Prednisolon og skinnebensbetændelse, erfaringer ?


Cirkeline
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har haft problemer med skinnebensbetændelse i 7 år nu og har prøvet alt.

Jeg vil bare høre om nogen herinde har prøvet prednisolon tabletkur ? Fik af vide at en kur på 14 dage kunne hjælpe, men vil meget gerne høre andres erfaring og viden om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse kan være mange ting, og det kan føles forskelligt og forskellige ting kan virke, men her er hvad der virker for mig:

Jeg har selv haft problemer med skinnebensbetændelse i ca. 6 år, hvor det er kommet og gået, jeg har altid kunne holde det nede med benvarmere når det blussede op. Men indenfor de sidste 6 måneder har det dog ikke hjulpet, så jeg valgte at gå til en fysioterapeut. i stedet. Nu er jeg ca. 1½ måned inde i et genoptræningsforløb og mit løb går rigtig godt igen.

Jeg vil forslå du gør noget lignende det samme, finder en kompetent fysioterapeut, og får styrket din underben og får holdt en pause fra løb og langsomt begynder op på noget crosstraining maskine og derefter starter langsomt op på løbet.

Min Fysioterapeut sagde dog også til mig at fordi jeg altid havde symptom behandlet det igennem årene, kunne jeg være tæt på et træthedsbrud.

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse kan være mange ting, og det kan føles forskelligt og forskellige ting kan virke, men her er hvad der virker for mig:

Jeg har selv haft problemer med skinnebensbetændelse i ca. 6 år, hvor det er kommet og gået, jeg har altid kunne holde det nede med benvarmere når det blussede op. Men indenfor de sidste 6 måneder har det dog ikke hjulpet, så jeg valgte at gå til en fysioterapeut. i stedet. Nu er jeg ca. 1½ måned inde i et genoptræningsforløb og mit løb går rigtig godt igen.

Jeg vil forslå du gør noget lignende det samme, finder en kompetent fysioterapeut, og får styrket din underben og får holdt en pause fra løb og langsomt begynder op på noget crosstraining maskine og derefter starter langsomt op på løbet.

Min Fysioterapeut sagde dog også til mig at fordi jeg altid havde symptom behandlet det igennem årene, kunne jeg være tæt på et træthedsbrud.

Jeg har prøvet akupunktur x2 hos kinøjsere. 1x hos fys på en kaserne. 1x hos fys som er tilknyttet flyvestationen Aalborg. Sidstnævnte undersøgte mig for at finde ud af hvorfor jeg fik skinnebensbetændelse så nemt og kunne ikke finde ud af hvorfor. Så jeg synes jeg har udtømt det meste efterhånden. Iprenkure har ingen effekt på mig. Massage hjælper en smule, men kun når mine skinneben er meget betændte og der er kugle nedad indersiden.

Har prøvet langsom genoptræning, har prøvet 1/2 - 1 1/2 års pause fra belastning af ben, har prøvet genoptræning med elastik og svømning og dette gav mig rigtig slem skinnebensbetændelse.

Lige nu kan jeg løbe 7-8 km 1x ugentligt og dette er virkelig fremskridt, har aldrig været så langt oppe i antal af km uden skinnebensbetændelse og jeg har endda smidt kompressionsstrømperne. Dog vil jeg meget gerne undgå at det pludselig vender tilbage, for jeg har indimellem smertejag i mine ben, så jeg fik foreslået prednisolon som sidste instans og vil gerne høre andres erfaringer med brug af binyrebarkhormon

Edited by Cirkeline
Link to comment
Share on other sites

Evt. Se på omlægning af din løbestil?

Pose running har hjulpet nogle, men er jo ingen mirakel kur. Tror dog det er højere succes rate en ved akupunktur.

Google evt. Pose manden. Selvom hans tone er lidt "frelst" er der gode råd og links.

Der er også snart en jysk tur.

Binyrebark hormon er jo ikke en langvarig løsning, men er godt til at tage betændelse. Man kan dog godt blive lidt hyper af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begynd at praktisere en smule forfodsløb, men ikke helt 100%, men vil kigge på den anden du skriver.

Posemanden har jeg fået anbefalet flere gange, men også kaiser orto/fys som ligger i brøndby. Har nok bare mistet troen på at det kan hjælpe :) Men vil da lige se på det igen.

Er bare bange for at det efter så mange år har sat sig som kronisk inflammation.

Link to comment
Share on other sites

Det aflaster skinnebenene. Men udfordre Akilles senerne, og fødderne.

Prednisolon virker forresten formidabelt mod betændelses tilstande. Hvis du ikke får det i store mængder eller i lange perioder, er det er godt valg.

Har dog kun selv fået det i forbindelse med colitis ulcerosa. Men der virker det returopgør.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet om du slet ikke har skinnebensbetændelse i klassisk forstand? Jeg gik gennem en længere periode og døjede med hvad der blev diagnosticeret som 'skinnebensbetændelse' af flere forskellige behandlere indtil en fys sagde at min fodstilling var helt forkert (som følge af forskellige traumer i forbindelse med sport). Hun anbefalede mig en person der kunne ændre min fodstilling ved hjælp af såler og lige siden har jeg været smertefri. Det virkede nærmest fra den ene dag til den anden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet akupunktur x2 hos kinøjsere. 1x hos fys på en kaserne. 1x hos fys som er tilknyttet flyvestationen Aalborg. Sidstnævnte undersøgte mig for at finde ud af hvorfor jeg fik skinnebensbetændelse så nemt og kunne ikke finde ud af hvorfor. Så jeg synes jeg har udtømt det meste efterhånden. Iprenkure har ingen effekt på mig. Massage hjælper en smule, men kun når mine skinneben er meget betændte og der er kugle nedad indersiden.

Har prøvet langsom genoptræning, har prøvet 1/2 - 1 1/2 års pause fra belastning af ben, har prøvet genoptræning med elastik og svømning og dette gav mig rigtig slem skinnebensbetændelse.

Lige nu kan jeg løbe 7-8 km 1x ugentligt og dette er virkelig fremskridt, har aldrig været så langt oppe i antal af km uden skinnebensbetændelse og jeg har endda smidt kompressionsstrømperne. Dog vil jeg meget gerne undgå at det pludselig vender tilbage, for jeg har indimellem smertejag i mine ben, så jeg fik foreslået prednisolon som sidste instans og vil gerne høre andres erfaringer med brug af binyrebarkhormon

Det lyder slemt, så jeg vil ikke lige gætte så meget. Men hvad med at få en skintigrafi i benet, eller evt. andre scanninger det kunne være det måske var noget andet?

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet om du slet ikke har skinnebensbetændelse i klassisk forstand? Jeg gik gennem en længere periode og døjede med hvad der blev diagnosticeret som 'skinnebensbetændelse' af flere forskellige behandlere indtil en fys sagde at min fodstilling var helt forkert (som følge af forskellige traumer i forbindelse med sport). Hun anbefalede mig en person der kunne ændre min fodstilling ved hjælp af såler og lige siden har jeg været smertefri. Det virkede nærmest fra den ene dag til den anden.

Ville man ikke kunne se det under en løbestilstest ? Men har da også tænkt hvad den grundlæggende årsag mon er

Dosis jeg har i tankerne er 25 mg 1 x dgl i 14 dage, så lavdosis efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder slemt, så jeg vil ikke lige gætte så meget. Men hvad med at få en skintigrafi i benet, eller evt. andre scanninger det kunne være det måske var noget andet?

Jeg har ikke så meget forstand på de og har aldrig snakkey med min læge om det, så ved ikke hvilke undersøgelser man kan lave, eller hvad de viser... Men det kunne være det var en ide, så længe læger er gratis :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft problemer med skinnebensbetændelse i over to år nu. Jeg er forfods løber og lander skævt (Min fys sagde jeg pronerer....). Det, der har hjulpet mig, og som stadig hjælper, er en ellers spøjs øvelse... Jeg har kun hørt om den på nettet:

Stil dig med hælen på en kant, så du kan bøje tæerne helt ned og op (Det er bedst at hold fast i noget med armene, ellers ryger du nok på røven). Så bevæger du foden helt op og helt ned så mange gange du kan (I en fuld ROM, aldrig hurtigere end det) i 30 sekunder. Websiden jeg fandt det på, foreslog så ligeefter at gå i næsten hug og gøre det igen - det har jeg valgt at følge, men ved ikke, om det har en decideret effekt.... Dette gøres i alt to-tre gange - ihvertfald for mig.

Jeg har stadig problemer med skinnebensbetændelse under længere løb, sprint eller løb i støvler, men det er egentlig blevet drastisk forbedret efter jeg begyndte at lege med den øvelse samt udstræk af læggen, lår og ankel.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Lars. Jeg har fået anbefalet elitefys her i kbh.mjeg har ikke selv været der, fordi jeg stadig vælger at negligere mit problem og tro det går væk af sig selv :) Men ellers synes jeg også det er svært. Hvis det er akut opstået er det nok nemmere at ordne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share