Alternativ til cykling og løb til VO2 træning.


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er i gang med at planlægge et trænings program til en klient .

Min opgave lyder at jeg skal øge min klients udholdenhed og gerne også kondital, samt hun ønsker at forbedre sin løbe distance fra 3-5 km.

Min udfordring er som følger:

Min klient har problemer med højre knæ (art. genu dextrum) hvilket betyder at hun pga. smerter ikke kan løbe mere end 3-5 Km, hvilket hun gør på en tid der lyder 20-25 min. Derudover kan jeg fortælle at hun har et kondital på ca. 44.

Klienten ønsker at komme tilbage til sin tidligere distance på 17-20 km.

Cykling er for min klients vedkommende udelukket, da hendes knæ problem opstod under Watt max test på en monark kondicykel.

Min første tanke falder selvfølgelig på svømning, spørgsmålet er bare om det er ret overførbat i forhold til hendes løb, samt om man ved fx. crawl interval træning kan signifikant kan forbedre sin kondital.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en ide at klienten først fik styr på sit knæ? En ting er at forbedre sin kondition men forbedringen er ikke 100%overførbar så hvis klienten skal blive bedre til at løbe skal der løbes. Det meste konditionsfremmende træning indebærer brug af ben og hvis der hverken kan løbes eller cykles uden smerter tror jeg ikke der kan laves meget andet end svømning.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en ide at klienten først fik styr på sit knæ? En ting er at forbedre sin kondition men forbedringen er ikke 100%overførbar så hvis klienten skal blive bedre til at løbe skal der løbes. Det meste konditionsfremmende træning indebærer brug af ben og hvis der hverken kan løbes eller cykles uden smerter tror jeg ikke der kan laves meget andet end svømning.

Mvh

Enig. Få styr på det knæ inden alt andet. Styrketræning, stabilitet og core.

Link to comment
Share on other sites

Hvis crosstraineren kan tolereres er det en mulighed. Kettlebell er næppe optimalt i forhold til VO2 max forbedring i dette tilfælde (eller andre almindelige tilfælde), antal kontraktioner/min er for lavt og det store stabiliseringsarbejde forhindrer maksimal ventilation og bloodflow. Det være sagt kan Kettlebells sagtens forbedre konmdition, det kræver blot mere tilvænning end andre metoder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Undskyld er jeg den eneste der undrer mig over hvordan i al verden man kan have klienter og så have behov for at efterspørge metode på et fora på et motionssite. Har man en klient formoder jeg, at man udbyder en faglighed indenfor det man udbyder til andre mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld er jeg den eneste der undrer mig over hvordan i al verden man kan have klienter og så have behov for at efterspørge metode på et fora på et motionssite. Har man en klient formoder jeg, at man udbyder en faglighed indenfor det man udbyder til andre mennesker.

Nej, det er du ikke den eneste der har undret sig over... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share