Mine led knækker ved styrketræning


Retchen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er for nylig begyndt på et fullbody-program, som jeg kommer igennem 3 gange om ugen. Jeg følger progressionsmetoden fra back to basics-programmet, dvs. 4 sæt a 6 gentagelser, og når jeg kan tage 4 sæt a 8 gentagelser går jeg op i vægt - med andre ord sørger jeg for at have masser af vægt på, da mit mål er hypertrofi.

I mit program indgår bl.a. skullcrushers og biceps curl, men her oplever jeg, at især min venstre albue knækker, når jeg udfører øvelserne. Min kæreste foreslår, at det kan være fordi mine led ikke er klar til lige så meget vægt, som mine muskler er. Her skal det indskydes, at jeg, inden jeg begyndte på mit program, styrketrænede lidt on and off i et år, men aldrig 3 gange om ugen og også kun sjældent så tungt som nu. Det vil sige, at jeg typisk gik på de der tøse-styrke-hold i fitnessworld (lav vægt, maaaange reps) og selv styrketrænede lidt (og ustruktureret) en gang imellem.

Herudover vil jeg lige sige, at det for mig ikke er unormalt, at mine led knækker. Kæbe, fingre, ryg, arme, ben, hofte, ja alt kan sige knæk, når jeg laver dagligdags bevægelser som at rejse mig fra en stol fx. Det er nok også med til, at jeg ikke tager det så alvorligt, at det sker under styrketræning.

Men mener I, at det er noget, jeg skal tage alvorligt? Bør jeg gå ned i vægt i mine øvelser, og gå lidt langsommere frem, så jeg får hele kroppen med? Eller skal jeg bare fortsætte som før? Skal jeg ligefrem gå til lægen med det?

På forhånd tak for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share