kartoffelmel og sukker i shake vs. glukose/maltodextiner


steenmillinder
 Share

Recommended Posts

Jeg kommer kartoffelstivelse i min shake for noget ekstra energi og for at holde blodsukker/insulin oppe i lidt tid og sukker så jeg kan få hævet mit insulin niveau relativt hurtigt(og søde min shake) for at hjælpe optagelsen af protein og kreatin i forbindelse med BB.

Jeg tænker om det alligevel ville være værd at investere i noget kulhydrat(maltodextriner) fra fx. bodylab til 40kr/kg eller holde mig til sukker/kartoffelstivelse til 1/4 del af prisen...

Vil kartoffelstivelse hæmme tømmningshastighede af mavesækken 'for' meget?

Sukker har et lavere GI end ren glucose og fructose delen har også indlydelse på optagelsen af glucose, er det godt nok til at hæve insulin neveaut til formålet?

Kunne der være andre negative konsekvener ved at bruge sukker til at hæve insulinen, fremfor glukose eller maltodextriner?

Ville det fx være en ide at tage sukker/protein/kreatin i en shake før træning og sukket/stivelse/protein efter træning?

Smager maltodextriner sødt?

Er der andet jeg godt kunne havde tænkt mig at spøge om, men bare for ignorant til at vide det endnu?

På forhånd mega mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

Overordnet set vil det fra et insulin-synspunkt nok ikke gøre den store forskel fra kartoffelstivelse til matodextrin. Du skal ikke bruge sukker, fordi der er for meget fruktose i og det vil på lang sigt være usundt.

Tilgengæld ville jeg være påpasselig med "rå" kartoffelstivelse i den her sammenhæng fordi kartofler indeholder en række proteaseinhbibitorer (stoffer der sænker din fordøjelse af protein) som jeg forestiller mig stadig findes i kartoffelstivelsen (jeg oprensede et par af dem her forleden og de er ret effektive og både syre- og varmestabile.)

Jeg syntes du skal tage nogen bananer.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke bruge sukker, fordi der er for meget fruktose i og det vil på lang sigt være usundt.

Jeg syntes du skal tage nogen bananer.

Og hvad så med fruktosen i bananerne? Bliver det også usundt på sigt? :)

Ved ikke om du kender til Alan Aragon, men han er min go-to guy når det kommer til kost i henhold til træning:

http://www.alanaragonblog.com/2010/01/29/the-bitter-truth-about-fructose-alarmism/

_______________________________________________________________________

On-topic:

Personligt ville jeg ikke mene det burde være nødvendigt med indtagelse af noget som helst under træningen. Med mindre du træner op mod 3 timer pr. gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender udemærket til både Aragorn og fruktose problemer/alarmisme - jeg skrev min kandidatafhandling om det selvsamme.

Hvis vi antager at TS følger det sædvanlige råd om efter træning skal indtages 1g kulhydrat/kg kropsvægt og hvis TS(der vejer, skal vi sige 80kg) spiser det som bordsukker, har han, på en gang, indtaget 40g fruktose.

Spiser han nogenlunde normalt dansk resten af dagen (dvs 50-100g sukker) kommer han forholdsvis tæt på de doser der er nødvendige for at komme galt afsted. Iøvrigt er der påvist fedtlever ved indtag af en liter sodavand om dagen = 100g sukker = 50g fruktose i et nyligt RCT.

Altså, ingen alarmisme her. Bare en nøgtern betragtning om at man med fordel kan undlade at ligefrem målrettet at fylde sig med sukker. Iøvrigt, bananer indeholder noget i stil med 3g fruktose/100g. Fjollet pointe.

Link to comment
Share on other sites

fedt tak for svar :) .. så var der jo noget jeg ville spøge om uden at vide det, anede ikke at kartofler indeholdte proteaseinhibitore, så tak for den, og vil også se på Allan Aragons blog. Har læst noget meget frugtose-forskrækket om at leveren bliver belastet og noget om nogle oxidative bipordukter, men det var i forbindelse med brug af 'high fuctose corn sirup' i den amerikanske fødevareindustri.

Elsker bananer, men hvis jeg vil lave en shake blanding som klarer det meste i sig selv, hvad har jeg ellers til rådighed som kulhydrat kilde?

Har læst at det er godt for bulk med et insulin spike under og efter træning i forbindelse med protein så optagelse af aminosyre og kulhydrater bliver mere effektivt, og nogle hormonelle effekter også, vil for meget stivelse ikke bremse tømningen af mavesækken og nedbrydelsen i det hele taget være for langsom til det formål?

Og er det overhovedet sundt i længden at få kroppen til at udskille så meget insulin på den måde i forbindelse med at spise 80g hurtige kulhydrater fx maltodextrin eller glukose? (både for den udskildende del og receptorene, der skal reagere på det)?

Link to comment
Share on other sites

E enig med de der mener at lidt bananer er en glimrende måde at få kulhydrater på efter træningen!

Tror ikke at protease hæmmere i kartofler er det store problem, da mængden af protein i kartoffelstivelse er næsten nul og i øvrigt er det muligt at leve at udelukkende kartofler (hele kartofler tilberedte, med eller uden skræl) uden at komme i proteinmangel.

Det er dog værd at nævne at de amylaser der produceres af mennesker ikke virker ret godt på rå stivelse og at du for at få glæde af kulhydraterne i kartofler og andre stivelsesrige fødevarer, bør tilberede dem først med fugt og varme. Så medmindre du koger din kartoffel stivelse inden du blander din shake, får du et begrænset udbytte af stivelsen.

Maltodextrin har en svag sødlig smag.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg elsker skam også bananer og spiser en del af dem i perioder, grunden til min pulver-kulhydrat søgen er at jeg vil have en shake der har 'det hele', resten kan supplere, men at jeg med go samvittighed kan drikke en ordenlig shake og føle at det meste er klaret. Tit får jeg heller ikke købt ind o.s.v. og så har jeg pludselig ikke nogen bananer og skal til at finde noget andet, jeg skal bare have 10kg pulver liggende og når jeg ned på 2kg køber jeg en ny spand, har 20kg protein fra bodylab.

Vil også undgå at købe gainer fordi det er for dyrt og fordi jeg har det ret stramt med laktose så jeg køber bodylabs den dyre protein med mindre laktose, er faktisk også begyndt at komme noget lactase(lactrase) i, fordi to store shakes inden for halvanden times tid gør min mave 'levende'...

Link to comment
Share on other sites

og forresten tak for den med fordøjelsen af kartoffelstivelse, har faktisk talt med flere af mine biokem venner om det og det vidste de ikke rigtig, de mente at stivelse var vel stivelse. Men hvad fok ved de om specifik kost, de prøver bare at overgå hinanden i kreativiteten i udryddelsen af rotter og kyllinger, men med et 'godt' formål udover bare for en go griner... det mente jeg ikke.. den med for en go griner... eller jo det gjorde jeg faktisk... eller ikke som i at JEG synes det er spor morsomt.. eller jo... argh! det er jo et trick sprøgsmål!! --- anyway tak for den ;) ej igen vil jeg ty til kartoffelstivelse i min shake(smager også af lor)... p.s. vi har spist flere af kyllingerne(efter de var døde), så de er jo ikke gået helt til spilde.. nogle af dem blev vist også til en artikel, det var så teknisk set ikke SELVE kyllingen der blev til en artikel, men det var et 'godt' formål :) .. steen stop, du er gået i selvsving!

Link to comment
Share on other sites

Altså, ingen alarmisme her. Bare en nøgtern betragtning om at man med fordel kan undlade at ligefrem målrettet at fylde sig med sukker. Iøvrigt, bananer indeholder noget i stil med 3g fruktose/100g. Fjollet pointe.

Ikke at jeg vil starte en off-topic debat om det her, men i følge wikipedia indeholder en gennemsnitslig banan 5g fructose pr. 100g - altså skulle man blot spise omkring seks en halv banan om dagen for at komme i "farezonen" for 'fedtlever' i følge dig. Hvis der er undersøgelser der viser det, så fair nok, men lugter nu stadig lidt af alarmisme i mine ører.

I øvrigt virker det som om du tog min kommentar personligt, den var såmænd ikke ment sådan - jeg synes blot ofte at "folk" har en tendens til at demonisere sukker herhjemme i andedammen.

(Som side-ting, hvor mange personer der går op i kost og motion kender du der gennemsnitsligt indtager 1l sodavand om dagen? Kandidat eller ej mener jeg selv det var en mere 'fjollet' kommentar)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share