Janda og styrketræning.


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej ved godt at dette nok er et nørd spørgsmål, men jeg har tænkt på om det er dumt at træne i muskelgrupper som fx ben dag, guns dag osv.

Så vidt jeg har forstået så vil der ske der, ske følgende når jeg træner arme. Starter med at træne triceps, så bliver triceps spændt og forkortet. Derefter går jeg i gang med at træne biceps. (så sørger reciprok antagonist hæmningen for, at triceps bliver afslappet) Jeg har lige trænet triceps, så selv om det bliver inhiberet vil den så stadig ikke været hyperton pga. jeg lige har trænet den. Hvis musklen er hyperton, vil den så ikke i følge Janda føre til en kraft reduktion/inhibering af min biceps?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået dig rigtigt mener du at det vil hæmme vækst på triceps at træne biceps lige bagefter...?

Vil i så fald sige at sådan er kroppen ikke indrettet. Du træner løs når du er i fitnesscentret. om du træne biceps og triceps samme dag, om det er fullbody, 2-split, 3-split, det er ligemeget.

Du skal jo egentlig bare ødelægge dine muskler i centret med en god omgang træning. Og derefter giver du det hvile, så de kan vokse sammen igen. Og det gør du jo ved at du træner f.eks. biceps mandag, og venter med at træne den igen til torsdag.

Du træner lige de muskler du har lyst til. Bare du giver det mindst 2 døgns hvile, efter du er trådt ud af fitness-centret

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

dog tror jeg at vi taler forbi hinanden.

For at en muskel,kan vokse skal der 3 parametre til.

Belastning, ting under tension og udtrætning. Dette giver samlet en workload der gerne skulle være større end den, Din muskel før udsattes for.

Når man så går ind og træner en angonist og derefter dens antagonist, vil den spænding som stadig er tilbage i vævet hos agonisten så skabe en reciprok antagonist hæmning (inhibering) af min antagonist.

Hvis dette sker vil antagonisten producere mindre kraft. Producere en muskel,mindre kraft bør jeg i teorien se et fald i min styrkemæssige fremgang. Fordi der er en lavere vægt for min krop at adaptere til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået dig rigtigt mener du at det vil hæmme vækst på triceps at træne biceps lige bagefter...?

Vil i så fald sige at sådan er kroppen ikke indrettet. Du træner løs når du er i fitnesscentret. om du træne biceps og triceps samme dag, om det er fullbody, 2-split, 3-split, det er ligemeget.

Du skal jo egentlig bare ødelægge dine muskler i centret med en god omgang træning. Og derefter giver du det hvile, så de kan vokse sammen igen. Og det gør du jo ved at du træner f.eks. biceps mandag, og venter med at træne den igen til torsdag.

Du træner lige de muskler du har lyst til. Bare du giver det mindst 2 døgns hvile, efter du er trådt ud af fitness-centret

Har du overhovedet forstået spørgsmålet?

Udover at spørgsmålet opererer på et helt andet niveau, skriver du ting der er direkte ukorrekte. To døgns hvile efter man er trådt ud af et center? Hvem snakker vi om? Hvilken træningsvolumen? Hvilket formål? Hvilken grad af konditionering? Etc etc.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Hvis dette sker vil antagonisten producere mindre kraft. Producere en muskel,mindre kraft bør jeg i teorien se et fald i min styrkemæssige fremgang. Fordi der er en lavere vægt for min krop at adaptere til.

Nu er jeg ikke helt så meget inde i den fysiologiske verden som dig, så tag mit svar mere som et input der måske kan bringe nye tanker på banen hos dig.

For mig at se så vil styrke fremgang komme til det givne formål. Dvs. hvis du sigter efter at lave 1 RM max inden for et løft så vil din absolutte styrke den dag være lavere hvis du har trænet andre muskler den dag (og helt sikkert også hvis du har trænet antagonisten til den eller de muskler der skal bruges i løftet.). Men det at du på en given dag ikke kan få maksimal kraft fra en muskel gruppe ser jeg er ikke nødvendigvis som tegn på nedgang i din overordnede styrke. Efter du er udvilet vil jeg mene at du kan gå ned og starte med at lave dit 1 RM og så vil musklen give maskimal kraft + en evt. tilpasning der er kommet oven på den træning hvor du kørte så hårdt at der ikke var nok at give af.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte nok jeg havde misforstået ;)

Men det jeg tænker er at træning er vel træning. Man kan gå al for meget op i detaljer.

Selvfølgelig skal man træne korrekt efter hvad man vil opnå, hvad angår sæt reps, øvelser osv osv.

Men man kan hele tiden dykke ned i detaljer om træning, og det tror jeg egentlig ikke kan betale sig

Og hvis væksten bliver mindre, vil det være meget lidt... så lidt det ikke kan betale sig at gå op i det

Link to comment
Share on other sites

Tænkte nok jeg havde misforstået ;)

Men det jeg tænker er at træning er vel træning. Man kan gå al for meget op i detaljer.

Selvfølgelig skal man træne korrekt efter hvad man vil opnå, hvad angår sæt reps, øvelser osv osv.

Men man kan hele tiden dykke ned i detaljer om træning, og det tror jeg egentlig ikke kan betale sig

Og hvis væksten bliver mindre, vil det være meget lidt... så lidt det ikke kan betale sig at gå op i det

Nu findes der heldigvis mennesker der syntes det er vildt spændende at dykke ned i detaljer. Og det disse mennesker der er skyld i at der kommer ny viden for forståelse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share