Dumbbell vs. Barbell


Zoater
 Share

Recommended Posts

Desværre har jeg ikke tid (penge ) til at træne i et center :unsure:

Men jeg træner med håndvægte hjemme.

Nu kom mig og en ven til at snakke om hvad forholdet er mellem de to slags vægte , Dumbbells og Barbells . Jeg vil mene en håndvægt på 50% af en barbell i en øvelse som f.eks. Curls, er en del hårdere at løfte, men nogle der ved mere præcist hvordan det ser ud?

/Zoater :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vist meget almindeligt, at DB's gir langt større udfordring for balancemusklerne. Jeg tror, de færreste vil være i stand til at lave de samme maxløft vægtmæssigt med DB's i forhold til BB. Det tar længere tid at vænne sig til en øvelse lavet med DB.

Lige netop med curls er der nok ikke så radikal forskel som i andre øvelser.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også mene at hvis jeg laver en Curl med en barbell kan jeg løfte over de 100% jeg kan løfte med en håndvægt. Flere der kender til dette, eller er det bare mig? 

Jada. Det er meget normalt man løfter mere med stang end med håndvægt og det tror jeg alle gør i de øvelser som bliver nævnt :)

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

DJ> Jada. Det er meget normalt man løfter mere med st

ang end med håndvægt og det tror jeg alle gør i øvelser som bliver nævnt

Medmindre du var hemmelig-morsom der ;) - så kom min trigger....har nemlig siddet og luret her lidt.

Jeg har også haft det sådan at DB løft altid var mindre end mit BB løft (relativt selvfølgelig) - og har haft god erfaring med at gå væk fra alm. bænkpres f.eks. for at køre DB's og så vende tilbage, og bryde min max.

Er der nogle der har oplevet det modsatte ? - hvis ikke, er der nogen der måske kan give en forklaring på om hvorfor det modsatte måske kunne forekomme ?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg forrige brystpas lavede PR i reps + kg i DB Pres, men min BB pres (jeg kan have været træt og kvæstet) var temmelig tung - selvom jeg faktisk havde mere på DB's end jeg havde på bænken ??

Link to comment
Share on other sites

Øh, lavede du dem i samme pas, og lavede du i så fald BB efter DB, for så er det nok en forklaring.

DB pres bruger mere triceps end BB pres gør, så hvis man virkeligt vil ramme brystet, skal man bruge stænger. Dermed ikke sagt, at DB ikke skal køres. Variation er livets salt, og essentielt for træningsresultater. Det hjælper mod at gå i stå, fysisk som psykisk.

Mit primære problem er, at jeg godt kan lide at køre tungt, og at jeg synes det er for hårdt for min skulder at få håndvægtene i position, samt, at hvis jeg ikke rammer positionen i bunden 100% rigtigt får jeg den ikke op (håndvægten altså).

Link to comment
Share on other sites

Jsc> ja jeg kørte det lige efter mit PR pas der - så måtte jeg lige smage en bænk.....men det kan godt være at det var triceps der blev busted igennem. må prøve på en ren dag, at tage bænken igen.

BP med stang tilgengæld - det er en ulden øvelse som driller mig i lange perioder - tænker for meget over den, og tænker for meget over mine skuldre - så hælder mest til BP DB. (selvom disse vel kan dræbe skuldre bedre....men ja, er lidt strange på det punkt).

PS: Jeg eeeeeelsker altså også at køre tungt :) synes ikke det er et problem med DB's -kun lige at få dem op, samt at komme op ad bænken igen efter sættet.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke de er svært før jeg kommer op på min 5rep maxvægt og derover, hvilket sidst var 54-56 kg. Så begynder de at drille.

Jeg prøvede sidst at være ude af stand til at starte en 54kgs vægt i inklines, som jeg forinden havde taget 5 reps med. Den ville bare ikke op.

Plus DB overtræner mine triceps.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke de er svært før jeg kommer op på min 5rep maxvægt og derover, hvilket sidst var 54-56 kg. Så begynder de at drille.
Hmm okay, jeg er så kun nået til 50 kg indtil videre - går nok lidt før jeg rammer 56 :)
Jeg prøvede sidst at være ude af stand til at starte en 54kgs vægt i inklines, som jeg forinden havde taget 5 reps med. Den ville bare ikke op.

Plus DB overtræner mine triceps.

Ja det napper temmelig godt i triceps :)

MDK> Jeg kaster dem ikke lige fra mig, det er ikke alle centre der lige synes det er så fedt igen. Jeg samler armenene, og så får jeg en til at skubbe mig på lænden / ryggen - det fungerer fint nok :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share