Vægttab - Løbetræning


Sivasli_
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har i den sidste måned knoklet for at komme af med lidt vægt.. Mangler små 4 kg hvorefter jeg føler jeg er i mål.

Jeg synes dog ikke at det gået særlig hurtigt selvom jeg løber 4 gange om ugen mellem 5-10 km pr gang.

Mit kcal indtag er heller ikke over 1000 kcal pr. dag, hvorfor jeg ikke kan forstå vægten er stabil og ikke nedadgående.

Hvad mon jeg gør forkert?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er at du spiser for lidt. 1000 km er for lidt, og 5-10 km løb er for meget når du spiser så lidt.

Det er selvfølgelig afhængig om du er mand eller kvinde, har hårdt arbejde eller sidder på kontor.

Hvis du er kvinde, så sigt efter 1500 kcal, og hvis du er mand, 2000 kcal. Måske skal du stadig have mere hvis du har fysisk arbejde, hvor du bevæger dig.

Men jeg vil sige at hvis du løber 4 gange i ugen 5-10 km, så skulle det ikke være nødvendigt at være i kalorieunderskud. Det gør man hvis man ikke forbrænder kalorier, og det gør du jo.

Gør hellere det at du spiser normalt. Tag noget havregryn eller grovbolle med ost eller kødpålæg til morgenmad, spis nogle nødder, frugt og grønt som snack, spis en ordentlig sandwich til frokost, og godt mad til aften med 200 g kød, et par kartofler og en masse grøntsager. Sund kost sammen med motion giver en sund og slank krop, selvom du ikke går i kalorieunderskud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måske fordi du spiser så lidt, at kroppen holder stædigt fast...? Eller også overvurderer du dit kalorieindtag ;) det gør mange nemlig. Tæller du kalorier? Prøv at veje al din mad (og jeg mener ALT), og hold justits med det på feks madital. Det hjælper mig, og jeg har tabt mig stille og roligt løbende hele tiden..

Link to comment
Share on other sites

Måske fordi du spiser så lidt, at kroppen holder stædigt fast...? Eller også overvurderer du dit kalorieindtag ;) det gør mange nemlig. Tæller du kalorier? Prøv at veje al din mad (og jeg mener ALT), og hold justits med det på feks madital. Det hjælper mig, og jeg har tabt mig stille og roligt løbende hele tiden..

Jamen er tanken ikke at man skal indtage færre kcal end man forbrænder for at kunne tabe sig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måske fordi du spiser så lidt, at kroppen holder stædigt fast...? Eller også overvurderer du dit kalorieindtag ;) det gør mange nemlig. Tæller du kalorier? Prøv at veje al din mad (og jeg mener ALT), og hold justits med det på feks madital. Det hjælper mig, og jeg har tabt mig stille og roligt løbende hele tiden..

Jamen er tanken ikke at man skal indtage færre kcal end man forbrænder for at kunne tabe sig?

Jeg har mange gange hørt fra andre, at hvis man indtager mindre end 1000-1200 kcal pr. dag, så går kroppen ind i en tilstand, hvor den holder på energien og lukker ned for visse funktioner. Det kan være en årsag til, at man ikke taber sig trods underskud.

Et kendt tilfælde er en mand i slutningen af tyverne med en vægt på 130-135 kg, der oplevede, at vægten i perioder stod helt stille trods meget lavt madindtag ved siden af masser af motion.

Link to comment
Share on other sites

Et kendt tilfælde er en mand i slutningen af tyverne med en vægt på 130-135 kg, der oplevede, at vægten i perioder stod helt stille trods meget lavt madindtag ved siden af masser af motion.

Hvad er det for et kendt tilfælde?

Det er nu er myte at forbrænden går helt i stå og "lukker ned" for visse funktioner. Rigtig nok basal stofskiftet kan falde 15-20% ved meget lav eller ingen madindtag. Men hvis du ingenting spiser, vil du altid tabe dig, indtil den dag du dør. Det er bare et spørgsmål om, hvor meget der er muskelmasse og hvor meget der er kropsfedt. Har du en meget lav fedtprocent, er det sandsynligvis ren muskelmasse du taber til sidst.

Kort sagt: Vejer du 130 kg og indtager under 1000kcal vil du ALTID tabe dig, såfremt du rent faktisk kun indtager 1000kcal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Hej igen,

 

Nu har jeg siden slut december forsøgt min egen "kur", hvor jeg dyrker løbetræning hver 2. dag - 5 km eller 7,5 km i intervaller.. hhv. 28 min og 42 min for distancerne.

Jeg holder mig til følgende måltider, som jeg vejer hver gang.

Morgenmad:

Cheasy Skyr, 200 gr + 50 gr. Belsøe's Müsli

Mellemmåltid:

Rågi knækbræd med kyllinge pålæg, ca 20 gr. eller 1 skive ost af 20 gr.

Frokost:

150 gr. kyllingfillet, med cherrytomater

Mellemmåltid:

Rågi knækbræd med kyllinge pålæg, ca 20 gr. eller 1 skive ost af 20 gr.

Aftensmad:

200 gr. kyllingfillet eller kød med meget lidt salat.(er ikke fan af salat)

Jeg ville skyde på at jeg ligger på max 1400 kcal i løbet af dagen, hvis jeg overhovedet er i nærheden af dette.

Jeg får drukket 4-5 kopper sort kaffe i løbet af dagens på mit kontorjob. En enkel dåse light/zero sodavand får jeg også drukket. Ca 1-2 liter vand også

 

Hvad gør jeg forkert??

 

Min vægt står fuldstændig stille for tiden, hvilket burde være umuligt, med mit kalorieindtag.!!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sivasli_ skrev:

Hvad gør jeg forkert??

 

Bekymre dig for meget, vil jeg tro. Slut december er ca. 8 dage siden.

Først og fremmest, hvad vejer du, og hvor høj er du? Hvad er dit ligevægtsindtag?

Giv den lige 14 dage mere, inden du går i panik.

Link to comment
Share on other sites

På 8. januar 2016 at 15:14 , venaN skrev:

 

Bekymre dig for meget, vil jeg tro. Slut december er ca. 8 dage siden.

Først og fremmest, hvad vejer du, og hvor høj er du? Hvad er dit ligevægtsindtag?

Giv den lige 14 dage mere, inden du går i panik.

Hey,

 

Hvad er ligevægtsindtag?

 

Jeg er 172 cm høj, 81 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er den mængde kcal du skal indtage i løbet af 24 timer, for at opretholde den samme vægt konstant.

 

Prøv at kigge på disse 2 artikler:

 

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

 

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskifteberegner/

 

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok tabe dig, hvis du spiser 1000 kcal. Men i forhold til muskelmasse og generel sundhed, vil jeg anbefale ikke at gå over 1000 kcal under det ligevægtsindtag. Prøv at sigte efter 1500-1700 kcal set over 24 timer. Dyrk moderat motion i den mængde du kan overskue og kan motivere dig selv til. Gør dette i en måneds tid, hvor du laver ugentlige vejninger (ikke dag til dag) på samme tidspunkt af døgnet. Tag også nogle cm mål omkring mave og lår. Lav status over dine ugentlige mål og vejninger efter en måned.

Link to comment
Share on other sites

På 12. januar 2016 at 08:10 , venaN skrev:

Du skal nok tabe dig, hvis du spiser 1000 kcal. Men i forhold til muskelmasse og generel sundhed, vil jeg anbefale ikke at gå over 1000 kcal under det ligevægtsindtag. Prøv at sigte efter 1500-1700 kcal set over 24 timer. Dyrk moderat motion i den mængde du kan overskue og kan motivere dig selv til. Gør dette i en måneds tid, hvor du laver ugentlige vejninger (ikke dag til dag) på samme tidspunkt af døgnet. Tag også nogle cm mål omkring mave og lår. Lav status over dine ugentlige mål og vejninger efter en måned.

Super.. Tak for tippet..

 

Det vil jeg forsøge mig med i en periode :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share