optagelses prøve SSR


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej er der nogen her inde der har erfaring med optagelse på SSR (Særlig Støtte og Rekognosceringskompagni)?

Jeg er lige er nemlig i tvivl om hvilke krav der er, ud over de skrevne.. der står kun hvad jeg skal kunne for at komme ind af døren, men ikke hvad der møder mig bagefter.

Nogen der har erfaring med SSR og er villig til at fortælle mig med hvad der vil møde mig, samt hjælpe mig med at strikke et godt træningsprogram sammen.

OBS: er ikke sikker på i nu om jeg kan nå det 2015

Link to comment
Share on other sites

Et godt sted at starte er at se TV2 serien derom*. Den går virkelig i dybden med mange af de ting du kommer igennem, og selvom du sidder trygt foran TV-skærmen, så er de ting som virker nemme og ukompliceret sandsynligvis mange gange sværere i virkeligheden.

Desuden har SSR selv udarbejdet et træningskompendie, som ligeledes er et godt sted at starte: http://www.ssr.dk/documents/ssr-haandbog.pdf

Ellers koncentrer din træning om primært march og løb. Svømning vil også være aktuelt, selvom kravene her er meget lette. Desuden vil jeg træne en masse orientering (Nat, march & O-løb) og så er resten i dit hoved.

Er du medlem af hjemmeværnet? Ellers søg ASAP - Jeg har tidligere været i kontakt med dem, og de anbefaler at man gennemføre deres patruljeuddannelse (GPU) som minimum, desuden vil erfaring i en hjemmeværnspatrulje være vel set.

Held & lykke med det hele.

* http://play.tv2.dk/tv/dokumentar/aspiranterne/fra-frivillig-til-toptraenet-soldat-58063/?youtube

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Det du først og fremmest ikke skal lade dig narre af, er at SSR ligger under hjemmeværnet. Mange bliver snydt, fordi de fysiske krav ikke er vanvittig hårde udadtil. Alle kravene står på deres hjemmeside, og de er meget flittige til at besvare spørgsmål på facebook også.

De officielle fysiske krav, skulle gerne være forholdsvis lette at gennemføre, i og med du skal kunne opfylde kravene, selv når du er træt, våd og kold. Udfordringen ligger lige så meget i de faglige kompetencer. En HBU eller HJV's basisuddannelse er ikke nok, så vil du meget vel komme til at ligne en klovn. De forventer, at du kan grundlæggende patruljekompetencer.

KRF siger det meget godt. Kan du gøre tjeneste i en patruljeenhed inden fortesten, er det guld værd. Hvis du er i Vejle, kan du evt. prøve at kontakte PTR Fredericia. Du skal dog som udgangspunkt have en basisuddannelse, inden du kan blive tilknyttet en patruljeenhed.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de 2 svar.

Jeg har HBU og er medlem af hjemmeværnet.

Grunden til at jeg søger hjælp, er at jeg bestemt ikke undervudere kravene, da jeg ved at en pæn procentdel bruger SSR som springbræt til frømandskorpset.

Jeg har fat i SSR lille træning kompendium, så ved så ved godt hvad den første jeg vil møde, men vil godt være rigtig godt forberedt.

Er allerede ved at planlægge nogle march ture og en træningsplan til dette, samt har meldt mig ind i en O-klub.

Derudover har jeg erfaring med klatring/rapelling og arbejeder på at finde en dato er udspring.

Jeg vil bare blive voldsom utilfreds med mig selv, hvis jeg ikke kommer ind efter alt denne træning. Derfor ønsker jeg at vide hvad jeg vil møde inden jeg melder mig ind, så jeg kan være så godt forberedt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share