Sign in to follow this  
teddy

Aerob træning

Recommended Posts

Har læst Kenneth Jays bog The Cardio Code og i den skriver han følgende:

Aerobic training methods

To design an aerobic high intensity interval, the most important thing to consider is the work: rest ratio. Once that has been decided, the appropriate

intensity has to be chosen. This can be done by using a heart rate monitor. Usually, a lower-and upper range of intensity is applied when describing

aerobic high intensity intervals. In the charts below, you can see the work: rest durations and the corresponding heart rate for long and short aerobic high

intensity intervals, respectively.

Det har jeg svært ved at forstå, for i min verden er interval træning anaerobic træning og akn ikke se hvordan du skal lave intervaller som er aerobic.

 

En der kan gøre mig klogere?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig kunne lide begrebet aerob og anaerob træning. Du kan aldrig træne det ene eller det andet 100%. Der vil altid foregå en hvis procentdel af energiforbrændingen både med og uden ilt samtidig. Procentdelen er så afhængig af intentsiteten. Men selv under styrketræning og meget korte sprint, vil der være aerob forbrænding til stede samtidig med den anaerobe forbrænding.

Når det så er sagt, kan man sagtens snakke mælkesyretolerance og træning af dette, uden at jeg vil kalde det "anaerob træning".

Derfor mener jeg overskriften "aerob training methods" er en forkert betegnelse. At arbejds/hvile-ratio er vigtigt og at øvre/nedre grænse for puls er vigtigt, for overordnet at styre, hvad man har fokus på under et træningspas, er jeg dog helt enig i.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som je glæser hans anbefalinger i bogen under aerob træning, så er det hvad der alle andre steder kaldes AT intervaller, undre mig bare noget, de det virker til at han plejer at have styr på tingene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aerob training metodes er en helt fin betegnelse. 

 

Interval kan være:

moderat intensiv aerobe (Anaerobe tærskel træning)

høj intensiv aerobe 

Anaerobe tolerance

Anaerobe production

hurtighedstræning

(hvis man skal citere DIF hæfter, der findes selvfølgelig en masse terminologi og nuancere her).

 

MAximal aerobic speed kan forklare det meget godt:

Den hastighed du kan løbe på når du rammer din Vo2max svar til din maximal aerobe hastighed.

Løber du ved 80% af den lavere du Anaerobe tærskel træning eller moderat intensiv træning

Løber du +100% af den kategoriseres det som mere og mere anaerobe træning. Du kan løbe hurtigere end din vo2max. Det kunne f.eks. være anaerobe tolerance træning

 

f.eks. 

 

Anaerobe tolerance pas for 400m løbere:

- 5x250m løb med 3 min pause (ca.35-40 sek løb)

- ved +100% af din maximal aerobe hastighed. Tæt på din maximal sprint hastighed

 

Aerobe høj intensiv pas for 5000m løbere:

- 5x3 min med 2-3 min pause. eller 4x4 min med 2-4 min pause 

- ved 90-100% af din maximale aerobe hastighed. hvad du kan løbe en 5km på

 

Anaerobe production pas til 100m løbere

- 6x120m med 4 min pause (ca. 15-20 sekunders løb)

- ved +100% af din maximal aerobe hastighed, tæt på din maximal sprint hastighed

 

Anaerobe tærskel træning til 10km løbere

- 4x16 min med 5 min jog pause, 

- 75-90% (typisk 80-85%) af din maximal aerobe hastighed. Hvad du kan løbe en 10km på

 

Hurtighedstræning til 60m løbere

- 10x30m med 1 min pause

- maximal sprint. Over +100% af den maximal aerobe hastighed. 

 

 

Tabata er f.eks. anaerobe tolerance træning. Da den ligger på 170% af ens watt max på en ergomentercykel

 

 

 

 

 

 

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er da muligt, det er mig der flueknepper unødvendigt.

Men oversat direkte er "aerob træning" jo bare "træning med ilt". Da man næppe kan lave noget fysisk træning uden ilt, er ALLE træningspas aerob træning. Hvis man i stedet siger Vo2max-træning, laktat-tolerance, intervaltræning og lign. så er der ikke mere den store tvivl om, hvad der reelt menes.

Jeg vil f.eks. ikke mene at dette er helt krystalklart i forhold til overskriften "aerobe træningsmetoder":

Citat

Aerob training metodes er en helt fin betegnelse. 

 

Interval kan være:

moderat intensiv aerobe (AT træning)

høj intensiv aerobe 

Anaerobe tolerance

Anaerobe production

hurtighedstræning

(hvis man skal citere DIF hæfter, der findes selvfølgelig en masse terminologi og nuancere her).

 Så, er den anaerobe produktion en aerob træningsmetode?

 

Edited by venaN

Share this post


Link to post
Share on other sites

nej anaerobe produktions træning er ikke aerobe træning

Terminologien skal guide til en fælles forståelse. Det du siger svar til at sige at en jogge tur er en styrketræning, fordi man jo bære ens egen vægt. Det ville bare skabe mere forvirring at kalde en jogge tur styrketræning. "nå hvad indeholder dit program" 10 min styrketræning i form af jog, aerobe træning i form af squat dødløft og bænk, og til sidste 3x1000m alactid interval.. øøhh hvad

man kan fint have en overordnet betegnelse for aerobe træningsmetoder. Hvorfor skulle man ikke det?

hvad mener du med intervaltræning? du får det til at lyde som intervaltræning er en selvstændig træningsmetode?

 

 

 

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg kan se du bruger laktat-tolerance træning forkert.. måske er det der den forvirre

der er stor forskel på:

 

anaerobe tærskel træning (dit tempo på en 10km)

anaerobe tolerance træning (dit tempo på en 400-800m)

 

1. det hedder anaerobe tærskel, fordi når man når et vist punkt/hastighed vil mængden af mælkesyre i kroppen begynder at stige exponetielt. Man løber ved anaerobe tærskel træning lige under denne tærskel. 

 

2. Anaerobe tolerance træner man med stor akkumulations af mælkesyre i kroppen og ønsker at forbedre evnen til mentalt og fysisk at håndtere denne meget stor mængde mælkesyre i kroppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er sku ret forvirret nu Rune :smile:

Og, det beskriver ret godt, hvorfor jeg ikke kan lide begreberne aerob og anaerob træning. Fordi det forvirrer folk. Nej, styrketræning er selvfølgelig ikke aerob træning i sin normale forståelse. Men dyrker du cirkeltræning/crossfit, er dette så aerob træning? Der er noget grænseland, der bliver meget forvirrende og misforstået, når man bruger så generelle begreber. Styrketræning er et fint begreb, fordi du træner styrke. Kredsløbstræning er også et fint begreb, fordi du træner dit kredsløb. Aerob træning er i min verden IKKE et fint begreb, så længe det giver anledning til stor forvirring. Teddy er f.eks. ret forvirret omkring begrebet, og det er med god grund. Intervaltræning kan i min optik ikke bare kategoriseret til aerob træning. Så må man definere formålet med det enkelte træningspas, som f.eks. "mandag - korte intervaller for at styrke den anaerobe tolerance", "torsdag - lange intervaller for at forbedre vo2max". Her kan man godt lave en overskrift der hedder "kredsløbstræning", men "aerob træning" ville være misvisende.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

cirkeltræning/crossfit er kombineret styrketræning og konditionstræning.

effekt vil være afhængig af pause, intensitet og arbejdstid. Samt graden og tiden af afklemning af blodkarende. Noget af det smart ved nogen crossfit øvelser er at der er perioder hvori musklen ikke er underspænding så det kan komme ilt til. Mens man f.eks. i de fleste bb øvelser forsøg at undgå blodtilførslen (tænk okklusions træning). 

Crossfit aerobe træning:

burpess, romaskine, thrusters -  AMRAP i 20 min

 

Crossfit anaerobe tolerance træning:

“Amanda”
9-7-5
Muscle Up
Squat Snatch (135#/95#)

 

Kredsløbstræning er dækkende for aerobe træning. Anaerobe træning involvere i den forstand ikke kredsløbet 

 

Altså bare fordi et par gutter på et træningsforum ikke forstår et begreb er det jo lige med at begrebet er nytteløst. 

 

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites

nej interval træning kan ikke kategorisere til bare at være aerobe træning. Det har jeg lige brugt en masse tid på at tydeliggøre?

Og man kan desværre ikke beskrive målet fordi.. effekt af den givende træning vil være afhængig af konteksten. 

F.eks. følgende øger din vo2max

- Anaerobe tolerance træning

- Aerob lav intensiv

- aerobe moderat intensiv 

- Aerob høj intensiv. 

Begreberne beskriver noget omkring pause/tid/intensitets forhold. Det er derfor man bruger det. Hvis jeg bygger et program op med en lineær periodisering kunne det se sådan ud i min macro cyklus:

Periode 1: aerobe lav intensiv  

Periode 2: aerobe moderat intensiv 

Periode 3: aerobe høj intensiv 

Periode 4: anaerobe tolerance træning.

sådan ser det dog sjældent ud i praksis. En periodisering til en bokser jeg lige har lavet så sådan ud

 

Periode 1:

Dag 1+4: Lav intensiv

Dag 3: Moderat intensiv

Dag 6: høj intensiv

 

Periode 2: 

Dag 1+4: aerobe høj intensiv

Dag 3: aerobe lav intensiv

 

jeg bruger altså begreberne fordi det beskriver en ramme får hvad der skal ske i perioden. 

 

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, RuneB skrev:

Kredsløbstræning er dækkende for aerobe træning. Anaerobe træning involvere i den forstand ikke kredsløbet 

Så aerob træning er det samme begreb som kredsløbstræning?

Vi er vel enige om, at aerob bare betyder "med ilt"? Så aerob træning er vel bare "træning der involvere ilt"?

Jeg har stadig ikke en knivskarp definition af, hvornår noget er aerob træning, og hvornår det er noget andet.

Du siger f.eks. at anaerob tolerance træning ikke er aerob træning, men skriver så senere, at det forbedre din vo2max. Hvordan kan en træningsmetode der ikke høre under "aerob træning" forbedre din iltoptagelse? Det giver for mig ikke rigtig mening.

At begynder at dele begrebet aerob op i intensitet, kan jeg heller ikke gennemskue. Så aerob lav intensitet, bruger du kun lidt ilt, og ved aerob høj intensitet bruger du meget ilt?

Hvorfor ikke bruge helt præcise og velkendte begreber, så tvivl og forvirring fjernes. Hvis intensitet nu blev defineret ud fra pulsreserve eller % af max, så vil det sandsynligvis være meget få, der ville være i tvivl.

Citat

Periode 1:

Dag 1+4: Lav intensiv

Dag 3: Moderat intensiv

Dag 6: høj intensiv

 

Periode 2: 

Dag 1+4: aerobe høj intensiv

Dag 3: aerobe lav intensiv

 

jeg bruger altså begreberne fordi det beskriver en ramme får hvad der skal ske i perioden. 

Hvad er forskellen på "lav intensiv" og "aerobe lav intensiv"? Jeg forstår ikke, hvad for en ramme begrebet "aerob" skal dække over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kredsløb = aerob. Ja

Nej aerobtræning er ikke træning hvor der involvere ilt.. det er nogen specifik intensiteter. Hvori energi produktion primært ske med ilt tilstede... Troller du? Det er tredje gang jeg svar på det. 

Og hvad så det ikk giver mening får dig at tabata forbedre en aerobt.. sådan er det bare. Aerob angiver et speciel intensitet tid og pause forhold med nogen specifik reaktion i det stor og lille kredsløbet, i muskelcellen, leveren etc.

Du kan ikke bruge pulsreserven til at vurdere den anaerobe intensitet. Den er ene og alene gavnlig ved aerob træning. Så derfor er % af pulsreserven ikke dækkende.

Når jeg lavere program til fodboldsspiller bruger jeg begrebet MAS.. (maximal aerobic speed).. men det fungere ikk til en bokser f.eks. der både bokser, cykler, sjippere, springer, sprinter, kaster og løbere. Prøv evt at søg på dan baker og MAS. 

 

Aerob lav intensitet er ved 50-70% af pulreserven. Nogen bruger udtrykt easy pace (jack daniels), andre LSD (long slow distance)

Aerobe moderat 70-90%. Også kaldet anaerobe tærskel træning.

Aerobe høj intensiv 90-100%. Vo2max intervaller. 

Er repetetions aerob eller anaerobe træning?

 

Lav intensiv og aerobe lav intensiv er det samme. Jeg var bare doven

Nej det kan jeg forstå.. og det har jeg så forklarede dig over flere gange.

Tak for snakken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

Kredsløb = aerob. Ja

Nej aerobtræning er ikke træning hvor der involvere ilt.. det er nogen specifik intensiteter. Hvori energi produktion primært ske med ilt tilstede... Troller du? Det er tredje gang jeg svar på det. 

Se, nu gik lyset op for mig, når du nævner MAS.

Indtil nu har du ikke tydeligt forklaret brugen af "aerob træning", eller også er det mig der er dum, hvilket også er en reel mulighed.

Men MAS er ikke lig med aerob træning. Du kan stadig ikke bare forvente, at alle ved aerob træning skal referere til en intensitet, og det er stadig en teknisk forkert betegnelse.

Aerob betyder simpelthen "med ilt / kræver ilt", om man vil det eller ej. Man kan ikke bare ændre et ords betydning, fordi man er i en bestemt branche. Dog er det rimelig underforstået at i træningsverdenen betyder "aerobe processer" energiomsætning hvor ilt indgår. Hvis man er i fødevarebranchen, vil det sandsynligvis betyde forrådnelsesprocesser hvor ilt indgår. Aerob er et meget brugt begreb i mange forskellige brancher, og altså ikke kun i træningsverdenen.

MAS er et fint begreb, når det præcis defineres, hvordan man bruger det. Selv her er der stor uenighed om, hvordan man beregner den specifikke fart. Men når man har fundet en MAS-værdi som f.eks. 5 m/s, så er denne værdi yderst brugbar i den praktiske træning. Her er vi helt enige!

MAS hænger jo direkte sammen med vo2max, som derfor er en definition af den maksimale iltoptagelse ved en given hastighed, og dermed også en værdi der referere til energiomsætningen hvor ilt indgår. Så den præcise beskrivelse for MAS burde måske være, "The speed where maximal aerobic energy conversion is reached". Det har man så valgt at forkorte til maximal aerobic speed, som jo er fint nok, så længe der er enighed om den præcise betydning. Jeg mener derimod ikke der er enighed, hvad aerob træning betyder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this