Muscle memory som hypertrofisk/atrofisk mekanisme


Daniel T
 Share

Recommended Posts

Styrketrænende skribent skriver om at han er længevarende skadet med atrofi. Han sætter sin lid til muscle memory som mekanisme gør at han ikke starter helt forfra, men kommer hurtigere igen.  "Artiklen her beskæftiger sig med muscle memory som hypertrofisk/atrofisk mekanisme, og ikke med muscle memory som neuralt indlært bevægemønster."


Hæfter mig ved denne,

http://www.bestrong.dk/blog/muscle-memory/

Citat

Jo, nyere forskning har nemlig vist at man ikke som tidligere mister disse cellekerner igen når muskler atroferer. Det vil sige at selv om man nedbryder muskelproteiner, mister volumen og styrke så ligger ”fabrikkerne” stadig klar inde i muskelfibrene, som minimum i årtier og muligvis for evigt. Så når jeg engang (længe efter jeg er blevet en småbuttet tændstikmand) er klar til at træne seriøst igen så trykker mine muskelfibre på den store røde knap og proteinsyntesen går igang for fuld udblæsning og dermed skulle mine muskler forhåbentlig gerne komme igen relativt hurtigt. Fænomenet kendt fra broscience har altså som så mange gange før en forklaring i videnskaben også.

 

Det er især interessant for dem der bliver skadet og dem der skal tilbage i 'gamet' efter mange års pause. Men nu har jeg forhørt mig hos forskellige personer og får modstridende informationer omkring levetiden på disse "fabrikker". 

Så kom gerne med indspark og artikler.

 

 

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

På 17/1/2016 at 07:08 , Fame Boy skrev:

Fed kilde. Det er pure science. 

 

Der gives en populær fremstilling af et kompliceret emne, så alle skulle kunne forstå hvad det drejer sig om .

Dernæst skriver jeg,

"Så kom gerne med indspark og artikler "

Dit indlæg giver i den sammenhæng slet ingen mening. Nu har jeg skimmet dine indlæg og du har et generelt problem, som jeg ikke gider tid på at forklare her.

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Godt billede TheCzech. Ingen tvivl om at man kan komme relativt hurtigt tilbage på kortere sigt.

Jeg kunne dog godt tænke mig at se, fra folk der kommer længere ned i vægtklasse og har været det i måske +5 år.

Jeg husker jeg som ung og tynd kæmpede for at få KG på arme. I dag er jeg ikke tynd, men mit indtryk er klart at bulerne på overarmerne kommer hurtigere igen (meget hurtigere end de vægte jeg er nået til nu berettiger til - hvis du forstår) 

Jeg trænede for et par uger siden for første gang tungere ben i mange år, hvor det blødte fra et utal af steder ned af benet når årer og kar sprænger. Konstant obs på ikke at få fibersprængninger/seneoverrivninger som den begrænsende faktor. Det bedste IMO er klart at ride på 'bølgen' fra man er ung og så aldrig falde af. Det synes utrolig kompliceret at komme igen senere i livet. Fra 40 års alderen mistes desuden specifikke muskelopbyggende hormoner. 

 

 

 

 

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share