Til alle eksrygere


eksrygeren
 Share

Recommended Posts

Jeg har et stort problem, som jeg nogle gange føler at jeg står fuldstændig alene med.

De fleste tager lidt på når man stopper med at ryge, og det har jeg også gjort - og det er pissehamrende svært (umuligt) at tabe sig igen.

Jeg søger andre der er stoppet med at ryge, som har taget på, og har enormt svært ved at tabe sig igen.

Findes der overhovedet andre end mig? :crybaby:

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke taget på, fordi du er stoppet med at ryge, men fordi du er startet med at spise mere end du skal for at holde vægten. Det er ikke sværere for eksrygere at tabe sig end for alle andre mennesker. :)

Det er ikke korrekt! Rygning (nikotin) påvirker stofskiftet ret markant i opadgående retning!

Til gengæld bør man maks. tage tre-fire kilo på som følge af ændringen i stofskiftet efter rygestop. Resten af en vægtforøgelse skyldes at man trøstespiser eller erstatter cigaretten med slik, sodavand eller lignende.

Eksrygeren: Du må i gang med at se lidt på din kost og eventuelt din træning! Det er ikke overhovedet ikke umuligt at komme af med de ekstra kilo! Se det som en proces der tager tid!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke korrekt! Rygning (nikotin) påvirker stofskiftet ret markant i opadgående retning!

Ordet "markant" er vist lige i overkanten :smile:

Mener det ligger omkring 200kcal som grov tommelfingerregel ved 20 cigaretter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Ordet "markant" er vist lige i overkanten :smile:

Mener det ligger omkring 200kcal som grov tommelfingerregel ved 20 cigaretter om dagen.

Så vidt jeg ved påvirker nikotin stofskiftet med 5-10 procent, så 200 kcal ved en pakke om dagen er ikke helt forkert!

Jeg vil umiddelbart sige at en så stor forøgelse af stofskiftet er "ret markant" (som var det helt præcise udtryk jeg brugte)

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det er sødt af jer alle at svare, men jeg søger virkelig bare nogen der har samme erfaring.

Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved, at jeg har taget på, jeg stiller spørgsmålstegn ved hvorfor det er så fucking pisse svært at tabe det igen. Så jo, jeg har kigget på både kost og motion i snart ti måneder, derfor søger jeg nogle der måske står i samme situation som mig.

Men tusind tak for jeres svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er sødt af jer alle at svare, men jeg søger virkelig bare nogen der har samme erfaring.

Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved, at jeg har taget på, jeg stiller spørgsmålstegn ved hvorfor det er så fucking pisse svært at tabe det igen. Så jo, jeg har kigget på både kost og motion i snart ti måneder, derfor søger jeg nogle der måske står i samme situation som mig.

Men tusind tak for jeres svar :-)

Jeg er tidligere ryger, og tog selv nogle kilo på efter jeg stoppede! Vægttab er ikke særlig indviklet, for der er kun én vej; ned med indtaget af kalorier i form af mindre mad, og evt. øge forbrændingen ved træning/motion.

Prøv at kigge kritisk på dit indtag af mad/kalorier i løbet af en dag/uge. Notér alt ned undervejs.... hermed menes ALT, også frugt, smoothies, pastiller, vin, spirtus mv. som ofte glemmes i den sammenhæng. Du indtager med garanti mere end du lige regner med. Alternativet er at du kraftigt overvurderer din forbrænding i forbindelse med træning (hvis du altså træner), hvilket også er en meget almindelig fejlkilde!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hold op hvor er det her frustrerende.

Men i må jo have ret, for jeg kan ikke finde svar på mit problem nogle steder.

Jeg synes virkelig det er frustrerende, at folk bare tror jeg ikke aner en skid om kost og motion og så alligevel spilder jeres tid ved at skrive herinde. Men på den anden side forstår jeg godt at det er det i antager, for ellers ville det ikke give nogen mening.

Jeg er en frisk ung pige på 22 år, og jeg har som sagt ikke røget i ti måneder. Jeg har tilgengæld dyrket motion og været meget opmærksom på kost i snart to år.

Jeg har de sidste ti måneder trænet så meget, at jeg den sidste måned har måtte benytte mig af gå-ture, da mine led har været fuldstændig overbelastede. Jeg elsker alt motion, og har dyrket meget bodycombat, løb, gåture, rulleskøjter, cykling, crosstrainer, stepmaskine, og ikke mindst masser styrketræning.

Jeg synes det er fucking svært at spise sundt, og det er især svært at holde sig på stien, når man ikke bare kan tage en cigaret. Og jeg uden tvivl spist mere, end jeg gjorde da jeg røg, og jeg er også faldet i flere gange end jeg normalt ville. Men jeg har også af mange omgange benyttet mig af madlog.dk, hvor jeg har tastet ALT ind. Og stadig er der ikke sket noget. I forhold til alkohol, Kåre, drikker jeg måske 1 gang hver 2./3. måned, for det kan jeg slet ikke tåle mere. Og i forhold til kalorieforbrænding, har jeg naturligvis et pulsur der måler det. Dog taster jeg det aldrig ind som bonus, på madlog. Altså, sådan så jeg kan spise for de kalorier jeg har forbrændt.

Så nu tænker i sikkert, at jeg har tabt mig, men taget på i muskler. Nej. Jeg kender min krop rigtig godt, og jeg synes ikke der er forskel når jeg kigger mig i spejlet.

Men igen, der kan kun være en ting i vejen, og det er at jeg spiser for meget. Så 1400 kalorier er for meget til mig.

De sidste to ugers tid har jeg skåret min morgenmad fra. For jeg er egentlig ikke sulten. Og ved i hvad?

Det har hjulpet. Jeg er endelig kommet ned under 76 kg. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op.

Link to comment
Share on other sites

Pulsure er heller ikke særlig præcise... just say'in :-)

I stedet for at fokusere på vægten kan du i stedet bruge et målebånd og måle på nogle faste målepunkter, f.eks. overarme, bryst, liv, hofter og lår. Eller alternativt få foretaget en måling med tang, f.eks. hver anden måned.

Selv om vægten ikke rokker sig det store, vil jeg skyde på at der alligevel langsomt sker ændringer med din krop, som målebånd og/eller tang vil kunne spore langt bedre end en vægt!

Jeg tror ikke at 1400 kcal er for meget...

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Men jeg skriver jo også at jeg ser motion som en bonus, altså, at jeg ikke spiser for de kalorier jeg forbrænder, så i princippet er det ligemeget med pulsuret, det er også mere for at følge med i pulsen og intensiteten.

Vi er helt enige om, at vægten er det mindste, og at der er mange andre måder at følge med i det på. Men tro mig. Der sker ikke noget.

Nej, 1400 kalorier er ikke for meget, men det er åbenbart for meget til mig, for jeg taber mig ikke. Og jeg forstår dig virkelig godt hvis du tænker, at jeg snyder eller glemmer at taste noget ind osv, men det gør jeg virkelig ikke. Så jeg må længere ned. 1200 kcal måske.

Link to comment
Share on other sites

Hold op hvor er det her frustrerende.

Men i må jo have ret, for jeg kan ikke finde svar på mit problem nogle steder.

Jeg synes virkelig det er frustrerende, at folk bare tror jeg ikke aner en skid om kost og motion og så alligevel spilder jeres tid ved at skrive herinde. Men på den anden side forstår jeg godt at det er det i antager, for ellers ville det ikke give nogen mening.

Jeg er en frisk ung pige på 22 år, og jeg har som sagt ikke røget i ti måneder. Jeg har tilgengæld dyrket motion og været meget opmærksom på kost i snart to år.

Jeg har de sidste ti måneder trænet så meget, at jeg den sidste måned har måtte benytte mig af gå-ture, da mine led har været fuldstændig overbelastede. Jeg elsker alt motion, og har dyrket meget bodycombat, løb, gåture, rulleskøjter, cykling, crosstrainer, stepmaskine, og ikke mindst masser styrketræning.

Jeg synes det er fucking svært at spise sundt, og det er især svært at holde sig på stien, når man ikke bare kan tage en cigaret. Og jeg uden tvivl spist mere, end jeg gjorde da jeg røg, og jeg er også faldet i flere gange end jeg normalt ville. Men jeg har også af mange omgange benyttet mig af madlog.dk, hvor jeg har tastet ALT ind. Og stadig er der ikke sket noget. I forhold til alkohol, Kåre, drikker jeg måske 1 gang hver 2./3. måned, for det kan jeg slet ikke tåle mere. Og i forhold til kalorieforbrænding, har jeg naturligvis et pulsur der måler det. Dog taster jeg det aldrig ind som bonus, på madlog. Altså, sådan så jeg kan spise for de kalorier jeg har forbrændt.

Så nu tænker i sikkert, at jeg har tabt mig, men taget på i muskler. Nej. Jeg kender min krop rigtig godt, og jeg synes ikke der er forskel når jeg kigger mig i spejlet.

Men igen, der kan kun være en ting i vejen, og det er at jeg spiser for meget. Så 1400 kalorier er for meget til mig.

De sidste to ugers tid har jeg skåret min morgenmad fra. For jeg er egentlig ikke sulten. Og ved i hvad?

Det har hjulpet. Jeg er endelig kommet ned under 76 kg. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op.

Hej Eksryger,

Kender til dit problem, både ved rygestop og bivirkninger efter antidepressiv medicin. Det som jeg har lagt mærke til, er at der går ca. et års tid inden mit stofskifte har stabiliseret sig og at et effektivt vægttab kan sætte ind. Tror det er risikabelt at sætte dit kalorieindtag længere ned, din krop tilpasser sig bare og du vil måske opleve at få flere skader... (er ikke ekspert, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed).

Det sværeste for mig, er at holde motivationen oppe, både mht motion og kost, især med kosten. Jeg elsker at motionere, men det er sgu nedslående, når man ikke kan se resultater, hverken på vægten eller i spejlet. Jeg har langt om længe, i en alder af 49, fået det, der hedder tålmodighed og derudover forventer jeg ikke længere at ligne en på 22 ;o) Når det så er sagt, har jeg det sgu ikke godt ved at se utrænet ud!!!

Jeg har et meget langsomt stofskifte, dannet gennem generationers økonomisering med kalorierne for at kunne arbejde hårdt i marken :o) Desuden er det ikke så meget et spørgsmål om, hvor mange kalorier jeg indtager, men mere et spørgsmål om, hvad jeg spiser. Kartofler, pasta, ris etc. og hvidt sukker springer direkte på topmaven, hvorimod kød og fedt ikke gør så meget. Når jeg er i god form, tænker jeg overhovedet ikke over, hvad jeg spiser, min krop fortæller mig, hvad jeg har brug for og så adlyder jeg bare (om det så er A38 med müsli eller chips med cremefraiche). Har selv prøvet al det der med kalorietælling og det virker da også til en vis grad, men er f...... besværligt og ens fokus på mad bliver alt for stort. Man siger fx., at man skal spise 5-6 gange om dagen - jeg fungerer bedst ved at spise to gange, morgenmad og tidlig aftensmad. Alt det her for at sige, at jeg tror det er individuelt og, at du måske, i stedet for at gå ned i kalorier, skulle prøve at lytte til din krop, det du har lyst til at spise, er som regel det du har brug for. Vel og mærke, hvis du er i god form, men det lyder det jo til, at du er. (Lige for tiden er jeg ikke i den bedste form, vejret er trist og jeg er stoppet med at ryge, så det jeg har lyst til er chips og kager - det prøver jeg IKKE at lytte til!!! :o) )

Ellers er der kun en ting tilbage at sige; fra den gamle kone, til den unge pige - TÅLMODIGHED!!! :o)))))

Hvis intet fortsætter med at virke, ville jeg kontakte en idrætslæge.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg taster, ligesom dig, alt ind og jeg skal også ligge nede på 1200-1300 kcal om dagen for at få et fornuftigt vægttab. Jeg vejer mere end dig, så jeg burde kunne spise mere (nu ved jeg ikke hvor høj du er?). Dette bare for at sige at det ikke er urealistisk at man skal ned på 1200 kcal i en periode hvor man vil tabe sig. Der er mange der oplever at beregneren her på sitet overvurderer forbrændingen (dette siger jeg ud fra tidligere tråde og kommentarer man kan finde på forummet her). Hvis man går efter mange grøntsager, kan man godt finde frem til en fornuftig kostplan på 1200 kcal, uden at være sulten. Jeg er begyndt at have en snack-pose med mig overalt med cherrytomater, gulerødder, rå blomkål osv. Det holder sulten for døren :)

Jeg træner 2-3 gange om ugen i motionscenter og har et job hvor jeg går/står det meste af de 8 timer. Alligevel skal jeg blot nærme mig 1500 kcal før vægttabet går helt i stå. Statestikker, beregnere og gennemsnitligheder er hvad det er .. man må lære sin egen krop at kende og følge ens egen virkelighed som den nu engang er. Held og lykke med det :)

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Udover at rygning påvirker stofskiftet, hvilket i øvrigt modvirkes af kroppen og derfor ikke betyder det store på langt sigt, så påvirker rygning din hjerne og i særdeleshed din trang til at spise. En normal fælde er at man bliver hyppigt sulten når man holder op med at ryge. Småspisning mellem måltider og lign. gør det ikke nemt at holde styr på sit fødeindtag.

Link to comment
Share on other sites

Ditte, tusind tak for dit svar, jeg kunne nærmest tude af glæde lige nu. Hvor er det skide rart at blive forstået på den måde! Jeg er fuldstændig enig i alt du skriver, det er nemlg skide besværligt at taste alt ind, og mit fokus er nogle gange også blevet sådan liiiige lidt for meget, til at jeg turde fortsætte.

Og tak for dit svar også Vindruen, i har nok ret i at man skal lære sin krop at kende. Jeg er 1.66 i øvrigt. Jeg er også bare bange for at livet bliver alt for surt. Jeg har også på et tidspunkt prøvet at spise 1200 kcal om dagen, men i den periode "faldt" jeg mere i, fordi jeg simpelthen var så sulten hele tiden. Men jeg ved det ikke. Min krop er mig en fucking gåde.

Andreas, du har fuldstændig ret i at man spiser mere, men nu har jeg altså ikke røget i ti måneder, jeg er ved at komme mig over det der ædeflip og finde fodfæste hvad det angår. Jeg synes overhovedet ikke at jeg er mere sulten end jeg var da jeg røg. Ikke længere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share