Lår


FCB
 Share

Recommended Posts

Goddag folkens.

Jeg er i tvivl om hvorvidt man kan ramme specifikke dele af quadriceps. Jeg har alt for tynde ben, og det er især omkring knæet den er gal. Så vidt jeg kan se er det Vastus Medialis der ligger i dette område (hovedsageligt). Jeg træner squat og dødløft 3 gange ugenligt, og så var det jeg ville høre om der var noget jeg kunne gøre for specifikt at træne Vastus Medialis - altså er der øvelser der stimulerer denne specielt kraftigt? :confused2:

På forhånd tak for svar B)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok svært at finde en øvelse der specielt rammer én af quadriceps' hæftninger. Men en god øvelser for quadriceps og gluteus maximus er benpres. Og så er der selvfølgelig altid squat og dødløft der giver godt til hele understellet :)

Link to comment
Share on other sites

Nu får jeg nok tæsk af frivægtsfanatikerne, men bensparkmaskinen kan godt hjælpe med at give noget helt nede ved knæet.... det er min erfaring at hacksquat går mest i rectus femoris.... vastus medialis og lateralis rammer man bedre i benspark idet disse to muskler bidrager med større kraft i de sidste 5-10 grader (altså tæt på udstrakt) af bevægelsen, hvor momentet aldrig er stort i squat og dødløft type øvelser.

Link to comment
Share on other sites

incognito: er fuldstændig enig med at benspark kan bruges såfremt maskinen er af en ordentlig kvalitet. Dvs at der er gearing/camhjul/udveksling. Der skal være mulighed for at sidde korrekt uanset kropsbygning og længden på arme/ben (har selv f.eks korte arme og i tilfælde af en dårlig maskine, kompenserer kroppen ved en anstrengt foroverbøjning når der tages fat om håndtagene. Det er også vigtigt at hældningen på sædet maskinen og maskinens konfiguration gør det forsvarligt at opnå fuld knæ-udstrækning under belastning. Benspark maskiner fra f.eks Nautilus og Technogym's selection line er fortræffelige.

Problemet med squat (hvis man kan sige sådan ;) ) er for en dels vedkommende at lænden/bagdel/baglår (styrken i bunden af løftet) er den begrænsende faktor for hvor mange kilo der løftes/hypertrofi i benene

Personligt bruger jeg udelukkende benspark til primært at træne vastus m. og begrænser derfor udslaget af bevægelsen til kun de sidste 20 graders extension hvor netop vastus m. er aktiv (jvf. exrx.net). Faktisk vil man måske opdage (det har jeg i hvertfald) at øvelsen kan blive sværere når man begrænser bevæge udslaget og kun bruger de sidste 20 graders extension da vastus m. arbejder under konstant maksimal spænding. Du kan vælge at bruge benspark men kan ligeledes vælge at køre de sidste 20 graders ekstension i benpressen - det giver nogenlunde samme effekt.

Jeg har erfaret for mit vedkommende at en smule isolationstræning har stimuleret ekstra vækst i benene lige netop hvor det er meget synligt.

Men husk squat/frontsquat - det er stadig underkroppens bread and butter :devil:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

problemet med partials i benpres og squat er dog at få at få en væsentlig belastning på de aktuelle muskler, snakker man lynhurtigt om MEGET store vægte (i mit eget tilfælde, og jeg vil ikke kalde mig meget stærk, har det været 500 kilo i partials i benpres), hvorved risikoen for uheld må siges at stige (tænk hvis den falder ned over dig).... udover det er jeg helt enig med SAS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share