Udstrækning/mobility/foamrolling


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg kan selv starte. Jeg har ikke strakt ud medmindre at en fys har beordret mig til det i lang tid, og da jeg ikke har været hos en fys i et par år... Årsagen er den simple at der ikke er nogen grund til at bruge tid på det, hvis det ikke giver noget og evidensen ser ud til at være lidt flimsy.

Jeg har brugt det til at forøge min dorsiflexion i ventre ankel, da den er mindre mobil end den højre. Men det er kun gået langsomt fremad, selvom at jeg troede at jeg fulgte Kenneth Stars Kelly Starretts bedste råd. 

To ting har lidt sat mig på en anden side. Det ene er at jeg igen er plaget af patella-problemer som kan hænge sammen med spændte quads og hips. Det andet er at en veninde som er yogi, lokkede mig til at strække ud. Som hun sagde, så gav det et godt velbefindende også selvom det måske ikke ledte til fysiske forandringer. Følelsen det giver kan dermed være et mål i sig selv, og selvom ingen muskler bliver længere ved at trække i dem, så er det vedligehold af eksisterende mobilitet og samtidig bliver musklerne mindre spændte og dermed føles det som om man har en større bevægelsesfrihed, eg større mobilitet. Men uden at man reelt har det. 

Canadieren Dean Sommerset fanger det meget godt her:
"You technically only need to “work on mobility” if you’re deficient in some way or simply want to maintain what you have. If you want to do more and explore a larger range, you can absolutely work on that too, and if you want to keep up with some of the flexible Gumbi’s on Instagram, you’ll have your work cut out for you."
....
"If all you want to do is daily life and train common exercises in the gym, you’re more than mobile enough if you can squat low, touch your toes with straight knees, and put your arms over head with your biceps touching your ears. If you can’t do those, start with the goal of improving those outcomes and you’ll be set.

If you have sport goals in mind, much of your mobility requirements will be dictated by the goal activities. Focus on whether you have trouble doing specific activities and try to work on improving mobility relative to those activities.

Jeg kan de to andre, men kan ikke nå mine tær (da jeg er 190 med lange ben er det nok delvist derfor) :tongue: Så det kan være at det skal være mit første mål, ud over patella og anklen :weight_lift: Jeg må på jagt efter en sådan-når-du-dine-tær guide.
http://deansomerset.com/understanding-mobility/

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger lidt foamroller men der er langt i mellem. Jeg skulle nok ikke have købt den fra Netto for dels er så smal, at jeg skal tit rette til for ikke at rulle af, hvilket irriterer mig. Og så er der mønster i og et enkelt sted er det faktisk mønster ret ubehageligt. 

Men jeg kunne godt finde på at købe en anden og prøve om det er bedre i mangel af massage, som jeg savner big time.

 

Link to comment
Share on other sites

Den stikker jeg. Jeg har mest ghetto foam roller. Et stykke pvc med et stykke liggeunderlag klæbet fast med gaffa :tongue: En anelse hårdt hvis at man er meget øm. Giv det to lag liggeunderlag. :bigsmile:

Jeg brugte det til min skinneben på et tidspunkt og jeg syntes at det var fint. Jeg vil prøve at kombinere det med udstrækning bagefter for at se om det får bugt med stivhed og ømme muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker ud både før og efter... 

Jeg gør det ikke udelukkende for at forbedre min mobilitet, men også forbi det hjælper mig med at få god nok dybde i mine squats. Mine led er ret stive. Uden udstrækning vil jeg ikke kunne komme ordentlig ned, og baseret på erfaring forstrække min lysk.  Så ja jeg bruger gerne noget tid før og efter træning på at strække ud.  

 

Foamroller bruger jeg kun når det er nødvendigt (Sjældent). Bruger den for det meste til min ryg, og efter træning... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share