Comeback Kid

Træning af underarme

Recommended Posts

Træner allerede

Radial Deviation

http://www.youtube.com/watch?v=FL4TEdjLoUg

I stedet for håndvægt holder jeg i to af de fire ben på en taburet som jeg mener fungerer bedre. Kører også Ulnar Deviation bagom ryggen for at få undersiden med. Føler det rammer noget resten af (arm)træningen ikke gør.

Spørgsmål (1) Kan de to øvelser laves jævnlig uden at man inviterer led-problemer?

Spørgsmål (2)

En tredje øvelse kan vi kalde underarms-rotation (sommetider kaldet Thors hammer typisk med håndvægt). Spiller ikke optimalt for mig. Findes der nogen eksempler på folk der har held med at køre den med brede latex Therabands? (for at få mere konstant tension/vrid ind i øvelsen)

Andre underarmsøvelser med Therabands? (overvejer at købe serien).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du tænkt dig at gøre dig indenfor armwrestling? Hvad er dit mål med din underarmstræning? 

 

Radial Deviation har sin plads som armwrestler men ellers synes jeg du bør koncentrere din underarmstræning omkring tunge holds. Evt. med fatgrip. Dødløft med overhåndsgreb. Evt. Coc grippers for crushing strenght. 

Wrist rollers er også en lille fin øvelse der giver et fantastisk pump på underarmene. 

 

Men for de fleste mennesker der træner med vægte vil den alm. basistræning med tunge rows, chinups, Hammercurls og deslige være rigeligt til at underarmene stille og roligt bliver større og stærkere. 

 

Spørgsmål1: Det kan man godt, men jeg kan dog ikke se formålet med at bruge så meget energi på sådan en lille uanselige øvelse. 

Spørgsmål2: Igen fjolleøvelser som kun har sin plads for avanceret armwrestlere. Hvis man synes det er sjovt så fred være med det. Jeg har tidligere smidt lidt radial deviation ind imellem min 'rigtige' træning. Om modstanden kommer fra en vægt eller en elastik er musklerne ligeglade med ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes i reglen at Troels (modsat mange andre herinde) skriver interessante indlæg og kommer med gode bud. Men jeg synes tunge statiske holds er spekulativt når vi taler principper for hypertrofi, navnligt fordi der ikke sker bevægelse (og dermed mikrooverivning) af underarmens muskler. Hammer-curls (Troels vist nævner) med twist hjalp stort på mig selv, men jeg mener der skal mere forskelligartet bevægelse til for at udvikle alle underarmens muskler.

Jeg var selv fra de tidlige teenageår  fascineret af de mange muskler i underarmen der er i spil på min far som er smed. Mænd og kvinder der dødløfter relativt tungt har langtfra alle god underarmsudvikling. Når jeg ser på min fars arbejdsplads, så har samtlige kvinder og mænd veludviklede underarme.

Jeg vil ikke være bange for at lave øvelserne med håndvægt i forhold til håndled. Jeg har prøvet at hjælpe til på min fars arbejde (speciel slags smed) og håndtere værktøjerne (der ofte er tunge i den lange ende) og de tunge metalplader (man ofte holder i kanten af) og det er ekstremt hårdt for underame selvom man er vant til tunge dips, pullups, hammer-curls, dødløft. Det var til stor sjov for min far og kollegaer. 

Så mit råd er at du bare skal køre underarmsøvelserne roligt, så bør der ikke opstå problemer med led. Heller ikke rotation med håndvægte. Stille og roligt.

Ulnar deviation (måtte slå den op) har jeg svært ved at se kommer i spil under normal styrketræning. Det kunne tænkes at den kunne yde ekstra beskyttelse/give stabilitet til albuen (i tunge triceps øvelse). Men det er ren spekulation.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Daniel T skrev:

Jeg synes i reglen at Troels (modsat mange andre herinde) skriver interessante indlæg og kommer med gode bud.

Ok fedt, tak for info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu tænker jeg nok lidt mere på funktion end udelukkende hypertrofi. Og det at kunne holde en tung genstand synes jeg giver rigtig god mening at have som træningsmål. Både i forhold til sin træning så grebet ikke bliver den begrænsende faktor samt som en ting man kan bruge i hverdagen.

Derudover så er statiske hold i virkeligheden ikke helt statiske. Som regel vil man starte øvelsen med en helt lukket hånd, og undervejs vil vægten glide længere og længere ud i fingerne på én indtil failure. Dvs. tung eccentrisk træning som i den grad har et hypertrofipotentiale. 

Det er den samme diskussion jeg tidligere har haft mht til en maveøvelse som dragonflags hvor maven umiddelbart skulle arbejde statisk men i virkeligheden har er ret dynamisk. Men det er en helt anden snak.

 

For maximalt hypertrofi i underarmene er jeg enige med dig I at en bred vifte af øvelser kan taget i brug. Ren praktisk så ville jeg holde det meget mere simpelt. Underarmsudvikling er ligesom med læggene meget genetisk bestemt. Og er noget der udviklet langsomt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fat grip dødlæft / chins, towel chins, wrist curl / rev wrist curl, plate curls, wrist roller burde være rigeligt til at udvikle et par veludviklede underguns.

radial / ulnar deviation er fede øvelser. Hammer levering er den mest populære. Om de gir noget hypertrofi ved jeg ikke..

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Derudover så er statiske hold i virkeligheden ikke helt statiske. "

Kan jeg godt følge dig i.

Læste forresten en interessant artikel om at underarmens muskler (pronatorer og supinatorer) ofte er relativ svagere efter der er kørt bænkpres end tilfældet er med triceps. Kan måske være grund til at kigge på, om man skal træne underarme lidt mere (forudsat at man dermed ikke overtræner dem).

Edited by Daniel T

Share this post


Link to post
Share on other sites

for 10 år siden trænede jeg underarme regelmæssigt hver uge, isoleret men uden nogen nævneværdig fremgang i styrken i de øvelser jeg lavede. Men for ca.  år siden, begyndte jeg at lave en del excentrisk set. tidsmæssigt set ca. 20% af træningen. Det boostede styrken gevaldigt oplevede jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now