Tage kilo på


Sørenhave
 Share

Recommended Posts

Hej :)

jeg er en dreng på snart 17 som har et vægt problem. Jeg er 193cm høj og vejer kun 66 kilo :(

Jeg spiser rigtig meget! Rigtig meget sundt i hverdagen, men også lidt usundt i weekenderne.

Ifølge BMI ligger jeg på 17,7 hvilket jeg godt kunne tænke mig at have lidt højere op.

Jeg dyrker ikke særlig meget sport, og jeg ryger slet ikke.

Har ikke rigtig prøvet noget endnu, men det er derfor jeg ville spørge her inde om nogle kan komme med nogle gode råd, da jeg aldrig rigtig har stået i den situation at skulle tænkte på kilo osv.

Folk har forslået både styrketræning og generelt bare at dyrke motion, og andre siger jeg er såkaldt: "Tyndfed".

Ved ikke helt hvad jeg skal tro :(

/Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

jeg er en dreng på snart 17 som har et vægt problem. Jeg er 193cm høj og vejer kun 66 kilo :(

Jeg spiser rigtig meget! Rigtig meget sundt i hverdagen, men også lidt usundt i weekenderne.

Ifølge BMI ligger jeg på 17,7 hvilket jeg godt kunne tænke mig at have lidt højere op.

Jeg dyrker ikke særlig meget sport, og jeg ryger slet ikke.

Har ikke rigtig prøvet noget endnu, men det er derfor jeg ville spørge her inde om nogle kan komme med nogle gode råd, da jeg aldrig rigtig har stået i den situation at skulle tænkte på kilo osv.

Folk har forslået både styrketræning og generelt bare at dyrke motion, og andre siger jeg er såkaldt: "Tyndfed".

Ved ikke helt hvad jeg skal tro :(

/Søren

Læs denne artikel:

http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Den vil give dig en del svar. Ellers send en PM til mig :)

Link to comment
Share on other sites

Udemærket artikel der henvises til, som siger det meste.

Du har dog ikke specificieret om du vil træne eller blot tage på? Altså om du er ligeglad med, blot at tage 5-10 kilo fedt på, (hvilket jeg finder uhensigtsmæssigt) eller om du faktisk vil træne samtidigt?

Ellers er det hele sådan set rimelig nemt, fordi medmindre du har en eller anden stofskiftesygdom, så er det bare med, at få nogle kcal i hovedet.

Jeg har selv haft en tråd med samme problem, og har selv haft den mening, at jeg spiste nok, OG hvis du ikke tager på, og du gerne vil tage på, så spiser du ikke nok!

Jeg er selv cardio-nørd, og har accepteret, at jeg aldrig bliver stor, (ønsker det heller ikke).

Konklusionen må være:

Spis noget mere, NEJ du spiser ikke nok. Vil du være helt sikker, så mål og vej alt dit mad og tæl Kcal. Der findes flere excelark som kan hjælpe.

Smut ned i den lokale jernhule og begynd på hvad JEG vil kalde bodybuilding, nyd du kun er 17 år, og har god tid. Spis / træn fornuftigt i ½-1 år, og fucker du det ikke helt op, så vil du se resultater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var i mine "unge dage" også meget tynd og var rigtig god af, at jeg ikke kunne tage på. For mig hjalp det heller ikke noget bare at spise. Det er IKKE rigtigt at man bare kan spise mere og så tage på af det. Det var i hvert fald min erfaring. Nogen gange er stofskiftet bare en led modstander. For det første kan jeg trøste dig med at dit stofskifte formentlig vil skifte på et tidspunkt - Og så vil du få nemmere ved at tage på (og på et tidspunkt FOR nemt ;) ). Det jeg gjorde i sin tid var at begynde at træne med vægte ret seriøst. Jeg trænede 4-6 gange i ugen og kombinerede med det mad der skulle til samt proteinpulver. Jeg mener personligt at sidstnævnte var med til at sikre mig vækst. Men summa summarum gradvis begyndte kiloene at komme på, og idag bøvler jeg så lidt med at kiloene kommer lidt for nemt på ;) Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Spændende... mener heller ikke selv alt handler om kcal, men også om genetik

Når det går den vej, ser det ud til at der er flere ting i spil. Det er vildt at en af forsøgspersonerne ser en 30% stigning i forbrændingen, fordi hans krop forsøger at komme af med kalorieoverskuddet.

Link to comment
Share on other sites

Når det går den vej, ser det ud til at der er flere ting i spil. Det er vildt at en af forsøgspersonerne ser en 30% stigning i forbrændingen, fordi hans krop forsøger at komme af med kalorieoverskuddet.

Ja hvem gad ikke godt det :) Der burde laves flere forsøg om kroppens forskellige måde at bruge mad på. Det er et rigtig spændende områd.

Link to comment
Share on other sites

Når det går den vej, ser det ud til at der er flere ting i spil. Det er vildt at en af forsøgspersonerne ser en 30% stigning i forbrændingen, fordi hans krop forsøger at komme af med kalorieoverskuddet.

- og hvorfor skulle der ikke også være en reaktion den anden vej?

I øvrigt kan ens udgangspunkt jo være at ens forbrænding er øget og at et nedsat kalorieindtag blot vil normalisere det og dermed ikke give det forventede vægttab.

Rart at der endelig er noget som underbygger at kalorieindtag vs vægt, ikke bare er sort og hvidt. Flere undersøgelser af den slags, tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- og hvorfor skulle der ikke også være en reaktion den anden vej?

I øvrigt kan ens udgangspunkt jo være at ens forbrænding er øget og at et nedsat kalorieindtag blot vil normalisere det og dermed ikke give det forventede vægttab.

Rart at der endelig er noget som underbygger at kalorieindtag vs vægt, ikke bare er sort og hvidt. Flere undersøgelser af den slags, tak.

Det siger jeg heller ikke at der ikke er. Jeg undlader at spekulere når undersøgelsen ikke underbygger det. Men det ville være nærliggende at antage en sådan sammenhæng, og samtidig forklare hvorfor så mange har svært ved at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share