Kulhydrat i en protein-tid


Lefe
 Share

Recommended Posts

Kære mol'ere

Det er for nylig gået op for mig, at en balanceret kost er vigtig. Jeg går ellers vældig meget op i sund mad, men på en måde, der handlede om at skrue helt op for protein og helt ned for kulhydrat. Det betyder, at jeg ikke ved noget som helst om, hvor meget kulhydrat, jeg egentlig bør indtage. Jeg ved heller ikke, hvor mange gram af det ene eller det andet, jeg skal have, når jeg f.eks. går efter 20-25 % protein som samlet mængde af mit energiindtag.

Kan I hjælpe? Eventuelt med en beregner i forhold til det med samlet energiindtag, og med nogle konkrete råd og henvisninger til det med kulhydrat-indtaget?

Om mig: 23 år, kvinde, 60 kilo, 171 cm, trænger 7-10 timer om ugen (primært kondition, løb og spinning, desuden styrke/crossfit/boksning 2-3 gange ugentligt). Træner pt. til marathon, hvilket de næste måneder vil betyde 40+ km i løbeskoene pr. uge.

Har en del problemer med, at jeg ikke føler mig mæt, når jeg har spist, og jeg har de manglende kulhydrater mistænkt. Vil allerhelst have dem gennem grøntsager, men det er måske ikke optimalt for mætheden? Jeg ved intet. Hjælp!!

På forhånd tak!

Vh Line

Link to comment
Share on other sites

Det er sandt. I hvert fald hvis man ikke er voldsomt aktiv på cardiofronten. I så fald har jeg selv oplevet en nærmest desperat sult når jeg har fiflet med at tage de fleste kulhydrater ud. Blot et enkelt hovedmåltid uden carbs og jeg har haft hul i maven trods masser af fedt og protein.

Om det er en generel tendens eller bare mig, aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Med det aktivitetsniveau du har er du nødt til at få skovlet rigtig mange kulhydrater indenbords. Hvis du bibeholder fitness/styrketræningen samtidig med at du træner til maraton, bør du indtage mange flere kalorier, end det lyder til at du gør. Hvis ikke vil dine kulhydratdepoter løbe tør lynhurtigt, hvilket vil føre til den sultfornemmelse du også føler nu. Mangel på kulhydrater som energikilde vil føre til generel træthed, og dermed mindre lyst til den træning der er vigtig i forbindelse med det maratonløb du træner til.

Når du i forbindelse med træningen begynder at løbe de længere ture, vil du opdage at der skal indtages rigeligt med kulhydrater både før og efter, for ikke at få det decideret dårligt rent fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen

Tak for svar!

Kan nogle af jer hjælpe med det endnu mere konkrete; hvor mange kulhydrater ift. protein, når målet er tonet, stærk, slank krop, som kan holde til den træning, den bli'r udsat for (og som ikke får hjernedød sugarcraving og sultanfald)?

/Line

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt 1.5-2.0 gram protein pr. Kilo kropsmasse.

Hvis du køre en kur, kan du godt være lavt på carbs. Men egen erfaring siger mig at det ikke går over tid.

Jeg ville satse på 50% af energien fra carbs måske mere hvis du træner hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share