BB, VL, styrke, CF, etc


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Lidt inspireret af Fame og Sørens diskussion om kv øvelser.

Her er en artikel på tnation om stærke atleter.

http://www.t-nation.com/opinion/12-most-powerful-athletes

Og det er svært at benægte at en fyr som Al ikke er stærk.

http://www.alkavadlo.com

Men nogen Arnold bliver han aldrig.

Så måske kan man fint blande kv øvelser ind i det. Bakkesprint, boxjumps, prowler, ropeclimbs etc for at få noget funktionel styrke.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Kavadlo kan imponerende ting og har fantastisk kropskontrol. Jeg har læst alle hans bøger og finder ham mægtigt inspirerende.

Men

Han har ikke nogen imponerende muskelmasse på trods af årtiers træning. Årtier.

Han har desuden ingen ben. Man kan ikke træne ben med kropsvægt. Pistols er simpelthen ikke udfordrende nok til at skabe nævneværdig hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke første gang emnet er oppe, Søren ;-) Jeg tænkte mere at give det sin egen tråd, så vi ikke jager de nystartede/nytilkomne ud med en længere diskussion.

Fame, gad vide hvordan han havde set ud utrænet? Jeg er i øvrigt helt enig i det du skriver. Men nu træner vi jo ikke alle sammen for at ligne Arnold og sagen er vel at man er interesseret i andet end ren hypertrofi og at det er en blanding, som skal balanceres og balanceres mod de træningsmuligheder man har, genetik og den prioritering man er parat til at give det i sit liv.

Styrke, udholdenhed, kondi, fleksibilitet, balance, og hypertrofi bla. Fraværet af fysiologiske problemer som musearm, ond i ryggen etc. At leve længere med en højere grad af sundhed og fysisk kapacitet jvf B, Klarlund.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bestemt. Særligt hvis at vi også tager motivationen med i betragtning, samt mål som at se godt ud, at løbe hurtigere end xx etc.

Hvordan får man udnyttet sin træningstid bedst i forhold til de mål man har med træningen. Og hjælper den træning man laver i det hele taget i forhold til målet, fx fitnesstøsernes cardiobesættelse for at komme mormorarmene til livs.

Kavadlo ligger jo så flere gentagelser på. 2x20. Men er rigeligt stærk i HSPU fx, da kv er nok til den øvelse. Men ikke til squat, dl og bænk. Men man vil jo få noget udbytte også her, og særligt at hvis at man ikke er utrænet. Men selv jeg har dl'et med 120 kg og det er tyve kg mere end min kropsvægt efter et års træning.

Link to comment
Share on other sites

Enig Skråinks.

Vigtigt skel mellem træning (med specifikt formål) og "motion" der i bund og grund handler om at bevæge sig lidt.

Kavadlo og venner træner for maksimal styrke med nogle arbitrære begrænsninger. Det er lidt fjollet for mig.

Specifikt formål?

Er det ikke også:

At være i stand til at klatre op ad tove kun ved armene, Muscle Ups, L sit, Planche, En arms pushups eller Håndstandpushups.

At nogle af øvelserne kræver god stabilitet og derved træner stabiliserende muskler gør dem vel ikke mindre egnede.

Som nævnt skal jeg flytte ca 55 kg ved en arms push ups (når jeg når så langt) svarende til at skulle presse 110kg i bænkpres + jeg skal have og træner langt mere stabilitet i kroppen. Hvad synes jeg så er fedest at kunne? Jeg ved godt at der er et stykke op til de 140kg Blackice presser men for f.. jeg har jo ikke engang nået mit eget mål endnu.

Jeg synes der er et pænt stykke fra motionsniveau til det som Kavadlo og andre calisthenics udøvere eller gymnaster laver og ikke alle er helt lige så afpillede som kavadlo. Hans udseende kan jo være et bevidst valg og ikke kun en følge af træning men også hans "diæt"

Jeg har fuld forståelse for at du har den holdning at styrketærning drejer sig om maksimal styrke og opbygning af kropsvolumen. Du må så også bare have forståelse for at ikke alle ønsker at være stor som et hus og være i stand til at løfte X00 kg jern i squat eller dødløft. Vi kan have andre mål og måske andre forudsætninger og præmisser/begrænsninger i vore muligheder. Så længe jeg ikke er i stand til at lave HSPU, OAPU, OACU, L-sit, muscle ups eller udføre pistolen korrekt, dybt og stilrent simpelt hen fordi jeg ikke har styrken til det føler jeg ikke at kropsvægtstræning pt begrænser min udvikling og muligheder for at blive stærkere. Når/hvis jeg kommer til det punkt og stagnerer må jeg så afgøre med mig selv om jeg vil mere og begynde at løfte jern eller om jeg er tilfreds med det vægt/kraft forhol jeg har opnået. Når jeg når dertil kan jeg se tilbage på års givende træning hovedsageligt med KV øvelser.

Jo jeg bruger skam også vægte der hvor min egen vægt ikke længere er nok og jeg har muligheden for det. Mine Calfraises på et ben nyder godt af, indtil videre, 25 ekstra kg. Mine rygøvelser er pt begrænset af manglende muligheder for at kunne fiksere benene

Link to comment
Share on other sites

Nu er Al bare et eksempel og ikke engang et typisk eksempel. Uden at vide det, ville jeg gætte på at han er lidt til det tynde side og bb og alm styrketræning er ikke hans interessse, og den kombination af gener og træning resulterer i et udseende som hans.

Kender I ham her:

http://www.beastskills.com

Han har mere masse på kroppen, og laver også nogle ret interessant ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt et par artikler om kv træning og poster links når jeg kommer til en pc på mandag. En interessant kommentar på masse/volumen spørgsmålet var at de fleste der træner sådan ikke er interesseret i at opbygge masse men i at optimere deres vægt/kraft forhold,og at man godt kan opbygge masse ved kv træning.

Den ene var på bodybuilding.dk, den anden hedder vist noget med natural bodybuilder (artiklen hedder weight vs bodyweight)

Han konkluderer i øvrigt at man ikke skal være purist men skal vælge ud fra muligheder og smag samt at man kan bruge det kombineret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt et par artikler om kv træning og poster links når jeg kommer til en pc på mandag. En interessant kommentar på masse/volumen spørgsmålet var at de fleste der træner sådan ikke er interesseret i at opbygge masse men i at optimere deres vægt/kraft forhold,og at man godt kan opbygge masse ved kv træning.

Den ene var på bodybuilding.dk, den anden hedder vist noget med natural bodybuilder (artiklen hedder weight vs bodyweight)

Han konkluderer i øvrigt at man ikke skal være purist men skal vælge ud fra muligheder og smag samt at man kan bruge det kombineret.

Klart. Og man kan jo udvide med lidt KB og så kommer man yderligere et stykke. Laver man træning af et ben af gangen, fordobler man vægten (og sikrer ens træning af begge sider).

Der er mange veje til Rom og det er ikke alle der vil til Rom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share