Fra 25 min til 20 min på 5 km løb


Kampen
 Share

Recommended Posts

Jeg er efter et halvt års pause begyndt at løbe igen og søger efter nogle inputs til at forøge min 5 km tid. Jeg løb 5 km på 25 min i starten af ugen for lige at teste formen af og mit mål er at komme ned på 20 min på de 5 km. Jeg vejer lige over 100 kg og er næsten 2 meter høj.

Under min pause fra løb har jeg march- og styrketrænet, så der burde ikke være den store tilvænning af leddende til løb igen.

Som det ser ud nu så er planen at bruge dette 12-ugers program (http://aktivtraening.dk/traening/loeb/5-km-loebeprogram/5-km-program-loeb-5-km-under-20-minutter)

Giver det program mening eller er der andre som i kan anbefale at kigge nærmere på?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har lige kigget programmet igennem, og jeg synes da at det ser ok ud.

Du starter ud med noget almindelig løb, din krop vender sig til at du løber + restituerer. For senere at forbedre din kondition markant, startes intervaltræningen, hvilket virkelig sætter gang i din udvikling. 

Jeg vil notere, at deres forklaring af, hvad intervaltræningen er. er direkte mangefuld. I hvert fald hvis man ikke kender til intervalløb forud for det her program. 

4x4 interval = 1 minuts sprint, 1 minuts hvile, 1 minuts sprint, 1 minuts hvile, 1 minuts sprint, 1 minuts hvile, 1 minuts sprint, 1 minuts hvile... Husk at sikre dig, at du er rigtig varm når du begynder på det her intervaltræning. Det er ofte her folk får problemer med fibersprængninger, og det er sgu ikke særlig smart for et 8-ugersprogram lige at være ude i 3 af dem :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige støtte Cecilie. Jeg fik forrige år en fibersprængning, første gang jeg ville løbe en gang intervaller. Selv om jeg havde varmet godt op forinden og selv om jeg gradvis havde øget min løbevolumen i flere måneder op til. Så kunne jeg ikke løbe i flere måneder efter. Godt nok  er jeg i 50 + segmentet men alligevel. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share