Den dopede gule trøje


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Rigtig god artikel.

Dog, som der også står i artiklen, er det en del af gamet. Da Bjarne Riis vandt i '96 (?) kæmpede han på ligefod med andre ryttere der var mindst lige så dopet. Som han selv sagde da en journalist spurgte om han var dopet; "Jeg er aldrig blevet taget i doping kontrollen".

Link to comment
Share on other sites

For så vidt en ok artikel. Udmærket faktuel gennemgang af de to doping-metoder (note: Det er vel ikke ulovligt at få et sukkerdrop? Er det insulinen der gør denne metode til doping?).

Jeg synes dog ikke det sidste afsnit (fra "Min bedste analyse..") er lige i øjet . Hvad er det for en analyse der omtales? Hvor kan den læses? Hvilke data er analyseret? Hvordan er data analyseret?

Jeg kan ikke gennemskue om det er rent gætværk fra MZ? I så fald kan det være fint nok, men det bør vel fremgå klart om der er tale om kvalificerede gætterier, eller om det er fact-baseret, ikke sandt? Hvad ligger til grund for den tilsyneladende konklusion:

[..] Depoterne blev fyldt med insulin/glukosedrop og iltoptagelsen blev optimeret med ekstra blod. [..]

?

/T-P

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dog ikke det sidste afsnit (fra "Min bedste analyse..") er lige i øjet . Hvad er det for en analyse der omtales? Hvor kan den læses? Hvilke data er analyseret? Hvordan er data analyseret?

/T-P

Ordet analyse bruges jo ikke her i en streng videnskabelig betydning. Det er en analyse af de observerede hændelser sammenholdt med de kendte forhold omkring dopingmetodernes anvendelse og udbredelse.

Jeg kan ikke gennemskue om det er rent gætværk fra MZ? I så fald kan det være fint nok, men det bør vel fremgå klart om der er tale om kvalificerede gætterier, eller om det er fact-baseret, ikke sandt? Hvad ligger til grund for den tilsyneladende konklusion:

[..]Depoterne blev fyldt med insulin/glukosedrop og iltoptagelsen blev optimeret med ekstra blod. [..]

?

Det er gætværk så langt at jeg jo ikke har set Landis anvende metoderne. Omvendt står jeg ikke alene med konklusionen, men det vil være unfair at nævne hvem jeg har diskuteret det med.

Link to comment
Share on other sites

Er der lige nogen der kan pensle ud hvordan det forholder sig med testosteron i forhold til doping.

Vi har vores eget testosteron i kroppen!

hvad er det så de tager (for den sagds skyld også BB'ere). er der flere former for testosteron eller hvad?

og kan de skelne det naturlige fra det der er blevet indtaget? eller afsløres man kun ved grænseværdier...

jeg fatter det ik rigtig... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Flot artikel :wink:

Mht. det strukturerede doping misbrug vil det så være unfair, at sige at holdenes ledelse også har kendskab til dette og en finger med i spillet? Det er trods alt for det meste gamle ryttere der er ledere og de har jo også en vis erfaring med i bagaen og her taler vi ikke om brug af økologiske produkter, men nærmere deres trang til at stikke fingerne i diverse "kage dåser".

Hvis de har kendskab til eller endda sågår har fingerne med i spillet mht. dopingen, så må de stå med jordens dårligeste smag i munden over for deres sponsorere som punger millioner ud. Det er ren svindel og det burde vel nærmest være muligt, at kunne straffe lederne for økonomisk kriminalitet........(Her tænker jeg især ikke på et unavngivet dansk hold) - hvor ledelsen har travlt med at vaske hænder................

Edited by Mr. Bond
Link to comment
Share on other sites

Rigtig god artikel.

Dog, som der også står i artiklen, er det en del af gamet. Da Bjarne Riis vandt i '96 (?) kæmpede han på ligefod med andre ryttere der var mindst lige så dopet. Som han selv sagde da en journalist spurgte om han var dopet; "Jeg er aldrig blevet taget i doping kontrollen".

"Jeg er aldrig blevet testet positiv"

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel.

Jeg fatter bare ikke hvordan folk kan støtte en sport der næsmest kræver at deltagerne skal udsætte sit helbred for diverse "kage-dåser" for at kunne være med i toppen. Jeg slukker konsekvent for det, synes det er synd at en udmærket sport skal ødelægges (det synes jeg i hvert fald den er efterhånden) på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Særdeles godt og nyttig intro til blod- og glycogendoping. Ingen tvivl om det.

Samtidigt ved man, at en del af ens værste konkurrenter anvender ulovlige metoder for netop at kunne holde dig væk fra skamlen. Det er kendt og accepteret at doping er en del af gamet, og derfor betragter mange af rytterne det ikke selv som snyd eller umoralsk.

Denne analyse tror jeg derimod er lidt for fortegnet og mere beskriver tilstanden og holdningen ano 90'erne. Jeg tror ikke det er alment acceptet i feltet, men sikkert af nogle og på nogle hold. Landis præstationen (med den dagslange solokørsel) kunne snarere tyde på det modsatte, at dopingsudbredelsen blandt rytterne er mindre udbredt end tidligere, hvorfor niveauforskellen til Landis på denne etape blev så stor og i øjefaldende. Jeg håber og tror det sidste.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

For mig at se er der 2 forklaringer på Landis positive test.

Den første er den med den forurenede blodpose, dvs at Landis har haft for meget testosteron i blodet da han fik tappet det. Dette er sket før for Martti Vainio, en finsk 10000m løber.

Den anden løsning (lidt simplificeret) er at Landis gik så sukkerkold på etappen dagen før at hans kortisolværdier gik helt i top for at kunne bruge musklerne som brændstof.

Da han om aftenen fik sit testosteronplaster (som bringer ham op på gennesnitsniveauet for at han kan restituerer ordentlig) var hans egenproduktion af test/epitest så undertrykt af dagens kortisol at t/e forholdet røg over 4/1.

Lad os sige at Landis naturlige produktion er 100stk testosteron/100 stk epitestestoron (jeg ved godt at de ikke måles i stk men det gør det nemmere at forklarer)

En hård etappen vil undertrykke den lidt, lad os sige 50 og 50 (stadig 1/1)

Landis fylder efter med et plaster (50stk testestoron) og har nu 100/50, dvs forhold 2/1 som er under grænsen.

Hvis kortisolproduktionen virkelig har været i top og testestoronproduktion derved endnu lavere kunne tallene være 10 og 10 efter etappen. Landis fylder nu op med de sædvanlige 50 og niveauet i hans krop er derefter 60/10, dvs over grænseværdien.

Landis kan med andre ord teste positiv for testestoron selvom hans værdier i kroppen er under det normale.

Er der nogle af forskernørderne som kan acceptere min forklaring eller har jeg misforstået det hele?

Link to comment
Share on other sites

/Niels -> Har de ikke nævnt noget med at der ved B-prøven også benyttes en test der viser de absolutte værdier og/eller om test'en er naturlig eller "kunstig".

Jeg synes det er meget svært at blive klog på, for jeg har nu læst forskellige steder at nogen (heriblandt MZ) skriver Landis ville have haft positiv effekt at testoteron i den givne situation, imens andre skriver at det ville være et tåbeligt stof at tage, dels fordi de ved der testes for det og dels fordi man kunne tage meget bedre doping, der ikke ville kunne spores i de sædvanlige tests (se jhax's link).

For øvrigt, hvis der er tale om den forurenede blodpose, er det så ikke også doping, og han er så bare blevet knaldet på testosteronen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg smider spørgsmålet ind på doping.dk.

lige lidt OT håber det går, et gratis grin til alle (fra doping.dk)

:

Bliver den større af steroider?

Bliver pikken større af steroider?

Forside - Top/Bund - Forrige / Næste

Er det rigtig at steoider kan gøre ens pik støre eller hva. for jeg er så genert over min, hvad kan jeg ellers gøre. hvad koster det at få den lavet støre.

Hej

Nixen, steroider hjælper ikke på størrelsen og aner intet om prisen eller muligheden for at få den større.

:blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

/Niels -> Har de ikke nævnt noget med at der ved B-prøven også benyttes en test der viser de absolutte værdier og/eller om test'en er naturlig eller "kunstig".

I forbindelse med B-prøven isotope-ratio-mass-spectrometry (IRMS) til at fastslå om der er tilført testosterone udefra, såfremt værdierne for imellem testosterone og epitestosterone er unormale i A-prøven.

Jeg synes det er meget svært at blive klog på, for jeg har nu læst forskellige steder at nogen (heriblandt MZ) skriver Landis ville have haft positiv effekt at testoteron i den givne situation, imens andre skriver at det ville være et tåbeligt stof at tage, dels fordi de ved der testes for det og dels fordi man kunne tage meget bedre doping, der ikke ville kunne spores i de sædvanlige tests (se jhax's link).
Testosterone i form af plaster eller piller har en lynhurtig effekt på restitutionsevnen. Desuden er brugen let at skjule, såfremt man forstår at doserer det rigtigt.
For øvrigt, hvis der er tale om den forurenede blodpose, er det så ikke også doping, og han er så bare blevet knaldet på testosteronen?

Såfremt han har fået tilført eget blod er dette doping. At jeg så tvivler på teorien om, at blod tappet under en periode, hvor der benyttes testosterone kan resulterer i at testosteroneværdien bankes op over grænseværdien er en anden sag. Men det kan være Morten kan svarer på det? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder sku godt med de der testosterone plastre - Nogen der har Link ????????? :laugh::laugh:

Du skal først være på sprøjten og rigtig afhængig... ligesom rygestop du ved... så går man på apoteket og køber test-plastre istedet for at tage en kold tyrker... tsk tsk... almen viden :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Den anden løsning (lidt simplificeret) er at Landis gik så sukkerkold på etappen dagen før at hans kortisolværdier gik helt i top for at kunne bruge musklerne som brændstof.

Da han om aftenen fik sit testosteronplaster (som bringer ham op på gennesnitsniveauet for at han kan restituerer ordentlig) var hans egenproduktion af test/epitest så undertrykt af dagens kortisol at t/e forholdet røg over 4/1.

Lad os sige at Landis naturlige produktion er 100stk testosteron/100 stk epitestestoron (jeg ved godt at de ikke måles i stk men det gør det nemmere at forklarer)

En hård etappen vil undertrykke den lidt, lad os sige 50 og 50 (stadig 1/1)

Landis fylder efter med et plaster (50stk testestoron) og har nu 100/50, dvs forhold 2/1 som er under grænsen.

Hvis kortisolproduktionen virkelig har været i top og testestoronproduktion derved endnu lavere kunne tallene være 10 og 10 efter etappen. Landis fylder nu op med de sædvanlige 50 og niveauet i hans krop er derefter 60/10, dvs over grænseværdien.

Landis kan med andre ord teste positiv for testestoron selvom hans værdier i kroppen er under det normale.

Ifølge ARD var Landis' testosteron/epitestosteron-kvotient på 11/1...

Se dette link: http://www.dr.dk/Sporten/Cykling/2006/07/29/104812.htm

Link to comment
Share on other sites

 Share