Afrunding


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

Når jeg læser om nogle forskellige træningsprogrammer, står der ofte at de er progressive med en eller anden give pct-sats.

Efter at have tastet max ind for feks 5 rep, får jeg ofte en vægt der ikke er muligt at hænge på stængerne.

Feks kan der stå man skal lave et sæt med 5 rep à 68 kg.

I det center jeg trænier i, er der kun vægtskiver, så jeg kan lave spring med 2,5 kg intervaller.

Jeg har en fornemmelse af, at jeg skal runde de 68 kg ned til 67,5 kg. Men hvad med 69 kg, skal de så rundes op? - eller skal alle vægte der ligger i intervallet 67,6 kg- 69,9 kg rundes ned - eller op?

Et alternativ er jo selvfølgelig, at have nogle flasker med vand og hænge dem på stængerne, så vægten passer!

hvad gør I andre ved dette "problem"

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

Rund ned, eller find et ordenligt center. Hvor jeg træner er der fx. Små skiver som man kan justere med, hvis man virkeligt går op i det.

Jeg runder ned, så jeg har nok læst det et sted. Mine gamle matematiklærere ville rive sig i håret :bigsmile:

Har aldrig været i et center, hvor der har været mindre end 1.25 kg's skiver, men de findes formodentlig, altså både skiver og centre :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldstændig lige meget.

Bekymr dig hellere om noget andet. Regeringen fx.

Regeringen vil jeg ikke bekymre mig om, den gør sit arbejde.

Nu har jeg læst så mange artikler om, hvor vigtig progression er - - - alt handler om progression, og så siger du det er lige meget?

Uddyb!

Link to comment
Share on other sites

Evt. kig på denne her liste,

http://www.weightlifting.dk/da/Klubber.aspx

Der skulle nok forhåbentligt være en klub i nærheden af dig, og såvidt jeg kan forstå alle sammen mindst lige så fordelagtige økonomisk, til tider mere, end centre som Fitness World og FitnessDK. Du vil blive glad for at have mulighed for at øge dine løft med bare halve kilo til tider, hvilket jeg vil tro du kan de fleste steder på listen, hvis ikke alle.

Link to comment
Share on other sites

Regeringen vil jeg ikke bekymre mig om, den gør sit arbejde.

Nu har jeg læst så mange artikler om, hvor vigtig progression er - - - alt handler om progression, og så siger du det er lige meget?

Uddyb!

Du læser det du gerne vil læse.

Progression er essentielt (hvis man vill forbedre sig), det er der ngen tvivl om.

Om du har 75% eller 77% på stangen i et givent løft vælter ikke læsset. Tallene er alligevel i 99% af tilfældene delvist arbitrære tal, der er fastsat på baggrund af vores forkærlighed for runde tal. Har du måske nogensinde set et program der dikterede 74,1% af 1RM? Nej vel? Tror du forklaringen på det skal findes i at 75% er markant bedre eller snarere at vi bedre kan lide at se på tallet?

In short, så længe du runder op eller ned til nærmest 2,5kg har det overhovedet ingen betydning - tænk på at din styrke fluktuerer dagligt, og at dit 1RM kan både stige og falde i forhold til da du lavede programmet. Det betyder i realiteten at du kan lave et sæt på 75% den ene dag, der flyver op og et sæt på 70% den anden dag der føles tungt.

Forudsat at vi ikke snakker ekstremt lav styrke (2,5kg udgører en ret stor procentdel af f.eks. 20kg) har det ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Du læser det du gerne vil læse.

Progression er essentielt (hvis man vill forbedre sig), det er der ngen tvivl om.

In short, så længe du runder op eller ned til nærmest 2,5kg har det overhovedet ingen betydning - tænk på at din styrke fluktuerer dagligt, og at dit 1RM kan både stige og falde i forhold til da du lavede programmet.

Min styrke fluktuerer langt mere end 2,5 kg :innocent: - så jeg gør som i kloge hoveder siger :4thumbup: - dog ikke det med regeringen

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

Evt. kig på denne her liste,

http://www.weightlifting.dk/da/Klubber.aspx

Der skulle nok forhåbentligt være en klub i nærheden af dig, og såvidt jeg kan forstå alle sammen mindst lige så fordelagtige økonomisk, til tider mere, end centre som Fitness World og FitnessDK. Du vil blive glad for at have mulighed for at øge dine løft med bare halve kilo til tider, hvilket jeg vil tro du kan de fleste steder på listen, hvis ikke alle.

Tak for listen - måske jeg skulle droppe ind hos AK Frem i den nærmeste fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share