Kan du svømme "rigtigt"?


Mariekiks
 Share

Recommended Posts

En undersøgelse lavet af YouGov for Dansk Svømmeunion, Trygfonden og Danmarksidrætsforbund viser, at rigtig mange danskere ikke kan svømme "rigtigt", hvilket vil sige 200 meter uden hjælpemidler (den nordiske definition på svømmeduelighed).

For eksempel kan 27% i alderen 18 - 34 ikke svømme de 200 meter.

Det er et tal, jeg blev rigtig overrasket over. Især fordi vi har så meget kyst her i Danmark.

Derfor har jeg og to studiekammerater fundet på at bruge undersøgelsen og danskernes manglende svømmeevner som case i en eksamensopgave i kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Men for at opgaven kan blive rigtig god, og for at endnu flere danskere i fremtiden kan komme sikkert ud i bølgerne, har vi brug for svar på lidt spørgsmål.

Det vil derfor være en stor hjælp, hvis du/I vil svare på vores spørgskema her. Det tager maksimum 1,5 minut.

https://docs.google.com/forms/d/17QK6s8_UaoDWqLMSXzZB9Wwfh4GDM776KFUTzT3znJ0/edit

Og måske diskutere videre her i tråden, hvordan det mon kan være?

På forhånd tak for hjælpen :)

// Marie, Mathies og Rasmus

Link to comment
Share on other sites

At man ikke kan svømme "bare" pga. Vores kystlinie undrer mig ikke. Umiddelbart forstiller jeg mig ikke, at man lærer at svømme ved at blive kylet i Vesterhavet :tongue:

Personligt lærte jeg desværre ikke.

Dels skiftede selve undervisningen klassetrin da jeg gik i folkeskole, så min årgang kun fik et år med svømmeundervisning. Samtidigt var jeg en af klassens forhadte, der havde et helvede i de ikke-boglige fag, så de fleste gange pjækkede jeg for at få fred.

Jeg prøvet lære det som voksen men det lykkedes aldrig at lære andet end brystsvømning. Crawl kan jeg ikke finde ud af at koordinere :dry:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at det også overrasker mig at tallet er så højt - men at bruge kystlinje = svømmefærdigheder giver jeg ikke meget for.

Fx er der mange Afrikanske lande, hvor en stor del af befolkningen lever af fiskeri fra små, udsatte både, endog langt fra kysten, hvor en meget lille andel kan svømme - og uhyggeligt mange dør, p.g.a. "småting" som, at man ryger over bord i relativt rolige forhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja det er helt hen i vejret. Grunden til at så mange ikke kan svømme er fordi de ikke lær noget i skolen. Der er ikke nok disciplin i de danske fokeskoler og børn er så forkælede nu om dage. Dengang jeg gik i skole fik vi tæsk af lærene hvis vi var uartige. Nu kan børn sige lige hvad de har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hvor går man hen som voksen hvis man vil have forbedret sin svømmeteknik? Jeg svømmer nogenlunde brystsvømning, men når jeg svømmer crawl bruger jeg groft sagt 99% af min energi på ikke at drukne og den sidste 1% på at komme frem i vandet.

Der er begynderhold for voksne - i hvert fald i de større byer. Ellers kan man evt. gå et par stykker sammen om nogle privattimer.

+1 det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg er blevet lidt inspireret af Christiansborg rundt. Er det ikke bedre at starte ud i havvand, frem for at starte ud i en svømmehal?

Der er ikke noget galt i at starte i havet, men der er et par ting at være opmærksom på:

1) din sæson bliver kort, hvis du kun svømmer ude

2) der er virkelig mange andre ting at fokusere på i havet, så hvis du vil have trænet din teknik, kan det godt svare sig også at bruge noget tid i en svømmehal

Link to comment
Share on other sites

At lære at svømme i havet i DK er helt hen i vejret. Det er simpelthen for koldt, for mange vandmænd, rejer, bølger, tang, tanglopper, ålegræs, sten i vandkanten, bølger bølger bølger bølger bølger bølger bølger. Man kan ikke lære at svømme hvis vander ikke er helt roligt.

Det er forældrenes ansvar at lære deres børn at svømme, ligesom at cykle, løbe, skyde, spille skak og meget meget mere.

At svømme er den sværeste opgave, fordi det er så svært. Det er ikke svært at bade, men at svømme korrekt og energi rigtigt er vanskeligt, og kræver en lang indlæringsperiode. Og så skal det holdes ved lige. Vores problem her i DK er at vandet ved kysten er så kolde i det meste af året, og hundedyrt at komme i svømmehal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share