Achilles problemer


teddy
 Share

Recommended Posts

Er igang med opstart af løb efter flere års pause med dårligt knæ, det går fornuftigt, har dog fået ondt på indersiden af modsatte knæ(højre), men allerværst er det at jeg har mega ondt i achillessenen på højre ben, det gør så ondt i hverdagen så jeg valgte at springe over løbeturen idag.
Jeg har været på løbebånd hos min fys, John Verner og han har sagt jeg løber fint i mine Merrell, men tænker om jeg ville have bedre af at smutte ned og købe et par alm neutralsko for at få lidt støddæmpning eller hvad pokker jeg skal gøre?
Lige pt er ambitionen bare at komme op og løbe 5 km 2-3 gange om ugen og er kun et par uger fra, så vil helst ikke stoppe, eller holde pause nu.

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Så du har været til fys, som siger din sko ser fin ud, og så overvejer du at købe nogle andre? :smile:

Virker dog ulogisk, hvis du tager til fys med en konkret skade, at han blot siger, "din sko er fin". Er det før du fik ondt, han lavede analysen?

Som altid i dette forum, vil en "internetdiagnose" være hovedløs. Hvis din sko og løbestil er fin, og skoene ikke er flere år gamle, så er det da sandsynligt, det er en klassik overbelastningskade, af at starte for hårdt ud efter en længere pause. Men nærmere diagnose skal du have en fagmand ind over, ved en personlig konsultation.  

Link to comment
Share on other sites

Nej det her er først efter jeg har været hos fys jeg har fået det problem, tog til ham for at være sikker på at løbe i ordentlige sko osv når jeg nu netop har været skadet længe.

Grunden til det med skoene, er at Merrell som jeg løber i og som han jo sagde jeg løb fint i, er natural running sko og har før læst at man nemt kan blive belastet en del i læg og achilles af den slags sko og er sgu ligeglad hvad sko jeg løber i, bare det virker :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er korrekt at den fysiske belastning som udgangspunkt flyttes ved barfodsløb eller "naturlige" sko. Du skulle gerne helt automatisk begynde at lande mere på forfoden i stedet for hælen. Der er så meget diskussion generelt, om det ene er bedre end det andet, og konklusionen indtil videre er vidst, at skadespotentialet er nogenlunde det samme, bare fokus er flyttet fra primært knæ og skinneben til læg og achillessenen i stedet.

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok gøre følgende: Holde 7-14 dages pause for at evt. inflammation er forsvundet fra de berørte området. Starte op med 3 x 2 km løb og så kun stige de famøse 10% i de efterfølgende uger. Kommer skaderne stadig tilbage, ville jeg opsøge en dygtig fagmand, og få hans/hendes vurdering af, hvad der er galt. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, venaN skrev:

Ja, det er korrekt at den fysiske belastning som udgangspunkt flyttes ved barfodsløb eller "naturlige" sko. Du skulle gerne helt automatisk begynde at lande mere på forfoden i stedet for hælen. Der er så meget diskussion generelt, om det ene er bedre end det andet, og konklusionen indtil videre er vidst, at skadespotentialet er nogenlunde det samme, bare fokus er flyttet fra primært knæ og skinneben til læg og achillessenen i stedet.

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok gøre følgende: Holde 7-14 dages pause for at evt. inflammation er forsvundet fra de berørte området. Starte op med 3 x 2 km løb og så kun stige de famøse 10% i de efterfølgende uger. Kommer skaderne stadig tilbage, ville jeg opsøge en dygtig fagmand, og få hans/hendes vurdering af, hvad der er galt. 

Altså du mener starte om med 2 km løb pr gang ca?

Jeg har ikke valgt skoene for at løbe på den ene eller anden måde, de er bare super mod mine mærkelige fødder, god plads til tæerne :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, netop. Bare vær sikker på at al inflammation, ømhed osv. er væk inden du starter op igen.

Som sagt, er der tusind holdninger til det ene og det andet. Har man massive knæproblemer, kan jeg dog godt se logikken i at skifte til forfodsløb og modsat. Men ellers ville jeg da bare anbefale, det man selv syntes bedst for. Passer skoen godt til dine mærkelige fødder, så har du jo svaret der :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share