert ikke give lige så gode/hurtige resultater. Til gengæld er det simpelt.

Link to comment
Share on other sites

Tanita vægten du har kig har visse mangler som påpeget. Hvis du måler dig i samme væsketilstand på samme tid af døgnet, er den dog nogenlunde konsekvent med sine fejl. Vil du have en nøjagtig metode, må jeg skuffe dig, det findes ikke til hjemmebrug (eller i nogen fitnesscentre). En tang er en billig måde at følge udvikling på og kombineret med et målebånd og en vægt er du godt med. Du kan læse om mållinger ved søgninger på google.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Da der sikker er tale om en målemetode hvor du stiller dig på en "vægt" som også måler modstanden i din krop, som så udregner modstanden til fedt, muskler, vand mv. ud fra din højde alder og vægt (og så selvfølgelig modstand). Modstanden i din krop afhænger i meget høj grad af indholdet af vand i din krop, salte og andre ting. Jeg kan nævne at jeg ofte har observeret at have taget 2 kg muskler på efter endt træning hvis jeg har mål mig før træning og så spist en protein bar og drukket ½ liter vand, så er modstanden faldet og maskinen tolker så din kropssammensætning som anderledes end før. Men i realiteten så har du jo ikke taget muskler på så hurtigt efter træning.

som det skrives så få følg udviklingen over tid, lav eventuelt et glidende gennemsnit ved at tage gennemsnittet over f.eks. 3 målinger, så mindskes udsving.

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang tak for svarene til alle

Jeg har gået lidt imod rådene og alligevel bestilt en vægt med impedans måler i :blush:

Må bare sørge for at måle mig under samme betingelser hver dag, og lave et glidende gennemsnit ved at tage gennemsnittet over f.eks. 3 dage, så mindskes udsving, som foreslået.

Til gengæld har jeg valgt en dyrere model, nemlig en Tanita BC545, som også har elektroder til at holde i hænderne.

Læste mig frem til at de almindelige impedans målere faktisk kun måler muskler og fedt i selve benene, da strømmen de sender igennem kroppen kun går op igennem det ene ben og ned igennem det andet.

Den jeg har bestilt kan måle forskellige dele af kroppen seperat, da den eksempelvis også kan sende strøm fra arm til arm, eller fra højre arm til venstre ben osv.

Her er den jeg har bestilt

http://www.lifetrack.dk/product.asp?product=98

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ved ikke, om der stadig følges med i denne tråd, men jeg kan supplere med lidt tommelfingerregeler:

* Jo hurtigere puls, man har, jo mere forskydes forbrændingen mod at forbrænde muskler fremfor fedt. Altså bør man lave lav-intensiv konditionstræning hvor man har lav puls (50% af maks-puls måske?), hvis man vil bevare muskler.

* Efter 15 minutters konditionstræning (altså med høj puls) forskydes forbrændingen yderligere hen mod at forbrænde muskler fremfor fedt. Altså bør man stoppe efter 15 minutter.

* 1-2 gram proteinindtag pr. kilo kropsvægt er, hvad man oftest læser som minimumgrænser for proteinindtag for at opbygge muskler eller forhindre tab.

Og endelig, så vil man under kalorieunderskud og under samtidig styrketræning forbrænde forholdsvist mere fedt end muskler, jo større ens fedtprocent er. Og omvendt vil man, jo lavere ens fedtprocent er, opbygge flere muskler end fedtvæv, når man er i kalorieoverskud med samtidig styrketræning. (hvilket giver anledning til cut/bulk metoden). Hvilket muligvis forklarer dit pludselige skift i, hvad du taber.

Edited by rrrlasse
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil hermed lige komme med en opdatering her 4 måneder senere.

Har knoklet som en gal med at genvinde muskelmassen, efter mit store vægttab på ca 50 kg, hvor jeg desværre også tabte en del muskelmasse.

Har i den forgangne periode, ud over styrke- og cardio træning, også spist rigtig meget, så jeg var sikker på at være i kalorieoverskud, så der kunne opbygges muskelmasse, men udelukkende sund og fedtfattig kost.

Var oppe op blive vejet idag igen på den der super vægt.

Resultatet var super godt,

På de 4 måneder har jeg taget 4,3 kg på igen, de 3,3 kg er muskler og det sidste kg er fedt, så nu kan jeg i hvert fald konkludere at det tabte muskelmasse er genvundet plus lidt ekstra.

Må siges at være en rimelig god bulking periode

Synes lige jeg blev nødt til at dele det gode resultat med nogle :o)

Edited by KenthJensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share