Mad og drikke før og efter træning


Ronnihh
 Share

Recommended Posts

Har Team Danmark mon forstand på den slags?
Deres vejledning til atleter ligger frit tilgængeligt for alle. Da jeg var inde sidst - det er efterhånden længe siden - var deres anbefaling, at der ikke var entydige beviser for det åbne vindue, men da det ikke skadede at spise efter det, ville de trods alt anbefale det, bare for en helgarderings skyld.

Det ville jeg finde frem til lejligheden men forbeholdet er taget væk og de er vendt tilbage til det åbne vindue igen. Om de har styr på det eller ej, så skader det vel næppe at spise som om det havde en indvirkning så hvorfor ikke bare?

http://www.teamdanmark.dk/-/media/Team%20Danmark/Media%20Archive/Documents/Forside/Eksperter/Sportsern%C3%A6ring/Video-konkurrence/Hvorn%C3%A5r%20restitutionsm%C3%A5ltid.pdf

Link to comment
Share on other sites

Spøg til side.

Konklussionen må vel være at hvis man føler det betyder noget hvor en kan man bare lægge et mellemmåltid umiddelbart efter træning.

Det kan vel så være en form for youghurt, skyr, tunsalat, en lødig sandvich e.l.

Jeg syne så nok man skulle bruge pengene på kvalitets fødevare i stedet for pulver.

Link to comment
Share on other sites

Har Team Danmark mon forstand på den slags?

Deres vejledning til atleter ligger frit tilgængeligt for alle. Da jeg var inde sidst - det er efterhånden længe siden - var deres anbefaling, at der ikke var entydige beviser for det åbne vindue, men da det ikke skadede at spise efter det, ville de trods alt anbefale det, bare for en helgarderings skyld.

Det er nærmest præcis hvad jeg har skrevet 10 gange nu.

Link to comment
Share on other sites

Sjovt st jeg bliver beskyldt for to modstridende ting i to i skæg efter hinanden.

Her er den endegyldige sandhed:

Det er sgu ligemeget venner - der er vigtigere ting at bekymre sig om. Men - det koster ingenting med en shak efter træning, så lidt ligesom det gamle kondom man havde i pungen som 14-årig er det måske ikke helt så dumt.

Personligt drikker jeg shakes med velbehag og fordi det er en fin måde at runde træning af og hænge lidt ud på. Og så hjælper det mig med ikke at dø af sult indtil jeg er i nærheden af mad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at det er individuelt, hvad der er smartest. Hvis man som jeg tenderer til at blive for fed, er det nok smart ikke at forcere måltider. Hvis man kæmper for at få nok kalorier nok indenbords, er det nok en god ide, at spise relativt hurtigt efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm sad lige og søgte på emnet. Maden tilbringer 3-4 timer i mavesækken før den kommer ud i tarmsystemet hvor næringsstofferne optages såe......

Der går ikke 3-4 timer fra du spiser til næringstofferne fra maden tilbydes til vævene.

Ydermere optages flydende næring med det samme, så lad os antage at det har en effekt at tilbyde de post-arbejdende muskler kulhydrat/aminosyrer, så er det måske ikke verdens værste ide drikke et eller andet næringsholdigt

Link to comment
Share on other sites

Der går ikke 3-4 timer fra du spiser til næringstofferne fra maden tilbydes til vævene.

Ydermere optages flydende næring med det samme, så lad os antage at det har en effekt at tilbyde de post-arbejdende muskler kulhydrat/aminosyrer, så er det måske ikke verdens værste ide drikke et eller andet næringsholdigt

Sorry misquote, vi er selvfølgelig ikke hunde. 1-2 timer er selvfølgelig mere rigtigt.

Men pointen er den samme og derudover tager selve restitution og muskelopbygning flere dage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Window of opportunity er i min optik ikke eksisterende. Jeg har den overbevisning at det er den samlede værdi af en hel dags næring, og ikke en bestemt åbning i tid eller sted forsaget af træning, som er afgørende. Jeg er på WD og har været det i mange år og har ingen problemer med at øge i hverken styrke eller størrelse. Det eneste jeg sørger for at få indenbords efter træning er vitaminer, mineraler og masser af vand.
jeg mener iøvrigt at morten Z har lagt en studie omhandlende w.o.o på forsiden. Jeg er ret sikker på studiet viste at der ingen fordele var i at indtage hverken det ene eller andet i de famøse hellige 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Man plejer da altid at anbefale, at man indtager vitaminer sammen med fedt, for at de fedtoptagelige af slagsen kan optages. Hvorfor så indtage dem sammen med kun vand? Eller er det andet bare en skrøne?

WD = ? :blush:

WD= Warrior diet. Spiser i store træk kun en måltid om dagen som er aftensmaden.

Jeg har godt læst og hørt om at visse vitaminer og mineraler skulle kræve fedt for at blive optaget, men jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert. Grunden til jeg gør som jeg gør er at jeg træner flere gange om dagen og sveder meget undervejs og taber derfor vitaminer og mineraler derigennem. Det er min opfattelse, at dét sådan set er det eneste kroppen, sammen med vand, virkelig har brug for at få genoprettet efter træning.

Link to comment
Share on other sites

De fleste har en forkert forståelse af WD. Det ikke forfatterens holdning at man skal faste dagen lang.Forfatteren hælder til små feedings i løbet af dagen.

Jeg spiser nødder, skyr og whey hen over dagen.
Som skrevet, har jeg personligt, ikke oplevet problemer med at hverken holde på vægten eller øge den. Gælder også for styrken, energi og mit generelle overskud og velvære.

Specielt den øgede energi jeg har gennem dagen er med til at gøre det til et nemt valg, for mig, at vælge den tilgang. Det er muligt at det er nemmere at tage på i muskel masse med en anden tilgang, men jeg finder mig værende lean året rundt, hvilket jeg vægter højt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share