Øge distance på 1 af 3 ugentlige løbetur


laraag
 Share

Recommended Posts

Jeg løber lige nu 5 km 3 gange om ugen, uden interval, fartleg og hvad vi ellers har udover at løbe i nogenlunde stabilt tempo hele vejen. Men jeg kunne godt tænke mig at øge lidt på distancen, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg vil gerne hen mod at løbe 5 km 2 gange om ugen på hverdage og en lidt længere tur (måske 10 km) i weekenden. Jeg har ikke tid til at løbe længere til hverdag. Og det er her spørgsmålet kommer ind, fordi jeg har fundet masser af løbeprogrammer til at øge distancen fra 5-10 km, men i dem alle sammen (i hvert fald dem, som jeg har fundet) skal der øges på flere dage om ugen. Og det er så her spørgsmålet langt om længe kommer ind.

Kan jeg smide 10% oveni weekendløbeturen hver uge, eller skal jeg tage den lidt langsommere, når det nu kun er en gang om ugen jeg løber den øgede distance? Så jeg løber den samme distance 2-3 weekender inden jeg øger igen?

Som bonus info, så skal jeg måske lige nævne, at jeg ikke er en letvægter løber, men ligger lidt over 100 kg. Jeg har så ingen skavanker/skader oplevet overhovedet ved de 3 ugentlige 5 km ture.

Håber at det blev nogenlunde klart hvad det var jeg ville :smile:

Tak.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at lægge 500m eller fem-ti procent til hver lørdag og se hvordan det går. Det er tommelfingerreglen. Og ikke øge tempoet på langturen. Hvis du ikke løber super stærkt i dine pas, så burde det være ok. Lyt til din krop.

Ligger som regl præcis på 30 min på 5 km, så hurtigt løber jeg ikke :-D

Jeg prøver at ligge en 5-10% på hver lørdag og lytter.

Tak for svaret :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share