overtræning allerede?


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Stats:

alder: 25
højde: 181
vægt: 92

Efter 1½ måned uden træning, grundet for meget arbejde, er jeg endelig begyndt at arbejde igen efter studiestart.

Træningen er gået rigtig godt de sidste 3 ugers tid hvor jeg er fulgt programmet nedenunder.

I nat er jeg dog stødt ind i et gammelt problem nemlig at jeg ikke kan falde i søvn.

Jeg er fuldstændig smadret men ligger bare og vender og drejer mig, som i kan se på posten så er denne nat så godt som gået.

Dette har ført været et problem og er sket 1-2 X i ugen.

Problemet ser ud til at komme i de perioder hvor jeg træner tungt....

Stopper jeg med at træne forsvinder søvnproblemerne fuldstændig efter 1-2 uger og kommer ikke igen!

Derfor frygter jeg overtræning, selv om jeg synes at det er meget mystisk hvis det kommer af fælgende workload. Derudover udviser jeg ikke andre symptomer på overtræning.

Derudover skal det nævnes at jeg træner lige efter skole dvs. 13-15 tiden om eftermiddagen for at undgå at forhøje stress hormonerne omkring mit søvntidspunkt.

Håber nogle har nogle råd eller en forklaring, for har efterhånden prøvet alle de normale ting der står man skal gøre for at sikre en god søvn og de hjælper intet på dette problem

Overstående sæts køres med 60-75% af 1 RM, sidste sæt er typisk forced/failure sæt

Dag 1&4:

squat 10 reps X 10 sæt

lunges 10 reps X 10 sæt

benpres 10 reps X 4 sæt

calves curl 10 reps X 4 sæt

Dag 2&5:

dødløft 10 reps X 10 sæt

BOR 10 reps X 10 sæt

lat. pull. 10 reps X 10 sæt

side shoulder raise 10 reps X 4 sæt

biceps curl 10 reps X 4 sæt

Dag 3&6

bænkpres 10 reps X 10 sæt

incline bænkpres 10 reps X 10 sæt

ABS 10 reps X 10 sæt

brystpres i kabeltårn 10 reps X 4 sæt

triceps curl 10 reps X 4 sæt

Dag 7 hvile

Håber at i kan hjælpe for det her er sindssyg frustrerende og smadre fuldstændig min lyst til at træne!

Link to comment
Share on other sites

Du træner med et kæmpe workload, 6 dage om ugen...

Jeg forstår slet ikke dit 10x10 med flere øvelser til hver muskelgruppe samme dag.

Dag 3 & 6, har du 240 reps til bryst.

"Normalt" når man kører 10x10(GT10x10), snakker vi 3 split 2 gange over 10 dage, med væsentligt færre øvelser.

Du har flere øvelser, mindre restitution...

Om det er skyld i du ikke kan sove, ingen idé, syntes jeg det er en direkte vej til overtræning/skader, ja.

Edited by HenrikJ
Link to comment
Share on other sites

kan godt være at jeg har at jeg har lavet overkill.. synes bare ikke at det har virket så slemt når jeg har været i gang nede i centeret :S

Det er ganske normalt at man ikke mærker noget mens man er i gang!

Kroppen giver dig et signal om, at du kører den for hårdt.

Du skal trykke på fornufts-knappen og se lidt på dit program i forhold til din pause uden træning. Kan dine tidligere problemer også sættes i sammenhæng med pauser eller programmer, hvor du sætter frekvens eller workload voldsomt i vejret?

Sørger du for at spise - nok og rigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share