træningsprogram styrketræning


tkmtkm
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

For et par år tilbage fik jeg et program til styrketræning som supplement til en kostplan. Min plan var at tabe nogle kg og få "strammet op".

Kriterierne dengang var at jeg havde mulighed for træning 2 gange ugentligt af ca. 1 - 1,5 time. Det blev aldrig til det helt store, og planen faldt lidt til jorden.

Jeg har nu fået lyst til at komme i gang i gen. Jeg har nu mulighed for at træne 3-4 gange ugentligt og jeg vil høre om i kan vurdere om jeg skal putte andre øvelser på, istedet for "kun" at følge mit gamle program. Målet med min træning er at få en god "all-round" træning af min krop men vil selvfølgelig også gerne have en mere harmonisk og pænere figur.

Jeg er 34 år gammel, en stor fyr, ca. 115 kg men med rimelig høj medfødt muskelmasse. Ved siden af træning løber, cykler eller svømmer jeg min. 3 gange ugentligt. Ofte ligger konditionstræning/cardio efter jeg har styrketrænet. Jeg har ikke ben øvelser med i mit program da træneren ikke vurderede det så nødvendigt da jeg belastede mine ben ved de andre øvelser. Jeg har også en del muskelmasse i benene og har altid dyrket sport selvom jeg i størstedelen af mit liv har været tung/overvægtig.

Jeg vil ikke beskrive de enkelte øvelser, men den er bygget op sådan her:

Mave: 3 øvelser.

Ryg: 3 øvelser - 1 lænd og 2 øvre.

Bryst: 2 øvelser.

Biceps: 1 øvelse

Triceps: 1 øvelse

Skuldre: 1 øvelse.

Jeg vil sige at jeg har det fint med at udføre øvelserne, jeg kender dem og øger selvfølgelig gradvist vægt. Jeg kan også mærke min krop har gavn af dem og jeg har ikke småondt i ryggen engang i mellem. Men hvis det er ligegyldigt at træne det samme 3-4 gange om ugen, tager jeg gerne mod tips til hvordan jeg kan supplere mine øvelser.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe dig, blive stærke, bedre til sport eller hverdag, så skal du have gang i bentræningen.

3-4 gange træning pr uge er perfekt til et upper/lower split, hvor su træner henholdsvis over- og underkrop hver gang.

Tak for svar.

Så hvis jeg forstår dig ret, anbefaler du at jeg holder "mit" program f.eks 2 gange ugentligt og så supplerer med 1-2 gange ugentligt kun ben?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Så hvis jeg forstår dig ret, anbefaler du at jeg holder "mit" program f.eks 2 gange ugentligt og så supplerer med 1-2 gange ugentligt kun ben?

Det, Fame Boy mener, er, at du skal skifte mellem to forskellige træningsdage, så du har et program A med øvelserne for overkroppen og et program B med øvelser for underkroppen. Så skifter du mellem A og B hver gang du træner, hvilket er fint med træning 3-4 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share