Sign in to follow this  
Speceus

Kost, træning, tilskud = mange spørgsmål!

Recommended Posts

Jeg begyndte for en måneds tid på en livstils ændring - jeg levede forfærdeligt usundt og havde det forfærdeligt. Men, fordi jeg har Aspergers kan jeg ikke lave sådan en ændring uden at organisere og vide hvad og hvorn¨r og hvorfor, eller falder jeg tilbage til mine gamle vaner med det samme. Derudover vil jeg gerne smidde et par kilo og komme ned på de 70 kg - eller for det mindste bare få lidt mindre fedt og lidt mere muskel. Så lad os starte fra en ende af:

Kost

Jeg får en smoothie hver morgen med frugt, skyr, juice og hørfrø.

Til frokost får jeg rugbrød med fiske pålæg

Til aften får jeg hvad man nu får og forsøger at finde noget med både kød og grønsager - bortset fra om søndagen, der får vi risengrød.

Udover det får jeg tit nogle nødder, lidt frugt eller endnu en smoothie hen af dagen.

I dag blev det til dette:

1840 kcal - 117g protein - 203g kulhydrat - 65g fedt og 34g kostfibre.

Så vidt jeg har regnet ud er det mere eller mindre perfekt for idag men jeg synes det er extremt svært at få nok protein i følge de anbefalinger jeg har fundet (omkring 10+ kilder hvor jeg derefter selv har burderet hvor meget jeg må ha brug for - ca. 120g)

Så første spørgsmål: vil det være bedre at tage en protein shake fra bodylab i stedet for at være stresset over at skulle få nok på andre måder iden at få for meget fedt?

Og hvad synes i om min nuværende kost (jeg er 180 og vejer 74kg)?

Derefter har vi motion:

Hver mandag, onsdag og fredag løber jeg på løbebånd (jeg kan ikke løbe i offenligheden pga. aspergers). Det er mellem 10min til 30min og jeg skifter mellem 6, 9 og 12 km/t hvor det er 1/2 ved 6 og 1/4 på 9 og 1/4 på 12. Derefter stækker jeg godt ud.

Hver tirsdag, torsdag og lørdag laver jeg lidt styrke i stuen der tager mellem 15min og 30min. Det indeholder blandt andet en ab roller, mavebøjninger, håndvægte a 4kg, en chin up bar og lidt andet gulv øvelser.

Jeg træner aldrig mere end at jeg kan tage nogle ture op og ned af trappen uden at kunne nærke det.

Hvordan synes I det lyder? Er det for lidt eller for meget? Er der noget jeg mangler?

Jeg føler mig bare så usikker på alt, for mit hovet fungerer ligesom et binært system - enten er det rigtigt ellers er det forkert og hvis det er forket så falder jeg tilbage til de gamle vaner for det bliver for uoverskueligt.

Hvis jeg skal have en jordisk chance for at holde denne livstilsændring så skal jeg vide præcis hvad jeg skal spise og hvordan jeg skal træne og der ligger en fandens meget organisering med til det men indtil videre har jeg fået så meget mere energi og overskud!

Kom gerne med jeres kommentarer og gode råd! Og ja, jeg ved godt at det for nogle virker som en spiseforstyrelse men det er sådan det er at have aspergers og det er der ikke noget at gøre ved, og selvom jeg tæller enhver kalorie og sætter nogle rimelig strenge regler for hvor meget jeg skal have af hvad så er det nødvendigt indtil det bliver vane :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor høj er du, hvad vejer du, og er du mand eller kvinde?

Som jeg skriver: "Og hvad synes i om min nuværende kost (jeg er 180 og vejer 74kg)?" - og jeg er en kvinde :)

Det med protein pulver er også noget jeg overvejer fordi det er en billig kilde til protein (22 øre/g hvorimod kylling for eksempel er 33øre) og da jeg er studerende og det er umuligt at få er job er budgettet rimelig stramt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jeg skriver: "Og hvad synes i om min nuværende kost (jeg er 180 og vejer 74kg)?" - og jeg er en kvinde :)

Det med protein pulver er også noget jeg overvejer fordi det er en billig kilde til protein (22 øre/g hvorimod kylling for eksempel er 33øre) og da jeg er studerende og det er umuligt at få er job er budgettet rimelig stramt :)

Åh for søren, undskyld, det overså jeg lige i farten! :)

Det virker umiddelbart som et højt mål for dit proteinindtag i forhold til din træning. Hvis du dyrkede tung styrketræning, skulle du måske op omkring de mængder, du regner med, men det tror jeg næppe, du behøver at tænke på nu. Protein mætter rigtig godt, så det er bestemt fint at få masser af det, frem for en masse kulhydrater. Men det skal ikke være en kamp for dig, og der burde efter min mening heller skulle ikke proteinpulver til. For mig at se er der i hvert fald noget mere livskvalitet - og større mæthedsfølelse - i at spise kylling frem for proteinpulver, men det er jo en smagssag, og i sidste ende dit helt eget valg. :)

Har du set nogen resultater af dine anstrengelser indtil videre? Din kost lyder umiddelbart fornuftig, men hvis du ikke føler, du ser resultater, kunne du sætte noget ekstra motion ind, alt efter hvad der er muligt ud fra de rammer, du har i dit liv. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du har behov for kontrol/struktur hvad angår dit fødevareindtag, kan jeg da anbefale at du installerer en app til dette. F.eks. lifesum eller myfitnesspal.

Ellers er der også en del kostplanlægnings excel-ark rundt omkring på nettet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retchen jeg fandt ud af at jeg plejer at spise alt for lidt og faktisk synes det er svært at få nok kcal, og derudover har jeg bare ikke budgeted til at spise så meget kød og andre proteinrige varer og protein pulver er noget billigere per g protein. Jeg har jo også en mand der skal have lidt mere end jeg ;)

Idtil videre kan jeg mærke en stor forskel i energi og motivation - og mine "dårlige dage" er der ved at være rigtig langt imellem. Det er lige før jeg ikke kan huske hvordan det er at være deprimeret og har ikke haft den angst der gør det umuligt at forlade hjemmet næsten siden jeg begyndte. Det er vel nok også fordi at min mand og jeg er sammen om det her og motiverer og snakker meget om det så forholdet er også positivt påvirket ;)

Anemette85 - jeg har lavet mange, mange grafer og tabeller etc. på numbers (excel til mac) men jeg har næsten kommet frem til en fast morgen-frokost-snack plan der gør at jeg kan spise næsten alt til aftensmad og stadig få ca. det jeg skal hvilket gør det så meget lettere ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this