Værnepligtig, hjælp (Pige)


Youshouldknow
 Share

Recommended Posts

Hej Guy's :-)

Jeg skriver fordi jeg godt kunne bruge nogle råd.

Jeg har besluttet mig for at jeg gerne vil ind og tage de 4 måneders værnepligt.

Derfor er jeg for omkring en uges tid siden begyndt og løbe igen. Jeg kan på nuværende tidspunkt løbe 2,6 km på 17 minutter(med pauser)

Men på forsvarets dag skal man jo kunne løbe de 2400 m på 12 minutter. Lige nu kan jeg ikke se hvordan det skal lade sig gøre. Er der nogen som ved om man bliver 100% erklæret uegnet hvis ikke man lige kan løbe de 2400 m, på de 12 min? Hvis man nu næsten kan, kan man så stadig blive erklæret egnet?

Nå men jeg kunne godt tænke mig at få min kondi til at blive bedre, sådan rimelig hurtig, i og med jeg har sendt ansøgning til forsvarets dag.

Og jeg ville jo gerne kunne løbe de 2400 m på 12 min.

Så hvis nogen har nogen råd til hvordan jeg kan få bedre kondi, forholdsvis hurtig, så kom gerne med det :-)

Derudover så laver jeg hjemmeøvelser(Styrke), blandt andet øvelser fra ''træn med forsvaret''.

Hvis nogen selv har været inde, må i meget gerne skrive hvad i synes jeg skal træne meget :-)

Link to comment
Share on other sites

Tag det helt roligt. Der er ingen fysiske krav på "forsvarets dag".

http://www2.forsvaret.dk/temaer/vaernepligt/paaforsvaretsdag/Pages/default.aspx#Over1

Personligt syntes jeg, du skal gøre op med dig selv, om du kun ønsker de 4 måneder. Jeg mener ikke man skal tage en basisuddannelse, hvis man ved, man ikke ønsker et videre forløb. Men det er selvfølgelig helt op til dig selv. Alternativt kan du søge ind i hjemmeværnet. Du kan sagtens finde delinger, der er både seriøse, dygtige og langt fra en kaffe/kage klub.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt hvad venaN skriver, der er ingen krav for HBU.. Kun hvis du søger HRU skal du kunne købe de 2400m og der er massere af tid til at træne i HBU..

venaN: Man får rigeligt ud af de 4 måneder man er inde og prøve det af.. På det hold jeg var på var vi 12 der kom videre til HRU ud af de 90 som var inde.. Vi fik ikke at vide hvor mange ansøgninger der var men at se hvor mange der var til løbe og core test må der have været 30-40 stykker, så der er massere af plads til dem som ikke ønsker at fortsætte..

Link to comment
Share on other sites

Det er kun for dem, der vil have en fremskyndet HBU (Mener at huske, det hedder "særligt motiveret, et-eller-andet", lyder ikke som om, det er det, du skal), hvor cooper-testen afgører noget, samt deres nye "core" test. Mener det var niveau tre.

Med det sagt, bliver der en pæn sjat tests under HBUen, afhængigt af din kompagniets/delingens temperament, så forberedelse er helt klart brugbart, specielt hvis du vil have en HRU senere hen. Langdistance samt interval er primus i mine øjne. I sidste ende vil du komme til en cooper-test, såfremt du vil fortsætte, som lyder på 2400 meter (Ved ikke om det er regiments-bestemt). Består du ikke, får du nok en chance til, og ellers fortsætter du HBU og afslutter derefter. Kan ikke huske, om den dér "speed-test" var et krav til HRU, men den er helt klart værd at forberede sig på, da den er krav til mange andre muligheder i forsvaret.

VenaN, der er mange der netop bruger HBU til at finde ud af, hvad de vil med Forsvaret. Og som pige, har man en mindre fordel, hvis man synes det er død og helvede at stå op inden middag: Man kan sige fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået med tankerne om at evt tage HRU'en efterfølgende, men det er svært at afgøre allerede nu synes jeg. Men super at der ikke er nogen Cooper test til forsvarets dag. Jeg testede forleden hvor hurtigt jeg kunne løbe de 2400 m, og det tog 13 og et halvt minut, og jeg har kun løbet halvanden uge og så redet. Men alt andet lige er det godt at være i god form inden HBU'EN.

Så håber jeg at jeg bliver egnet og kan komme til Varde eller Slagelse! :D

Men ja det er fordel at være kvinde, man kan hoppe fra hvis man vil, dog ikke noget jeg har planer om.

Link to comment
Share on other sites

Du skal lave intervaltræning. Først skal du løbe dig varm ellers bliver du skadet, måske er en til halvanden km det der skal til for at du bliver varm. Hold så pause 2-3 min så pulsen kommer ned, så er du klar til at løbe intervaller. Det kan være f.eks. 3 gange (30 sek. løb og 2 min pause) de 30 sek. løber du næsten alt hvad du kan, men pas på ikke at forstrække nogle muskler. Så løber du stille og roligt hjem igen. Hold så en dags pause.
Antallet af intervaller kan øges eller der kan løbes i 1 eller 2 minutter. Du skal prøve at løbe lige hurtigt alle gange.
Har du en mobiltelefon så kan du installere appen fra Endomondo den kan hjælpe med at holde styr på tiderne, man indstiller den til de tider man vil træne og så fortæller den en hvornår man skal løbe og hvornår man skal stoppe. Der er også en anden app 10-20-30 som er god, man løber 30 sek. i langsomt, 20 sek. i moderat tempo og så 10 sek. hurtigt.
Det er en hård men meget effektiv træningsform, men du skal være opmærksom på hvordan du og dine ben har det, du skal ikke skade musklerne, derfor er det meget vigtigt med opvarmning og afjogning. Jeg er lang tid om at blive varm så jeg løber gerne 4-6 km før og 6-7 km bagefter.
2400m på 12 min er et tempo på 5:00 min/km, med bl.a. ovenstående træning så løber jeg 10km på 43:15, det er 4:19 min/km, en anden fyr der to år ældre end mig og lige fyldt 60 løb DM Lillebælt Halvmarathon 2014 på 1:25:10 altså i tempoet 4:02 min/km. Jeg vil sige at der garanti for at intervaltræning virker.
Go træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share