5 km 22-23 min på 2 uger


Runnergirl
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg træner op til DHL stafet som afholdes d. 05. juni. Jeg begyndte at træne for 2 uger siden men blev snotforkølet og var nødsaget til at holde pause i 5 dage, nu føler jeg at jeg starter forfra igen øv!

Sidst jeg løb 5 km var tiden 24:47 og det var da jeg var storryger (10 stks om dagen). Nu er jeg holdt op og vil gerne forbedre min tid til 22-23 min på bare 2 uger, har I nogle gode råd til hvordan jeg kan træne?

Eller programmer der er tilpasset til 2 uger for let øvede?

Link to comment
Share on other sites

En forbedring af din tid på 5 km fra knap 25 minutter til 22-23 minutter på blot to uger er næppe muligt. Så skal du i hvert fald have nogen genetiske forudsætninger for det.

Hvor gammel er du ? vor meget vejer du ? hvor mange km løber du om ugen ?

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på mirakler og vil prøve an :rolleyes: Min personlige rekord er på 21:38 og det var i november måned jeg slog min rekord. Så holdte jeg pause i nogle måneder og er lige startet med at løbe igen. Jeg løber normalt ca. 20-30 km på en uge.

29 år, ca. 60 kg. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har været så langt nede som 21.38 for en halvt år side det en anden historie. Jeg troede 24.47 var dit all time best. Så tror jeg sagtens, du kan nå ned på 22-23 minutter.

Du skal vel løbe nogle 6-8x300-400 meter intervaller 3 gange om ugen og så en enkelt 5 km tur, problemet er måske, du ikke får lang tid til restitution inden 5. juni. Planlæg, så du har nogle dages løbefri inden.

Held og lykke med projektet.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

2 uger er ikke meget. Men som mugge skriver, intervaller. Men du skal også være restitueret inden løbet, så du kan give den fuld gas. Er det DHL her i Århus? Der er lidt at hente på at disponere ruten også.

Jeg startede ellers også tidligere, men blev forkølet og måtte holde pause i en uge hvor lungerne havde det rigtig hårdt, så det knibede lidt med træningen.

Edited by Runnergirl
Link to comment
Share on other sites

Jeg startede ellers også tidligere, men blev forkølet og måtte holde pause i en uge hvor lungerne havde det rigtig hårdt, så det knibede lidt med træningen.

Det er stadigvæk ikke meget tid til at træne dig op. Nogle måneder eller et halvt år vil hjælpe på det. Hvis du løb regelmæssigt, kunne du måske endda komme ned under 20 min på en femmer, en ganske god tid :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er stadigvæk ikke meget tid til at træne dig op. Nogle måneder eller et halvt år vil hjælpe på det. Hvis du løb regelmæssigt, kunne du måske endda komme ned under 20 min på en femmer, en ganske god tid :-)

Enig med Schroinx her.

Hvis man starter tidligt på sin træning, vil en enkelt uge hvor man eventuelt ikke kan give den fuld gas, ikke betyde det store.

Tidligt er i det her tilfælde mere end 1-2 måneder men minimum 3 måneder, og gerne længere.

Du vil med stor sansynlighed ikke kunne få nogen særlig form forbedring på 2-3 uger, men du kan arbejde med det mentale, hvis det eventuelt kan hjælpe dig til at holde tempoet oppe de sidste kilometer hvor det gør nas.

Det kræver selvfølgeligt at du er i god grundform, da jeg ellers kunne frygte at du skader dig selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share