Styrketræningen eller vægttab


Asiankid
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en dreng på 16 år, vejer de 78 kg, er lidt småfed så, jeg er begyndt at styrketræne, men idet man styrketræner skal man spise meget, især når jeg i forvejen er småfed så jeg bliver bare endnu tykkere,. Så spørgsmålet er skal jeg stoppe med at spise proteinrigt mad, eller begynde at løbe meget og styrketræne ved siden af ?
Håber i kan hjælpe !

Tak på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er en dreng på 16 år, vejer de 78 kg, er lidt småfed så, jeg er begyndt at styrketræne, men idet man styrketræner skal man spise meget, især når jeg i forvejen er småfed så jeg bliver bare endnu tykkere,. Så spørgsmålet er skal jeg stoppe med at spise proteinrigt mad, eller begynde at løbe meget og styrketræne ved siden af ?

Håber i kan hjælpe !

Tak på forhånd

Hvad enten man ønsker at tabe sig eller tage på i muskelmasse, skal man spise proteinrig kost. Hvis du gerne vil tabe dig skal du ligge i kalorieunderskud, men det er kulhydraterne og fedtet du skal skære ned på og ikke proteinerne.

Men det er også fint at løbe, eller anden form for cardiotræning sammen med styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal for guds skyld ikke stoppe med at spise proteinrigt, som brugeren over mig også er inde på.

Det du skal nu, er at gøre op med dig selv. Kan du leve med den fedt % du har? Hvis du virkelig er utilfreds med den, så synes jeg, at du skal cutte noget af fedtet af. Husk dog at en lav fedt % kun kommer til at se godt ud, hvis du har en god portion muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Asiankid

Du skal altid styrketræne, også under et forløb med fedttab. Årsagen er, at styrketræning hjælper dig til at bevare muskelmasse, som dels gør, at du ikke tager det hele på igen når du har tabt dig, og dels sparer dig i tid til at tage muskelmassen på igen.

Lærebøger som "Menneskets fysiologi - hvile og arbejde" henviser til at man uden styrketræning mister så meget som 23% af sit vægttab fra muskelmassen. Til sammenligning kan man ved hjælp af styrketræning reducere dette til ca. 2%.

Du skal også altid spise proteinrigt, da kroppen ikke kan producere alle typer protein selv. Du skal også indtage en fornuftig portion fedt, da mange vitaminer og mineraler kun kan optages sammen med fedt. De er såkaldt fedtopløselige. Kulhydrater er det bedste at spare på, omend du ikke skal skære det helt væk. Vores hjerne kører eksempelvis på rent kulhydrat, og indtager vi ikke kulhydrater, bliver den nødt til at omdanne fedt og protein til kulhydrat, hvilket dels kræver en god portion energi, dels går langsomt, så du vil være sløv i hovedet.

Når man siger, at man skal være i kalorieoverskud mens man styrketræner, er det i forbindelse med hypertrofi, eller muskelvækst. Det behøver du ikke bekymre dig om før du har tabt dig, så det tager vi til den tid.

Glædelig jul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share