Mobilitywod og Kelly Starret


Schroinx
 Share

Recommended Posts

ved udstræk holder man samme position.

mobilitets øvelser refere til en meget stor skare af interventioner der skal forbedre mobiliteten.

din mobilitet er din evne til at kunne bevæge dig i forskellige positioner og yderstillinger..

For at kunne gøre det skal :

ligamenter

sener

ledkapsler

muskler

fascia

nerver

have en tilstrækkelig eftergivelighed

muskler skal kunne slappe af og spænde på det rigtigt tidspunkt

sidst men ikke mindst skal nervesystemet give dig en oplevelse af stilling er behaglig være i for at den kan holdes uanstrengt.

Der er altså en

1. Passiv komponent

2. En aktiv komponent

3. En sanselig komponent

Lang de fleste hurtige forandring er af sanselig og aktiv karakter. Sjældent ændres

eftergiveligheden.

Link to comment
Share on other sites

Udstræk træner den sanselig del. Det er den eneste varig forbedring. Den nedsat eftergivelighed normalisere på under 1 time. Du for altså ikke en mere eftergivelig akillescene, men du bør opleve at det strækker mindre.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bøvlet lidt med patellasmerter her i foråret.

Jeg har ledt efter et par KS øvelser og fundet to som jeg tror rammer. Den første hvor man laver et lounge fremad så man kommer ud i yderpositionen og en elastik rundt om anklen. Fra ca 2:50 i den her video:

http://youtu.be/tBt5F2mMUtU

Og en hvor man sidder på hug og så læner sig ind over den ankel der er i fokus, fra 4:30 i den her:

http://youtu.be/_Gwgm3s2EQ0

Rammer de det jeg er ude efter, nemlig dorsifelks? Og hvis de gør, hvor ofte skal de udføres, hver dag?

Video 1.

Trænes der på en aktiv komponent. Der er altså ligegyldigt at holde et stræk, læring består i at øge dorsi flexion uden at foden kollapser.. DER FOREKOMMER INGEN ØGNING I EFTERGIVELIG SOM ER VEDVARENDE ved dette

Ideen med elastikken er kiropraktik (ledmobilisering) og det synes jeg er uansvarligt at lave når ledet ikke er testet. Hvis behovet er for mobilisering så lad en der ved noget om det vurdere behovet og hvad der skal gøres. KS har iøvrigt ikke opfundet mobilisering her,. jeg lavede den i 2009.

Problemet med videoen er dog at man skal have en rimelig god viden om foden for at vurdere (og de øvrig led) for at vurdere en hensigtsmæssig udførsel af øvelsen. Uanset om man bruger kiropraktik eller ej.

Video 2.

Er et beskrivelse af hvordan man optimere ens squat ved aktivt at udadrotere hoften samtidig med at man holder indadrotation i knæet. Igen en aktiv komponent.

Han bruger en elastik for at hjælpe folk med at komme i den position uden at falde bagover. Har man problemer med den forreste del af ledkapslen i hoften så vil elastikken irritere dette fordi den presser lår benet fremad. Ligeledes er det ikke en smart retning at mobilisere pågrund af chancen for irritation fortil, typisk er man stram bagtil i ledkapslen. ikke fortil. Man kan istedet bare holde fast i noget.

Han arbejder så isolerede (et ben af gangen) med at lad folk løsne i den retning som jeg har beskrevet ovenfor. Det kræver muskelaktivering hvoraf der vil sker noget motorisk læring og det løsne vævet midlertidigt i den retning (altså normalisere på under 1 time).

Denne måde at arbejde med motorisk læring på kaldes en del metode. Man arbejder typisk med hel, del, hel i forskellige kontekster. Der er fin lærings metode, men det mest forskning viser at hel metoden er bedst. Altså bare at øve sig i at squatte.

Folk der overpronere under løb har typisk har svært ved at gøre det samme bare på 1 ben afgangen når de løber. (dvs. udadrotere hoften samtidig med at knæet holdes indadroteret).

kort sagt. Ok øvelser til at lære folk at squatte. Drop elastikken. Virker ikke isolerede, du skal forsøg at gøre det samme mens du squatter. Målet er motorisk læring (aktiv komponent), ikke mere eftergiveligt væv

ovenstående effekt har altså intet med at optimeret eftergivelighed.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share