Kører du med cykelhjelm??


Tube
 Share

Kører du med cykelhjelm  

68 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Er det en træningstur - så bruger jeg hjelm hver gang - også i 30 graders varme. Når jeg bare triller rundt i byen - nej. Rsisikoen er sikkert ikke meget mindre - men det er ikke alt vi gør der er rationelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte Engang imellem, men det fatter poll'en åbenbart ikke...

Normalt bruger jeg hjelm til fællestræning og naturligvis løb, men hvis jeg træner alene er det normalt uden hjelm (for så falder ørepropperne til musikken hele tiden ud, hvis jeg har hjelm på <_< )

Link to comment
Share on other sites

For nogle år siden var jeg på vej hjem fra Universitetet på cykel. På vej over et kryds blev jeg kørt ned af en bilist, som ikke mente, at gult og rødt lys gjaldt for ham. Jeg knaldede hovedet i asfalten og fik en blødning i hjernen. "Heldigvis" slog jeg samtidig en revne i kraniet, så blodet kunne komme ud. Ellers ville jeg være død. Desværre skyllede blodet samtidig de finere dele af mit indre øre ud, så jeg er idag døv på det ene øre.

Jeg vågnede først to dage senere på hospitalets intensivafdeling. Jeg havde ligget i en blodpøl midt på vejen, og da jeg blev bragt ind på hospitalet vurderede de, at jeg muligvis ikke ville komme til bevidsthed igen. Det gjorde jeg nu alligevel, men det tog et halvt år, inden jeg var istand til at genoptage mine studier.

En cykelhjelm kunne have sparet mig for at være en brøkdel af en millimeter fra at blive dræbt i trafikken, fra ti dage på intensivafdelingen, fra at miste hørelsen på det ene øre og fra at blive sat seks måneder tilbage i mit studie. Dengang brugte ingen cykelhjelm, men gæt selv hvad jeg har svaret på denne poll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører med hjelm til løb, og når jeg træner i min cykelklub (altså i større grupper).

Altid når jeg træner på min enkeltstartscykel. Ruller jeg en rolig tur med en kammerat eller kører jeg alene er det som regel uden hjelm.

Skal jeg lige en tur ned i byen bli'r det også uden hjelmen.

Jeg har ingen problemer med at køre med en hjelm i varmen, men om vinteren når det bliver koldt synes jeg VIRKELIG den er i vejen - så vil jeg hellere have en hue godt ned om hovedet. :)

Link to comment
Share on other sites

Mit svar er det samme som det Fast Leg giver. Men der er egentlig ingen undskyldning for at "glemme" hjelmen på soloture og trilleture, for man ved jo aldrig hvornår man møder den berømte hund, der løber ud på vejen. Jeg kan faktisk en endnu mere sørgerlig historie, end den Beleriand fortæller - for den havde en fatal udgang. Hospitalspersonalet overså at der var sket et lukket kraniebrud, de opdagede det først da min uheldige ven gik i koma, og da var det for sent.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desværre den sørgeligste historie. :(

På vej til træningslejr i ´99 blev en af mine klub-kammerater dræbt for øjnene af mig.

Jeg havde LIGE siddet og snakket med ham. Han var forholdsvis ny i klubben, så da vi skulle tage føring slog han ud, og en af de andre kom op, og tog føringen med mig.

Mens vi tog føring, lagde han sig bagved gruppen (vi var bagerste gruppe af 4), men han var træt, og han kørte ned til følgebilen.

Han slår så et lille sving over i venstre vejbane, og han rammer den bil, der ellers har trukket helt ud i gruset (smal vej).

Jeg har lige slået ud, og ligger bagerst. Jeg hører bremse lyden, jeg hører bumpet, jeg hører den kendte lyd af cykel mod asfalt.

Jeg vender mig lynhurtigt om, samtidig med jeg bremser ned. Jeg når lige at se, han ruller rundt. Det jeg husker tydligst var, at da han holdt op med rulle, falder handsken af hans hånd, og ligger på asfalten. En brun handske.

Der bliver så råbt meget kraftigt, og alle standser og vender om.

Han ligger på jorden, og langsom flyder der blod ud fra hans hoved, der bare bliver tykkere og tykkere, til det tilsidst er helt blåligt.

Der er nogen, der prøver genoplivning, men det er forgæves.

Jeg har aldrig før set voksne mænd, stå og græde sådan før. Man kunne høre ambulancen i det fjerne...

Drengens forældre blev kontaktet. De kom ned til træningslejren, hvor der også var psykologhjælp til alle, der ville have det. Jeg så både moren og faren... Shit mand.

Det er så fucking fucked up...

Den værste dag i mit liv. Han var så ung; kun 15 år. Stakkels hans forældre.

Og det værste var, at han faktisk havde hjelm på, men det var ikke nok...

Link to comment
Share on other sites

Stakkels knægt, stakkels forældre, stakkels jer :(

Det er heldigvis sjældent den slags sker. Sidste år røg jeg kun ned 1 gang uden hverken jeg eller nogen anden/noget andet kom til skade. Det er heldigvis mere normalt end ovenstående historie :)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Vi var sgu også rystede i lang tid. Der bliver stadig snakket om det engang imellem. Siden da, har vi altid langt blomster, når vi kom forbi stedet.

Ja, det er da heldigvis sjældet, det sker, men vores træner har, så vidt jeg ved, oplevet det 3-4 gange i hans 40 år som træner, at en eller flere af hans ryttere, blev ofre for uheld med tragisk udgang.

Link to comment
Share on other sites

-----> Fistandantilus - det gør mig ondt at du måtte opleve det.

min historie er vist ikke så dramatisk, men den rystede mig nok...

I kina var jeg på vej ned af et bjerg, på toppen havde en kammerat lokket mig til at tage hjelm på....i kender den sikker "du får ret jeg får fred"......4 kilometer senere skrider baghjulet med en hastighed omkring 70 km/t. Takket være hjelmen kunne det hele ordnes med kodymagnyler og daglig saltvandsvask af asfalteksemen. Jeg har aldrig kørt uden hjelm siden. Dertil kommer at jeg ikke er eneste idiot på vejen, og jeg er sikker på ham i bilen er en større idiot end mig.

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sakset fra cyclingworld.dk:

Hjelme i Giro d'Italia

Det internationale cykelforbund UCI har besluttet at cykelhjelme skal være obligatoriske fra den 10. maj, hvor Giro d'Italia starter.

Så blev de da omsider kloge... Gad vide om det også gælder bjergetaperne, og hvad straffen er for at undlade at bruge hjelm...(Bortset fra mulig død og lemlæstelse) :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share