Boring but big vs. Fullbody


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige gennmemført endnu en Boring But Big cyklus, og har kørt programmet med stor tilfredstillelse i lidt over et år nu.

I dag opdager jeg så, at den kære Jim Wendler har lavet en helkropsversion af sit 5-3-1 program (som Boring But Big er en variant af). Og det ser spændende ud. Faktisk så meget, at jeg overvejer at prøve denne variant.

Umiddelbart ser det ud som om, at helkropsversionen har færre sæt og derved en mindre volumen. Omvendt indgår squat i hvert træningspas.

Jeg har svært ved at vurdere om den nye fuldkropsversion er bedre end BBB.

Hvad er jeres tanker?

Hilsen

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det minder utroligt meget om Bill Starr program. Der er selvfølgeligt forskel på reps osv.

Der har været lidt artikler rund omkring, der er inde på fordele/ulemper ved fuldbody vs. split osv. Så det må nok afhænge af hvilken vægt man tilskriver disse.

Squat er dog en mega god øvelse (Selvom nogle af os stadig er nogle fjolser til den)

Så at have den ind hver dag er nok ikke dårligt.

Er vægten ikke nogen lunde den samme over 4 pass med fx squat, som i det oprindelige 5/3/1 ?

Link to comment
Share on other sites

@Arcus

Tak for kommentarene.

Når det kommer til alt, så er det nok fuldstændig ligegyldigt, hvilket et af varianterne, jeg vælger.

Men jeg er hoppet på full body versionen for at prøve noget nyt. Og så må vi se, om jeg begynder at tude over, at jeg skal squatte hver gang.

Hr.K

Kan du evt. poste en template af din Fullbody træningsplan? Jeg er ikke helt sikker på jeg forstå hvordan man skruer den sammen? OG overvejer selv Jim Wendler. Men dog det klassiske efter langtid med Fullbody.

Link to comment
Share on other sites

@Arcus

Jeg kører det helt efter Jims template. Dvs:

Mandag

Squat 3 x 5-10 (deload procent)

deadlift efter alm. 5/3/1

DB bench press 3 x 8-20

Onsdag

Squat 3 x 5-10 (som deload)

Bænkpres efter alm. 5/3/1

DB Rows 3 x 8-20

Fredag

Squat som 5/3/1

Military press som 5/3/1

Chins 3-5 x max

Mere simpelt bliver det vist ikke. Jeg supersætter sidste øvelse med noget mavegejl også.

Jeg var bekymret for at volumen ikke var stor nok sammenlignet med boring but big, men der er så rigeligt med arbejde med at komme op på 3 x 10 i squatten, at det sket ikke giver problemer.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak.

Jeg har kun første edition af 5/3/1 og er ved at læse den igennem. Det var faktisk hvornår man lagde den lette Squat ind og hvordan. Jeg kan se man bruger deload procenter, og så har en tung dag med 5/3/1.

Bliver spændende at høre hvordan programmet virker for dig, i forhold til det klassiske 5/3/1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share