Rygtræningsprogram - kender du et godt ét?


Runejoe
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har fra tid til anden problemer med ryggen (som i sygedage, smertestillende og fysioterapeut), hvis jeg ikke får trænet min ryg regelmæssigt. Jeg har et udmærket program fra min fysioterapeut, men problemet er, at det er lidt omfattende. Det tager omkring 40 minutter pr. gang, og det skal gerne udføres 2-3 gange om ugen (se det her: http://rygklinikken-prometheus.dk/web/muskulo-skeletal-medicin/traeningsprogram/ ). Det kan godt være lidt svært at få taget sig sammen til at få gjort, så det bliver alt for tit sprunget over!

Er der nogen af jer, der kender til et specifikt træningsprogram, som måske kun varer 15-20 minutter, men samtidig også træner hele coremuskulaturen, ligesom det program jeg bruger nu?

Jeg vil meget gerne høre forslag :)

Med venlig hilsen

Rune

Link to comment
Share on other sites

Er det hele programmet incl udspænding der tager 40 min? Jeg skulle mene at nogle af udspændingsøvelserne kan laves på kontoret og de regulære styrkeøvelser behøves da ikke tage så lang tid. Spørg din fys om du ikke kan lave maveøvelser om morgenen og ryg om aftenen eler sådan.

Mvh

Det er styrkeprogrammet, jeg mener. Udstrækningen bruger jeg ikke for tiden, kun når det er helt galt med ryggen. Jeg burde måske bruge det, men jeg klarer mig fint uden. Hvis det skulle være med, ville det nok tage omkring en time, og det er alt, alt for længe.

Jeg forsøger at udføre øvelserne lidt langsomt for at styrke led mest muligt, derfor tager det selvfølgelig også lidt længere tid.

Rune

Hvad er din erfaring med den fys?

Jeg er blevet anbefalet af en anden fys at tage forbi ham.

Jeg har rigtig gode erfaringer med hende - jeg har været hos Suzanne på Østerbro, og jeg har flere gange taget derhen næsten ude af stand til at gå med "låst" ryg, hvorefter jeg er taget derfra i markant forbedret tilstand. Det kræver dog et par behandlinger inden det er helt godt. Men hun ved virkelig, hvad hun laver.

Hvis du med "ham" mener Stig, har jeg ikke prøvet ham. Det har min kæreste dog, og hun siger, at han er lige så god som Suzanne.

Link to comment
Share on other sites

Rune, jeg vil foreslå at du tænker over dine rygproblemer, hvor de stammer fra, hvordan du får dem løst og hvad alternativerne er, hvis du ikke gør noget ved det. Om 10 år og om 30 år. Sagen er nemlig at når det handler om kroppen, så kan man ikke bare tage en pille, hvis årsagen og løsningen til problemet ligger i styrken i muskulatur mm. Det kræver i stedet din tid og indsats, som fx træning. 2 timer om ugen er ikke meget, hvis alternativet er smerter 24/7/365. For der er ikke nogen magisk måde at blive stærkere på, ingen pille man tage.

Link to comment
Share on other sites

Rune, jeg vil foreslå at du tænker over dine rygproblemer, hvor de stammer fra, hvordan du får dem løst og hvad alternativerne er, hvis du ikke gør noget ved det. Om 10 år og om 30 år. Sagen er nemlig at når det handler om kroppen, så kan man ikke bare tage en pille, hvis årsagen og løsningen til problemet ligger i styrken i muskulatur mm. Det kræver i stedet din tid og indsats, som fx træning. 2 timer om ugen er ikke meget, hvis alternativet er smerter 24/7/365. For der er ikke nogen magisk måde at blive stærkere på, ingen pille man tage.

Det er jeg skam klar over og vil også gerne træne min ryg flere gange om ugen. Jeg tænker bare, at der måske er nogle få, simplere øvelser, som kan vedligeholde min ryg, for uanset hvor gode intensioner man har, kan det altså godt være svært at ligge og træne sin ryg 3 gange om ugen i 30-40 minutter...

Link to comment
Share on other sites

Rune, jeg vil foreslå at du tænker over dine rygproblemer, hvor de stammer fra, hvordan du får dem løst og hvad alternativerne er, hvis du ikke gør noget ved det. Om 10 år og om 30 år. Sagen er nemlig at når det handler om kroppen, så kan man ikke bare tage en pille, hvis årsagen og løsningen til problemet ligger i styrken i muskulatur mm. Det kræver i stedet din tid og indsats, som fx træning. 2 timer om ugen er ikke meget, hvis alternativet er smerter 24/7/365. For der er ikke nogen magisk måde at blive stærkere på, ingen pille man tage.

Ovenstående kan ikke siges bedre.

Jeg har pt haft smerter dagligt i 6 år og jeg ville give min højre arm hvis jeg kunne holde det væk ved feks 1 times træning om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg skam klar over og vil også gerne træne min ryg flere gange om ugen. Jeg tænker bare, at der måske er nogle få, simplere øvelser, som kan vedligeholde min ryg, for uanset hvor gode intensioner man har, kan det altså godt være svært at ligge og træne sin ryg 3 gange om ugen i 30-40 minutter...

Øh hvorfor?

Hvor mange timer om ugen ser du feks tv, spiller playstation eller hvad ved jeg?

3 x 40min om ugen er ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et spørgsmål om man gør det fordi det er sjovt eller kun fordi man skal. Uanset det fornuftige i at holde kroppen vedlige, sundhed, fremtid osv er det ikke altid motivation nok hvis det bare er keeeeeeeedelige 3x40min.

Det er til at forstå men så må du se om ikke det kan gøres mere underholdende, sjovt eller udfordrende.

Link to comment
Share on other sites

Tjah hvorfor fuldfører folk ikke deres penicillinkure, får klaret deres regelmæssige tandeftersyn, gennemført sundhedstjek eller holder sig fra slik kage og sodavand, sørger for at spise sundt og ikke for meget og holder sig i form generel? Det er jo ikke daglige rygproblemer OP lider af men de opstår af og til. I princippet er det meget nemt, det er bare at tage sig sammen og bruge de 40 min 3X om ugen. Det er bare..... Hvad er det der motiverer? had er det der afholder en? Og hvis 40min X3 virker uoverskueligt for en kan det ikke nytte at vi andre ikke regner det for noget?

Så er spørgsmålet hvad skal der til?

For at træne ryggen effektivt på mindre tid?

For at gøre det sjovere at bruge den tid der er nødvendig?

Og for at komme videre og holde ryg og krop i form og god stand?

Og er MOL overhovedet det rigtige sted? vil fyssen ikke forstå problematikken og skrue noget mere fordøjeligt sammen hvis han fik forelagt det.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå dem, der ikke kan sætte sig ind i, hvorfor det skulle være så svært at få klemt lidt træning ind et par gange om ugen. Det lyder jo heller ikke af meget, 3x40 minutter. Men når dagens dont er ovre med arbejde (eller i mit tilfælde studere, lige nu er jeg i praktik), hente sit barn, være sammen med sit barn, få lavet aftensmad, få snakket lidt med kæresten, få puttet ungen og ryddet op... Så er det bare ikke altid at træningsmadrassen på stuegulvet trækker.

Det lyder måske som om, jeg prøver at komme på undskyldninger, men det er ikke hensigten. I andre har sikkert lige så meget at lave, men I får det til at fungere på en anden måde end jeg gør. Jeg nævner det for at prøve at forklare, hvorfor jeg sgu bare ikke lige gider bruge 40 minutter på træning. Lige nu, som jeg sidder og skriver, synes jeg heller ikke det lyder som noget, der burde være et problem. Men det er nogle gange sådan det er i virkeligheden.

Det handler om, hvad der giver mening for én, og selvom jeg bestemt ikke har lyst til at have smerter i ryggen med dertilhørende sygedage på sofaen, er det alligevel meget svært at få brugt 3x40 min om ugen. Hvis det var 3x10-15 minutter er vi straks henne i noget, der giver mening! For jeg har ikke smerter til dagligdag, men så snart de kommer tilbage tænker jeg "nu skal jeg vist også have trænet".

Og som Søren Michael nævner er det jo ikke noget ukendt fænomen, at folk ikke lige gør det, de burde gøre.

Mht. min fys har jeg ikke haft kontakt med hende i et halvt års tid, da jeg ikke har haft behov for det, og det er jeg egentlig glad for. Jeg ville jo skulle betale hende for at lave et andet program for mig, og egentlig kan jeg godt finde noget brugbart på nettet - har i hvert fald været min tanke.

MVH

Rune

Link to comment
Share on other sites

Rune, jeg tidligere ryger. Jeg kan sagtens sætte mig ind i at det ikke lige er i dag at du starter, det er ikke lige i dag at du får det gjort. Sagen er at det ikke handler om hvor lang tid det tager. Det handler om at du ikke er motiveret til at gøre det, og i stedet for at erkende det, så har du en masse dårlige undskyldninger. Du er derfor nød til at træffe et valg, for du kommer ikke sovende til en smertefri ryg. Enten lever du med smerten, eller også indser du at det kræver hårdt arbejde at ændre på det, og indstiller dig på at sådan vil det være i en periode indtil det bliver en vane. Sagen er at vi her på mol, din læge, din kæreste eller fyssen ikke kan finde viljen for dig, det skal du gøre inde i dig selv. Og når du gør det, skal resten nok komme. Alternativer et at du resten af dit liv affinder dig med at have ondt i ryggen, fordi du ikke ville gøre noget ved det. Det er dit valg.

Hvis du virkeligt vil gøre noget ved det, så vil jeg for det første anbefale at du begynder med at snakke med din kæreste om det. Hun vil garanteret gerne hjælpe dig med at finde tiden. Evt kan du se om du kan finde et rygtræningshold hold en fys eller i et center, og du kan træne i et center hvis du vil og tror at det er nemmere. Det kan gøre det nemmere med at lave en fast rutine: tage forbi på vejen hjem fx. Du skal gøre det til en vane. Før en logbog så du kan se dine fremskridt.

Men først skal du finde viljen i dig selv. Jeg håber at du gør det. Jeg var selv der hvor du er i slutningen af maj, og jeg valgte til. Det har betydet at mine knæ er bedre end de har været i årevis, og hver gang at jeg går op at trappen uden ømhed tænker jeg på det. Jeg tror at hvis jeg vil blive ved med det, så er jeg nød til at træne resten af mit liv, for at holde dem i form. Og det er okay.

Crossfitterne har et motto som lyder: Alting er svært - indtil det er let.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Schronix -> kunne ikke siges bedre. Selvom der findes nogle alternative øvelser der kan hjælpe lidt (men med garanti ikke så meget som et program på 40min) så ville der stadig dukke undskyldninger op for ikke at lave det. Find gejsten i dig selv der giver dig lyst til at træne og arbejde med dit problem. Om det er ønsket om at passe dit arbejde, spille fodbold med din søn eller generel velvære med din krop er ligegyldigt.

Hvis man ønsker at prioritere det så bør alle kunne finde 3x40min om ugen. Træning før arbejde, efter arbejde, efter aften putning, mens kæresten laver mad eller lørdag morgen før barnet vågner (osv.). Det kan presses ind massere af steder hvis du starter med at finde lysten og målet.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer!

Jeg vil bare lige sige, at jeg har gået og tænkt en del over jeres indlæg på tråden, og selvom jeg i første indlæg efterspurgte noget helt andet end det, nogen af jer har svaret, har jeg alligevel fået noget ud af jeres svar.

Jeg startede ikke tråden for at finde en måde at springe over, hvor gærdet var lavest, som nogle har antydet. Det var for at finde en lidt nemmere metode at opnå mit mål om en stærkere ryg. Jeg søgte en nemmere metode, da det ville kunne styrke min motivation, som også er blevet et tema i tråden.

Alt det, I har skrevet er dog noget, jeg vil tage med mig, og jeg vil da også sige at min motivation umiddelbart har fået et nyk opad, men intet er jo sort eller hvidt. Så indtil videre siger jeg tak for jeres indspark, jeg har kunnet bruge dem til noget :flowers:

Med venlig hilsen

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share