Hvordan finder I tiden?


steinway
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet ind i en god rytme med løbetræning og tung styrketræning. Hver anden dag tager jeg først en løbetur på en halv times tid og efterfølgende Thomas Jagds fundamentsprogram.

Træningen passer mig fint, men jeg synes det er svært at få tiden til at slå til.

På træningsdagene kan jeg mærke at jeg gerne skulle op på omkring 8 timers søvn. Jeg står typisk op omkring 5.30 så skal det regnestykke hænge sammen er sengetiden omkring 21.30 og jeg skal så starte træningen omkring kl. 20.

Men skal der også være lidt tid til at agere familiefar og bidrage en smule til fællesskabet mangler jeg simpelthen timer og løsningen er typisk at jeg kannibaliserer søvnen. Jeg kan godt komme op dagen efter, men kan samtidig også godt mærke at kroppen mangler hvilke.

Jeg kan ikke forestille mig at jeg er den eneste derude der har svært ved at få enderne til at nå, så hvordan klarer i det hele?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi alle kender til problemet med tid - især hvis man også har familie.

Men det er svært for os andre og sætte os ind i din dagligdag, og dermed hvor henne man kan være mere effektiv, ud fra de få oplysninger du har givet.

Som du selv påpeger, bør det helst ikke være søvnen man tager af, da kroppen har brug for søvnen til at komme sig.

Link to comment
Share on other sites

I vores familie ville det være svært at hive 2 timer ud af kalenderen hver anden dag - men til gengæld prøver vi at udnytte de få muligheder der er.

Har du fx mulighed for at dele det mere op så du evt løber til eller fra arbejde? Så får du løbeturen ind der - uden det kræver meget extra. Så kan du træne styrke 2 aftener i løbet af ugen efter ungernes puttetid - og en gang i weekenden kan oftest klemmes ind (uden det går ud over familiefartiden) hvis ungerne er afsted til legeaftale, fødselsdag, sport el. lign?

Vi har også hund og så erstattes en af de daglige gåture med en løbetur - win for både mig og hunden...

Alternativt kan du træne sammen med børnene. Hvis jeg træner når børnene er hjemme og vågne finder jeg et kosteskaft og et par små kettlebells til dem og så lave de samme øvelser som mig bare uden vægt mens vi hører børnevenlig musik. Det kræver selvf. at du har lidt udstyr hjemme....

Det skal måske tilføjes at mine unger er 2 og 4

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Ser du TV? Hvis ja, så lad være.

Du mister intet af værdi, men vinder en masse tid. :smile:

Men ellers er det nok bare et benhårdt faktum, at tiden er knap for småbørnsforældre.

Jeg forsøger at arbejde med mine forventninger til, hvad jeg skal nå ift. hvad der reelt er vigtigt. Det er jeg god til - fra tid til anden...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et spørgsmål om prioritering ;-) Det har du nok hørt før og det er jo meget individuelt.

Jeg prioriterer min tid således: Søvn 8 timer hver nat og en halv time hver eftermiddag. Et kort træningspas om morgenen og et længere om aftenen/eftermiddagen. Fjernsyn, byture, computerspil, besøg på cafe og restaurant er stort set ikke eksisterende i min hverdag.

Jeg spiser sundt og fornuftigt uden dog at bruge timer på at mixe den helt rigtige nødeblanding eller hvad man ellers kan finde på. Skal jeg følge børnene til sport, så løber jeg en tur imens de svømmer/sejler istedet for bare at side og vente. Det sparer en del tid. Jeg cykler eller løber på arbejde hver dag (Der er 10 km hvis jeg tager den lige vej) Det tager faktisk ikke ret meget mere tid end hvis jeg kører i bil.

Ellers er det i høj grad et spørgsmål om god planlægning sammen med sin familie. Det er for det meste min mand der laver mad. Når jeg er nød til det har han lavet noget dagen i forvejen som så bare skal varmes. Havearbejde, rengøring, tøjvask o.l passer mig bedre da det er noget der kan puttes ind, når der lige er et lille hul i programmet og man behøver ikke gøre det færdigt på en gang som med madlavning.

Jeg syntes for øvrigt at det er en rigtig dårlig ide at sove for lidt. Du får ikke det optimale udbytte af din træning

Link to comment
Share on other sites

Tror det er et stort spørgsmål om vane, for dig men også for din lille familie og den store :bigsmile:

Men som Cat også skriver. Når du transporter dig til eller fra arbejdet, spar på benzinen og bliv miljøvenlig. Cykel til arbejde om morgen og løb hjem og aften. Næste dag løber du til arbejde og cykler hjem.

Nu kende jeg ikke det styrketræningsprogram, som du følger. Men du kunne lave noget det lider på vejen til eller fra arbejde og evt i weekenden, løbe en tur med en løbevogn og efterfølgende lave programmet.

Da jeg stoppende som aktiv bokser og begyndte at dyrke tri (Halv og Hel Ironman), begyndte jeg også at træne ca. 2-4 timer mindre om uge, og sparet meget til på transport til og fra træning. Efter jeg er blevet far, har jeg lagt træningen ind i min transport til og fra arbejde. Hvis vi er på familiebesøg hos eks. svigermor. 92km væk, tager jeg cyklen og hun bilen. Mødes deroppe og kører hjem sammen.

Hun synes jeg er meget mere hjemme og tilstede. For jeg føler ikke, at jeg ikke for trænet eller mangler tid

Det gælder om at se mulighederne og prioritere. Man kan ikke det hele, så træning eller NCIS :ninja:

Selvom jeg ikke er meget for det, for jeg hver anden weekend, kun 3-4times søvn mellem fre, lørdag og lør, søndag. Dette skyldes jeg arbejder om natten og først er hjemme kl 0600. Og kl 0900 synes vores lille mand, at far mand skal da ikke sove, for han er jo ikke gammel :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Lige kort, så har jeg fuldtidsjob, kone og 2 unger på 3-5 år.

Jeg er selv både hjulpet og forbandet med hensyn til tiden, idet jeg arbejder 3-holdsskift, og det giver til tider mere frihed i hverdagen. Der er dog den ulempe, at når jeg arbejder om natten, så bliver søvnen helt automatisk ikke lige så god som normalt. Jeg gør dog typisk det, at jeg skruer lidt ned for intensiteten, når jeg arbejder om natten.

Ellers kan jeg se, at jeg har det som flere her i tråden. Jeg bruger tiden på min familie og træning, (så er der mere overskud til familen. :bigsmile: ) og ser f.eks. næsten aldrig fjernsyn.

Jeg ved godt, at jeg er priviligeret lidt, af mine arbejdstider, men jeg synes også der er kommet gode forslag til hvordan du får mest ud af tiden.

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg var - set i bakspejlet - nok mest lidt tuderi over at det er småt med tiden og jeg var nok mest på udkig efter ligesindede, så det var rart at se jeg ikke er alene og dejligt at høre at I kan få det til at fungere :-)

Jeg arbejder som konsulent og kører rundt i det meste af landet, så løbeturen til og fra arbejde er desværre ikke en mulighed. Men løsningen for mig er en kombination af at prioritere træningen frem for fjernsynet som allerede er nævnt og så en god snak med min kære kone om at vi skal finde tid til at jeg to hverdage om ugen kan være knap så nærværende og passe min træning.

... gu' ved om ikke en buket blomster i ny og næ kan hjælpe beslutningen på vej...

Link to comment
Share on other sites

Arh come on... En buket blomster er da ikke nødvendig... Selvfølgelig skal du ha mulighed for at træne engang imellem mens hun tager sig af ungerne - ligesom hun skal ha lov at lave noget hun synes om mens du tager børnetjansen...

Det behøver man altså ikke blomster for...

Men det er da fint at der kommer en "jeg synes du er sød og dejlig og jeg er glad for at du anerkender mit behov"-buket en enkelt gang....

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke finde tiden, man skal tage den!

Desuden hjælper det at slukke for flimmerkassen, lade være med at falde om i sofaen efter aftensmaden og lade være med at udsætte træningen fordi der skal vaskes, støvsuges, klippes græs og alle mulige andre undskyldninger og

selvpålagte, dødssyge rutiner!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

KåreS: Nu prøver jeg med et skud i tågen, men kan det tænkes at du ikke har børn? :-)

Når det så er sagt har du naturligvis ret i at det skal prioriteres. Min kære kone vil naturligvis lade mig træne alt det jeg har behov for, men jeg føler (selvpålagt) nu alligevel at grænsen er hårfin da jeg ikke ønsker at drive rovdrift på hende.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har 2 børn på nu 5 og 8. Pendler ca. 1h20min X 2 mandag til fredag og står op kl 5:00.

er ved at indkøre lidt forandring men ellers så det således ud

Mandag: ca.1h styrketræning

Tirsdag: Løb 7-8,5 km

Onsdag: ca.1h styrketræning

Torsdag: ½times svømning mens den store svømmer og ca.1h styrketræning

Fredag: Løb 7-8,5 km

Lørdag: Fri

Søndag: 12km løb og ca.1h styrketræning

Træning og løb ligger om aftenen efter ungerne er puttet. Løb presses ind som det passer bedst. Om sommeren kan der tillægges 2 X 7,5km cykling man-fre (ifbm pendling)

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share