Nas i baglåret ved squat! But why?


Pcl754
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop startet med at squatte igen - og med ultra lave vægte.

Mit problem er, at jeg altid får ondt i baglåret/ballen, selv med ufattelig få kilo på stangen (hvorfor jeg også altid ender med at droppe øvelsen igen). Smerten føles som en slags krampe/forstrækning i baglåret, og det forhindre mig i at forsætte på stedet.

Jeg varmer op ved at strække godt ud, løbe 15 minutter og til sidst squatte uden kilo på stangen.

Først herefter smider jeg ca. 15 kilo på hver side af stangen - og bum! Så kommer krampen/forstrækningen. Den er stensikker hver gang.

But why? What do I do?

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke en dyt om det, så det her er bare en ide. Hvis du kan squatte med vægtstangen alene, så start der. Kom så 5 kg på hver side. Mange gentagelser, fx 3x12 og kør det over er par uger eller tre, og vælt så yderligere 5 kg på hver side og fortsæt de næste par uger etc etc. Så burde du vel vænne dit krop til det tænker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kramper kan være ret komplekst, men noget tyder på at nogle kramper opstår grundet mere belastning/volume end hvad musklen er vant til, eksempelvis så kramper læggen hos mange løbere, og især i konkurrence perioder hvor de ikke er vant til den store mængde.

Så løsningen kunne være at starte med lav vægt og progressere op, og evt. styrke baglåret i andre øvelser, feks. GHR, leg curls og lignende.

Det er dog kun i forhold til kramper, hvis det er en forstrækning så er det nok noget helt andet.

Link to comment
Share on other sites

Det der lyder som en opgave for en læge og sikkert også en fys på sigt. Ikke alt skal trænes væk ;)

Hvis du går til en typisk læge og siger, at når du lægger en tung stang på ryggen og går i hug, så får du ondt, hvad tror du så hun siger?

- "Lad da være (med at spilde min tid med banaliteter".)

Man bliver nok taget mere alvorligt, hvis man vil betale nogen for at hjælpe sig, med dette problem.

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om at blive taget alvorligt når man går til lægen med sådan en skade, men om at få en henvisning til den rette læge. Det handler om cool cash når du får henvisningen. Både hvis du ender med at skulle have forsikringen ind over, da det kan være en skade der er permanent og når du vil være sikker på du kan dokumentere det over for din arbejdsgiver hvis det skulle blive nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om at blive taget alvorligt når man går til lægen med sådan en skade, men om at få en henvisning til den rette læge. Det handler om cool cash når du får henvisningen. Både hvis du ender med at skulle have forsikringen ind over, da det kan være en skade der er permanent og når du vil være sikker på du kan dokumentere det over for din arbejdsgiver hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvad har evnen til at gå i hug med en vægtstang på ryggen at gøre med hans arbejdsgiver nu og her?

Og hvilken mén-grad i procent, tror du man vil vurdere ovenstående problemstilling til?

Manden er ikke syg, men har et irriterende problem. Det bør man efter min mening ikke belaste sundhedssystemet med, men selv betale sig fra, om man ønsker en vurdering.

Når det så er sagt, så synes jeg, at det kunne være interessant at høre, om problemet opstår ved alle former for hængselbevægelse?

Er det også bøvl ved dødløft, good mornings, rygstrækkere mv?

Hvad med fx bulgarian splitsquats og benpres?

Link to comment
Share on other sites

drop løbe turen før squat... det gør blot dine ben mere trætte end der er brug for.

det er 2 helt forskellige typer muskelfibre du skal bruge.

løb måske blot 2-4 min. blot for lige at få lidt blod derud. men stop så, og varm op:

squat uden stang: 1x20 rep

3x8 jumping squats med fokus på høj acc. i koncentrationsfasen/ hop højt!

stræk forsigtigt ud!!!!! og hold så lige et par minutters pause da opvarmningen i sig selv også er træning.

de første 6-8 gange du træner ben bør du holde dig langt fra "failur". så stop 2-3 rep før du ville misse.

evt. kunne denne opstarts periode bestå af lette set a la 5x 10rep, men selv i sidste set skal vægten stadig løftes med overskud.

og husk så at strække de haser!!! :-)

skal udstrækningen have effekt, bør strækket holde 1-3 minutter - gerne flere gange med korte pause imellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share