styrketræning for 12 årige


janhansen70
 Share

Recommended Posts

Hej alle.
Jeg er nysgerrig. Og er på samme tid klar over, at jeg kan gå ind i en diskussion omkring det hensigtsmæssige i at træne styrketræning med piger fra 12 årsalderen. Der findes mange holdninger for og imod og hvordan det skal gøres.

Ikke desto mindre, så har jeg en case, som jeg vil høre jer kloge mennesker omkring.

Piger omkring 12 årsalderen får ofte problemer med deres knæ. Det hænger til dels sammen med at deres bækken udvider sig i den alder, så deres ben kommer til at stå skævt.
Der kan arbejdes med dette ved bl.a. at styrke både core og benmuskulaturet.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et program, som er basis træning og relativt nemt at udføre på en fodboldbane. De to spillere, som skal arbejdes med, er 12 og 13 år. Fokus er både skadesforebyggende træning og indledende forberedelse mod at blive hurtigere - i nævnte rækkefølge. Jeg tænker, at øvelserne skal laves 2 gange om ugen. Pigerne træner 3-4 gange fodbold om ugen og skal have suppleret op med denne træning.

Nogen, som kan komme med gode inputs til dette.

Link to comment
Share on other sites

12 årige piger som træner fodbold 4 gange om ugen vil få overbelastningsskader og mere belastning løser ikke det problem

Find en anden idræt med et anderledes belastningsmønster (f.eks. svømning, atleik, gymnastik osv) ved siden af og reducer fodboldtræningen

Link to comment
Share on other sites

Hej Niels,
hvis man kun træner det samme hele tiden, så vil det give overbelastningsskader.
Ligesom man kan dosere træningsmængden inden for styrketræning, så kan man også dosere fodboldtræning. Når pigerne træner så meget som de gør, så skal de stimuleres på mange forskellige måder. Pigerne får faktisk trukket træning ind fra atletikken, ligesom der reduceres i den fysiske belastning ved brug af meget individuel teknisk træning.

Mit spørgsmål gik ikke på, hvordan jeg træner fodbold eller finder alternativer til denne. Derimod, er jeg nysgerrig i forhold til styrketræning, som er skadesforebyggende for piger i 12-13 års alderen pga. specifikke problemstiller. Problemstillinger, som jeg også møder i andre idrætsgrene, lige som jeg også møder dem i idrætstimerne, som idrætslærer i netop 6. og 7. klasse.

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share