Mobilitywod og Kelly Starret


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg er gang med at sætte mig lidt ind i mobilitet. Herinde er der flere gange blevet henvist til mobilitywod og Kelly Starret, som den nye guru. Min løbefys har dog anbefalet alm udstrækning, som løsning på et problem med ulige mobilitet i mine ankler og han nævnede ikke noget om MW og KS.

Her lidt kritik af hans bog på Amazon.com:

"I know many Crossfit athletes adore every thing that Kelly Starrett produces. Too bad most of it is bunk psuedo-science. In the book he claims "decades" of being an experienced physical therapist, too bad he only graduated from physical therapy school in 2007, and wasn't licenced until 2008 (something that can be easily researched through the California Board of Medicine). Frequently, Mr. Starrett describes physical therapy "tests" that demonstrate how he is proficient and how his way is the only way to heal pain. Too bad none of these test are researched or published in peer reviewed documents. In his entire book there is not a single reference or citation despite using proclaimed statistics that he "knows" to be true. What's even scarier, he tells readers that after reading this information they will be able to diagnosis and treat injuries. Geared towards Crossfit coaches, and there are some amazing crossfit coaches, however, just because they took a weekend Level 1 crossfit course does not in any way make them qualified to diagnosis MEDICAL CONDITIONS. I have a medical degree and can clearly describe how using many of his methods are inefficent, they may also lead to serious injury. Beyond the junk science he presents, he struggles to put together gramatically correct sentences and has very little continuity in his writing. Save your money and don't buy!"

Og:

"Furthermore he says stretching is useless, then gives you a book filled with rebranded stretches. Stretching is the cornerstone of the book, followed by myofacial release and voodoo floss bands, both of witch are total nonsense with no scientific backing. He gives no citations for anything in the book."

Hans doktor titel er ikke en PhD doktor eller en doktor i medicin, men en doktor i fysioterapi, som er en mindre eksamen man kan tage et par år efter at have bestået bacheloren i fysioterapi.

Der er vel ikke nogle fysser, læger eller andre med en dybere viden inden for området, som kan oplyse lidt om det videnskabelige grundlag der eksisterer eller ikke eksisterer indenfor for mobilitet og særligt KS udgave? Fx hans påstand om at man skal lægge pres på blødt væv i mindst to minutter for at se en forandring? Myofacial release?

Er der nogle gode kilder til at læse lidt op på området ud fra en lidt mere videnskabelig vinkel?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan alle og enhver jo kommentere på Amazon og udgive sig for at være hvem som helst.

Kelly Starrett er dygtig, ingen tvivl om det og at sige at han har sagt at hans måde er den eneste rigtige måde er noget bavl. Men klassisk troll indlæg fra en der har ondt i røven.

Find ham på youtube og du vil finde hundrevis af videoer der kan bruges. Jeg kan personligt varmt anbefale ham.

Link to comment
Share on other sites

Mange af de tekniker Kelly Starret bruger er faktisk ulovlig at bruge på klienter ifølge dansk lovgivning. Dem skal man være autoriseret læge, kiropraktor eller fys for at bruge. Altså en meget stor del af det man laver i centrene og personlig træner bruger. Jeg taler her om ledmoblisering ikke almindelig udstræk. Grænsen kan dog være hårfin

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Mange af de tekniker Kelly Starret bruger er faktisk ulovlig at bruge på klienter ifølge dansk lovgivning. Dem skal man være autoriseret læge, kiropraktor eller fys for at bruge. Altså en meget stor del af det man laver i centrene og personlig træner bruger. Jeg taler her om ledmoblisering ikke almindelig udstræk. Grænsen kan dog være hårfin

Kan du nævne nogle af de ulovlige tekniker? Som jeg har forstået det, så advokerer Kelly Starret meget for udstræk med fiksering af diverse led (hofte, skulder) og så SMR på diverse led.

Og i sidste ende er det jo lige meget, om det er ulovligt at køre på klienter hvis blot man gør det på sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Kan du nævne nogle af de ulovlige tekniker? Som jeg har forstået det, så advokerer Kelly Starret meget for udstræk med fiksering af diverse led (hofte, skulder) og så SMR på diverse led.

Og i sidste ende er det jo lige meget, om det er ulovligt at køre på klienter hvis blot man gør det på sig selv.

udefra det du skriver er du hellere ikke klar over han led mobilisere. Mange af teknikerne er Mulligan inspirede, selvmobilisering med bevægelse.

men hvad er kontraindikationer?

hvordan ved man hvornår et led har behov for ledmobilisering?

hvornår kan det gør skade?

hvordan måler man ledbevægelse (artrokinematik) og hvornår har man for meget eller for lidt led mobilitet?

udefra en given bevægelse, hvordan prioritere man led, ledmobiliserings retning, grad og teknik?

udefra hvad du svar på ovenstående har du et rimeligt udgangspunkt til at brug ledmobilisering. I andre tilfælde svar det til at en sygeplejeske leger kiriurg

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

heldigvis så kan T varmt anbefale ham.

og så kan vi alle være rolige, klap os selv på skulderen og overbevis os selvom at vi ikke er nogen nemme ofre for charlataner der sælger snake oil,

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu kan alle og enhver jo kommentere på Amazon og udgive sig for at være hvem som helst.

Kelly Starrett er dygtig, ingen tvivl om det og at sige at han har sagt at hans måde er den eneste rigtige måde er noget bavl. Men klassisk troll indlæg fra en der har ondt i røven.

Find ham på youtube og du vil finde hundrevis af videoer der kan bruges. Jeg kan personligt varmt anbefale ham.

Sandt, men det ændrer jo ikke på kritikken af Kelly Starret. Om KS er dygtig ved jeg ikke noget om, det er det spørgsmål jeg stiller. Jeg vil gerne vide hvad der er hans personlige mening og hvad der er videnskab der understøtter. De to ting et ikke nødvendigvis de samme, men det kan give et fingerpeg om hvad der er op og ned.

Link to comment
Share on other sites

ulige mobilitet i mine ankler.. hvordan måler man ulige mobilitet? hvordan målte fyssen det?

post-7536-0-97107200-1403430757_thumb.jp

Fyssen havde et målebånd tapet fast til gulvet, og så var det ellers at se hvor langt ud jeg kunne få foden, og stadigvæk have hælen i gulvet og kunne røre væggen med knæet. Jeg kunne få højre knæ 4 cm længere frem over foden end venstre på den måde. Fyssen har givet mig den øvelse at træne/strække det hver dag, som vist på billedet oven for gentaget 3x20.

Der er flere detaljer i min log, herfra:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=61908&p=1686135

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Kan du nævne nogle af de ulovlige tekniker? Som jeg har forstået det, så advokerer Kelly Starret meget for udstræk med fiksering af diverse led (hofte, skulder) og så SMR på diverse led.

Og i sidste ende er det jo lige meget, om det er ulovligt at køre på klienter hvis blot man gør det på sig selv.

SMR?

Link to comment
Share on other sites

øvelsen du har fået vil ikke gør dit væv mere eftergiveligt. Den vil lære dig at stabilisere foden i den givne stilling og øge din stræk tolerance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147

den skal derfor ikke holdes som stræk øvelser men progredieres som styrke/stabilitet øvelser

der lavet forskning der viser at en meget stor andel af fysser ikke er bekendt med forskning bagved statisk udspænding

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

øvelsen du har fået vil ikke gør dit væv mere eftergiveligt. Den vil lære dig at stabilisere foden i den givne stilling og øge din stræk tolerance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075147

den skal derfor ikke holdes som stræk øvelser men progredieres som styrke/stabilitet øvelser

der lavet forskning der viser at en meget stor andel af fysser ikke er bekendt med forskning bagved statisk udspænding

Progredieres? Du mener øge strækket hver gang?

Jeg ved at han kiggede efter benlængdeforskel, men ikke fandt nogen. Han undersøgte også mobilitet i hoften mm. Og lidt foden.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

i daglig tale så roder folk rundt i hvad udspænding af en muskel er.

kortsagt så er der 2 parameter på spil som er uafhængig

1. hvor stram elastikken er

2. hvornår det gør ondt når man strækker

en elite taekwondo udover kan have en stram elastik på bagsiden af låret, men tilgengæld overhovedet ikke mærk noget i baglåret uanset hvor man pladser benet.

1. er en mekanisk ting

2. er en ting man sanser.

Hvis når du strækker det er svært af få benet længere frem uden det strækker ubehageligt på bagsiden af benet, så kan du forbedre dette ved at strække jævnligt. Forandring er sanselig forandring. Dit nervesystem fortæller dig at det mindre farligt at komme i den stilling. Altså parameter 2.

hvis når du strækker at det svært at holde foden stabil eller overvinde modstand på bagsiden af læggen (i sammenligning med den anden side) så er begræsning mekanisk. Denne mekanisk forskel kan dog ikke ændres via udspænding. Der sker ingenting! dvs. de 2X30 er spil af tid. Det der dog kan ske, hvis du er har fokus på det at du lære at ligge mere pres på anklen uden din fod destabiliseres.

uanset hvad, hvis du har patella femoral smerter (smerter under knæskallen) så kan det måske hjælpe at ændre bevægelses mønster da presset så bliver lagt anderledes på patella.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

RuneB,

Da jeg ikke er fysioterapeut, kan jeg sådan set ikke afvise at du har ret. Jeg kan dog kun sige, at jeg har haft gavn af diverse øvelse fra mobilitywod og bevæger mig bedre.

Hvis det virker, så virker det. "The proof is in the pudding"

Edited by jonzy91
Link to comment
Share on other sites

jonzy du er nødtil at læse lidt bedre hvad jeg skriver.

Der er forskning der viser fysioterapeuter ikke kender forskning bagved udspænding. Vi har altså en faggruppe der bruger udspænding som intervention i relativt højgrad uden de aner hvad den gør. Jeg er fysioterapeut.

At KS stuff virker eller ikke virker siger jeg ikke noget om. Hvis du stillede dig lidt nysgerrig på det jeg har skrevet (altså forsøger at forstå det) så vil du bedre kunne vurdere hvornår det virker og hvordan det virker. Uden at tag hans ord for gode vare.

Det jeg har postet er forskning, studiet jeg har postet er gratis at læs (højre hjørne på pubmed).

Det er altså ikke min egne erfaringer eller mening.

Jeg uddyber gerne.

Min egne erfaring er at jeg ofte møder folk der bruger langtid på diverse mobilitetsøvelser som ikke passer til deres problem. De ved ikke hvordan og hvornår de skal bruge dem, men at jeg typisk kan fikse deres problem på 30 min.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

i daglig tale så roder folk rundt i hvad udspænding af en muskel er.

kortsagt så er der 2 parameter på spil som er uafhængig

1. hvor stram elastikken er

2. hvornår det gør ondt når man strækker

en elite taekwondo udover kan have en stram elastik på bagsiden af låret, men tilgengæld overhovedet ikke mærk noget i baglåret uanset hvor man pladser benet.

1. er en mekanisk ting

2. er en ting man sanser.

Hvis når du strækker det er svært af få benet længere frem uden det strækker ubehageligt på bagsiden af benet, så kan du forbedre dette ved at strække jævnligt. Forandring er sanselig forandring. Dit nervesystem fortæller dig at det mindre farligt at komme i den stilling. Altså parameter 2.

hvis når du strækker at det svært at holde foden stabil eller overvinde modstand på bagsiden af læggen (i sammenligning med den anden side) så er begræsning mekanisk. Denne mekanisk forskel kan dog ikke ændres via udspænding. Der sker ingenting! dvs. de 2X30 er spil af tid. Det der dog kan ske, hvis du er har fokus på det at du lære at ligge mere pres på anklen uden din fod destabiliseres.

uanset hvad, hvis du har patella femoral smerter (smerter under knæskallen) så kan det måske hjælpe at ændre bevægelses mønster da presset så bliver lagt anderledes på patella.

Jeg har bøvlet lidt med patellasmerter her i foråret.

Jeg har ledt efter et par KS øvelser og fundet to som jeg tror rammer. Den første hvor man laver et lounge fremad så man kommer ud i yderpositionen og en elastik rundt om anklen. Fra ca 2:50 i den her video:

http://youtu.be/tBt5F2mMUtU

Og en hvor man sidder på hug og så læner sig ind over den ankel der er i fokus, fra 4:30 i den her:

http://youtu.be/_Gwgm3s2EQ0

Rammer de det jeg er ude efter, nemlig dorsifelks? Og hvis de gør, hvor ofte skal de udføres, hver dag?

Link to comment
Share on other sites

jonzy du er nødtil at læse lidt bedre hvad jeg skriver.

Der er forskning der viser fysioterapeuter ikke kender forskning bagved udspænding. Vi har altså en faggruppe der bruger udspænding som intervention i relativt højgrad uden de aner hvad den gør. Jeg er fysioterapeut.

At KS stuff virker eller ikke virker siger jeg ikke noget om. Hvis du stillede dig lidt nysgerrig på det jeg har skrevet (altså forsøger at forstå det) så vil du bedre kunne vurdere hvornår det virker og hvordan det virker. Uden at tag hans ord for gode vare.

Det jeg har postet er forskning, studiet jeg har postet er gratis at læs (højre hjørne på pubmed).

Det er altså ikke min egne erfaringer eller mening.

Jeg uddyber gerne.

Min egne erfaring er at jeg ofte møder folk der bruger langtid på diverse mobilitetsøvelser som ikke passer til deres problem. De ved ikke hvordan og hvornår de skal bruge dem, men at jeg typisk kan fikse deres problem på 30 min.

Hvis jeg forstår dig (og PubMed-artiklen) korrekt, så giver gængse udstræk/mobilitetsøvelser (inkl. dem fra KS) kun en midlertidig effekt?

Du må gerne uddybe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share