Frømandskorpset/Jægerkorpset


bjar2857
 Share

Recommended Posts

Hey 

Ville høre om der er nogle herinde, som har erfaring med enten Frømandskorpset eller Jægerkorpset og de forskellige prøver osv man går igennem derinde. Kender udemærket godt de forskellige krav, men det kunne være spændende at høre om der var nogle af jer, som har været derinde og forsøgt sig eller om man er gået hele vejen, som har nogle gode råd og viden omkring uddannelsen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 16/11/2016 at 08:06 , venaN skrev:

Hvad er det helt specifik, du gerne vil vide? Det præcise indhold på f.eks. aspirantkursus er helt bevidst ikke offentlig kendt. Hvor gammel er du? Overvejer du at søge ind i nærmere fremtid?

Synes bare det kunne være spændende at høre fra nogle, som havde erfaringer derinde fra eller har kendskab til det, som kunne give nogle gode råd og tips omkring træning og forberedelse generelt. Specielt omkring svømmekravene. Er det nogle man ville kunne træne op med seriøst træning indenfor et år, eller er det noget der skal investeres flere års træning i? Jeg svømmer fint, og har absolut ingen problemer med vand, men jeg kan ikke de forskellige svømmeteknikker endnu overhovedet, og svømmer heller ikke specielt hurtigt. Jeg er selv kun 15 år gammel, så der går en del år endnu før det måske ville blive aktuelt, men drømmen er der. 

Edited by bjar2857
Link to comment
Share on other sites

Rigtig fint drømmen er der! Blev endelig ved med det!

Men det er vigtigt, du tager det stille og roligt, og ikke har for travlt. Jægerne har for år tilbage skærpede deres optagelseskrav, netop fordi de ikke gider 18-19 årige HBU'ere, der tror de er verdensmænd, og ender med et virkelighedschok, så de aldrig kommer igen. Start på selve patruljekursus eller elevskole ved frøerne vil være optimal omkring midt i 20-erne, så man har både militærerfaring (vigtig ved jægerkorpset) og livserfaring (giver bedre indstilling til tingene generelt).

Det du bliver udsat for ved specielt jægerne (og bestemt også ved frøerne) er rigtig mange km orienteringsmarch med fuld oppakning. Så orientering og rygsæktilvænning er meget vigtige parameter. Men lad værd med at gå helt amok som 15-årig. Hold træningen til noget du syntes er sjovt, så du kan holde motivationen højt. Når du så bliver 18 år og måske starter som værnepligtig, kan du begynde at skrue op for flere km og flere kg.

Hvis man har en acceptabel fysik som udgangspunkt, kan man sagtens træne sig op fysisk på et år. Men orienteringsfærdigheder tager mange år at mestre godt. Det samme gør militær faglighed og herunder specielt det taktiske aspekt i at operere bag fjendens linjer.

Så lige nu her kan du overveje at søge ind i en lokal orienteringsklub, og svømning i det omfang du syntes der er sjovt. Rigtig godt hvis du kan få erfarne folk til at lære dig de rigtige teknikker, herunder også dykning.  

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, venaN skrev:

Rigtig fint drømmen er der! Blev endelig ved med det!

Men det er vigtigt, du tager det stille og roligt, og ikke har for travlt. Jægerne har for år tilbage skærpede deres optagelseskrav, netop fordi de ikke gider 18-19 årige HBU'ere, der tror de er verdensmænd, og ender med et virkelighedschok, så de aldrig kommer igen. Start på selve patruljekursus eller elevskole ved frøerne vil være optimal omkring midt i 20-erne, så man har både militærerfaring (vigtig ved jægerkorpset) og livserfaring (giver bedre indstilling til tingene generelt).

Det du bliver udsat for ved specielt jægerne (og bestemt også ved frøerne) er rigtig mange km orienteringsmarch med fuld oppakning. Så orientering og rygsæktilvænning er meget vigtige parameter. Men lad værd med at gå helt amok som 15-årig. Hold træningen til noget du syntes er sjovt, så du kan holde motivationen højt. Når du så bliver 18 år og måske starter som værnepligtig, kan du begynde at skrue op for flere km og flere kg.

Hvis man har en acceptabel fysik som udgangspunkt, kan man sagtens træne sig op fysisk på et år. Men orienteringsfærdigheder tager mange år at mestre godt. Det samme gør militær faglighed og herunder specielt det taktiske aspekt i at operere bag fjendens linjer.

Så lige nu her kan du overveje at søge ind i en lokal orienteringsklub, og svømning i det omfang du syntes der er sjovt. Rigtig godt hvis du kan få erfarne folk til at lære dig de rigtige teknikker, herunder også dykning.  

Mange tak for svar!
Jeg lever selv i et elitemiljø omkring min sport lige pt, hvor jeg træner stort set hver dag, så det er det jeg satser på lige nu. Derfor kender jeg en del til disciplin og jeg er også vant til, at arbejde under pres og presse mig selv, og er i rigtig god fysisk form, derfor vil jeg ikke kunne komme til at øve orienteringsløb, svømning osv. lige foreløbig i og med jeg træner så meget i forvejen. Hvis jæger eller frømandskorpset skulle blive aktuelt for mig engang i fremtiden, så tænker jeg selv, at jeg har et godt udgangspunkt i og med, at jeg netop er vant til at være i et elitemiljø og kender til det med at presse sig selv, og er vant til at arbejde hårdt for at nå mine mål samt er i god form.

Edited by bjar2857
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bjar2857 skrev:

Mange tak for svar!
Jeg lever selv i et elitemiljø omkring min sport lige pt, hvor jeg træner stort set hver dag, så det er det jeg satser på lige nu. Derfor kender jeg en del til disciplin og jeg er også vant til, at arbejde under pres og presse mig selv, og er i rigtig god fysisk form, derfor vil jeg ikke kunne komme til at øve orienteringsløb, svømning osv. lige foreløbig i og med jeg træner så meget i forvejen. Hvis jæger eller frømandskorpset skulle blive aktuelt for mig engang i fremtiden, så tænker jeg selv, at jeg har et godt udgangspunkt i og med jeg er vant til at være i et elitemiljø og kender til det med at presse sig selv osv.

Det er også et rigtig fint udgangspunkt. Men husk på, når du bliver ældre og du evt. beslutter dig for at søge ind. Det fysiske er kun ét aspekt af mange. Det fysiske alene er langt fra nok. Orienteringsfærdigheder er helt essentielle, og mange bliver samtidig overrasket, når de pludselig skal ligge stille og observere mod et objekt i 24+ timer, hvor de både fryser og er trætte. Specialstyrkernes arbejde er ikke altid fuld knald på og action, det er ofte det modsatte. Det skal man være klar på, når den tid kommer.

Men lad værd at tænker for meget over dette allerede nu. Om du rent faktisk har lyst til dette som et professionelt erhverv, skal du nok finde ud af med alderen.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, venaN skrev:

Det er også et rigtig fint udgangspunkt. Men husk på, når du bliver ældre og du evt. beslutter dig for at søge ind. Det fysiske er kun ét aspekt af mange. Det fysiske alene er langt fra nok. Orienteringsfærdigheder er helt essentielle, og mange bliver samtidig overrasket, når de pludselig skal ligge stille og observere mod et objekt i 24+ timer, hvor de både fryser og er trætte. Specialstyrkernes arbejde er ikke altid fuld knald på og action, det er ofte det modsatte. Det skal man være klar på, når den tid kommer.

Men lad værd at tænker for meget over dette allerede nu. Om du rent faktisk har lyst til dette som et professionelt erhverv, skal du nok finde ud af med alderen.

Det er jeg godt klar over. Har set de forskellige dokumentarer, og læst en del om det, hvor de også siger, at det er 90% psyke og 10% fysik, så ved godt, at fysikken langt fra er det eneste aspekt, samt at orienteringslære også er utrolig vigtigt. Tænkte på om du selv har haft erfaringer med et af de to korps, eller bare militæret generelt? 

Edited by bjar2857
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv erfaring med optagelsen til hverken frø eller jæger. For mit vedkommende kom der både børn og civil job i stedet for. Men jeg har flere års militær patrulje-erfaring og har taget flere fagkurser med elitesoldater som instruktører, der langt hen af vejen har samme indhold som PTKUR i Ålborg. Så følelsen af træthed, sult, kulde, kedsomhed og en krop der egentlig gerne vil hjem på sofaen igen, kender jeg noget til. I den forbindelse har jeg flere gange set folk, der civilt sagtens kunne gennemføre en Ironman falde helt igennem, da de fik en 30kg rygsæk på.

Men igen, er det ikke noget du skal bekymre dig væsentligt om nu her.   

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, venaN skrev:

Jeg har ikke selv erfaring med optagelsen til hverken frø eller jæger. For mit vedkommende kom der både børn og civil job i stedet for. Men jeg har flere års militær patrulje-erfaring og har taget flere fagkurser med elitesoldater som instruktører, der langt hen af vejen har samme indhold som PTKUR i Ålborg. Så følelsen af træthed, sult, kulde, kedsomhed og en krop der egentlig gerne vil hjem på sofaen igen, kender jeg noget til. I den forbindelse har jeg flere gange set folk, der civilt sagtens kunne gennemføre en Ironman falde helt igennem, da de fik en 30kg rygsæk på.

Men igen, er det ikke noget du skal bekymre dig væsentligt om nu her.   

Okay, Det lyder også spændende, det du har oplevet! Ved du eventuelt, hvad den selvtillidsprøve de laver hos frømandskorpset, som de kalder "Nightline" helt præcist går ud på? Så det i dokumentaren der kørte sidste år, men fandt aldrig rigtigt ud af, hvad den helt præcist gik ud på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share