Cykeltræning mm.


Jan D.
 Share

Recommended Posts

UPDATE!

I AM IN LIVE

Efter en vinter med mange set-backs (astma, overtræning, periodevis mindre motivation, flere forkølelsesperioder etc.) er vi nu i starten af foråret (kalendermæssigt/ikke vejrmæssigt, da de nu lover vinterkulde de næste uger). Jeg skulle derfor gerne sætte gang i den udendørs træning, hvor håbet igen i år er at komme i form til nogle cykelmotionsløb. Måltallet for vintertræningen var 14 timer + styrketræning i hårde uger. Det er det langt fra blevet til. Nok snarere godt 12 timer i gennemsnit.

ONSDAG 06-03-13:

cykeltransport: 15,6 km

Cykeltræning: 38,5 km

steady-tempo-kørsel: 27,15 km ä 30,93 km/t

vejr: 6½-8 grader, vind ca. 2½ m/s

Vejrkorrigeret: 31,38 km/t.

Kommentar: Året første træningstur. Dog godt nok kun en kort en af slagsen. Føltes hvert år uendeligt hårdt, men det var vel ok. Der har været langt værre sæsonstarter.

Træningen var desuden efter 2 hårde indoor-timer tirsdag og cyklen ikke i tip-top med noget friktion og nedslidte klamper (så det var for farligt at stå på bakkerne med risiko for at træde ud af pedalerne).

Største bekymring lige nu er vel hvordan jeg kan komme yderligere igang udendørs når de nu lover kulde og sne fra sidt på weekenden og frem.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

TORSDAG 07-03-13:

cykeltransport: 15,6 km

Pga. meget arbejde blev indendørs cykling droppet. Må indhente det træningsmæssigt i weekenden.

FREDAG 08-03-13:

cykeltransport: 7,2 km

Cykeltræning: 25,7 km

Rute: Delvist byrute med nogle lydskryds og småbump etc.

steady-tempo: 23,7 km ä 27,91 km/t

Vejr: 7-8 m/s ØNØ, 1-0 grader, ca. 5,5 km medvindsfordel

Vejrkorrigeret tempo: 29,95 km/t.

Kommentar: Vinterkulde og isnende vind. Heldigvis var det dog kun de sidste 30 % af ruten, der gik i direkte modvind. I nogen højhastighedsrute, men en del trafik, lyskryds og ikke plane stier. Regner ikke med det bliver til mere udendørs i denne sibiriske kulde og hårde vind.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hård weekend træningsmæssigt. Var noget mærket af kulden fredag.

Lørdag 09-03-13:

cykeltransport: 15,2 km

Indoor-cykling: 1,2 t.

Øvet pulshold: 54:31 min. pulssnit: 85%, lang gradvis pulsopbygning, herefter ca. 8 min. puls 88-93%, neddrosling, intervaller med stigende puls.

let rul ca. 18 min.

Let træning kondicykel: 51 min.

Søndag: 10-03-13:

Indoor-cykling: 3 t. 20 min.

1 times egen let træning (let intensitet da kroppen var udmattet

Øvet hold: Både intervaller, tungt og tempo.

Elitehold: 3x12 min. Elkjær-special

15 min. rul efterfølgende

Kommentar: ca. 6 timers cykling i weekenden. Endte vel ok selv om jeg var smadret efter fredagen+lørdagstræningen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 11-03-13:

cykeltransport: 15 km

Tirsdag 12-03-13:

cykeltransport: 15 km

Cykeltræning Racer: 38 km

Rute: Husum-Mørkhøj-langs motorvejen-Farum-Oldvejen-retur

steady-tempo: 29,7 km ä 30,65 km/t

Vejr: 3-4 m/s Syd, +-1 grader, delvist sol, tørt.

Vejrkorrigeret tempo: 32,15 km/t.

Kommentar: Stadig kold, men med mindre vind end i fredags og noget sol. Det skulle udnyttes. Og så er der lovet sne senere på ugen. I fuld cykeldress og ingen rygsæk denne gang. Dermed kun den 2. rigtige træningstur. Sidemedvind udaf. Føltes mindre hårdt end første gang. Noget hårdere i modvinden på vej hjemad. Kulden satte ind med frosne fødder, så godt at turen ikke blev længere. Korrigeret for vintertemperaturen ligger tempoet pænt højt også når årstiden tages i betragtning, så det kan jo ikke være helt skidt, men nu må vi se. Noget skulles helt sikkert, at benene tirsdag stort set var restitueret. Indtil weekenden står den på restitutionsperiode og nedtrapning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 14-03-13:

cykeltransport: 15,2 km

Indoor-cykling: 1 t. 20 min.

øvet hold: 56½ min., gns. watt=230, max. watt=355, kcal 898.

let opvarmning: ca. 23½ min.

kondicykel: 15 min. let

Kommentar: Yes nyt legetøj i form af nye spinningcykler med watt-måler.

Watt-målingen noget lavere end jeg havde forvetet, men der er vel en årsag til jeg ikke er hurtigere på cykel.

Tempokørsel over flere min. var mest lige under 300 watt. AT-grænsen føltes svarende til 270-280 watt.

Havde desærre ikke pulsmåler med så jeg kan ikke vurdere om det var en time med et typisk gennemsnit.

Klart at watt-snit er lavere end ved konstinuelig kørsel.

Da det er i nedtrapningsperiode blev opvarmningen i timen dog nok kørt lettere end normal.

Kadancemåleren tydede med generelt omkring 90 på lidt lavere kadance/højere belastning end det optimale (nok typisk som udendørs et startproblem)

Jeg skal de kommende timer prøve at sammenligne med andre cyker og pulsniveau for at se om denne måling er repræsentativ.

Har lidt nogle spørgsmål som ikke helt føltes logisk:

1) Hvorfor watt-niveauet fald ved stående cykling (godt nok med enkelttakt, men kørt næsten så hårdt jeg kunne træde glidende rundt - og jeg har jo temmelig høj vægt bag).

2) Hvorfor watt falder med samme kadance efter ca. 1 min. fx. 10-20 watt.

3) Hvorfor det føltes meget hårdere at øge watt fra omkring 200 watt til højere.

Ikke at disse spørgsmål skal bruges som nogen undskyldning for evt. mulige målingsfejl kan jo lige så godt have været til min fordel.

De kommende test vil måske give svar på nogle af disse spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 15-03-13:

cykeltransport: 15 km

Lørdag 16-03-13:

cykeltransport: 15 km

Indoor-cykling: 1 t. 15 min.

øvet pulshold: 57 min., gns. watt=213, puls=87%, kcal 865.

let opvarmning: ca. 18 min.

Kommentar: Kørte denne gang omvendt med højere kadence og dermed mindre syre i benene. Rimeligt godt restitueret og med en høj puls, mens watt-snittet omvendt blev noget lavere.

Med den vægt jeg har nu giver dette kun henholdsvis 2,17 og 2,00 W/kg pr. time (for 2 timer hidtil), hvilket jo er vanvittigt lavt. Det er det typiske tabelmål for wattsammenligninger. Afspejler dog mest performance på en bjergstigning. Ift. dk-landevej tror jeg umiddelbart W / idealvægt bedre afspejler vindmodstanden og de mere begrænsede stigningsprocenter. Det er også et mere realistisk ift. en målsætning om at nå 3,0=255 W over 1 time når dette skal opnås uden opvarmning og intervalpauser.

Søndag 17-03-13:

Indoor-cykling: 3 t. 15 min.

- godt 1 time egen lettere træning

- øvet hold: primært tung stående træning + tempokørsel siddende

- elite hold: 3x12 min. siddende tempokørsel

- let rul

Kommentar: Trådt hårdt på den tunge kørsel for af forbedre styrken. 2. timer lettere første 12 min. og derefter hårdere.

Er dermed kommet i gang med næste hårde træningsperiode.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 18-03-13:

cykeltransport: 14,8 km

Tirsdag 19-03-13:

Indoor-cykling: 2 t. 37 min.

- Egen opvarmning

- Elite time: 55 min., gns. watt=243, puls=89% (max. 97%), kcal 918 (ingen opvarmning). Blok 1: mellemtakst siddende, enkelttakt stående, højere kadence stående. Blok 2: 15 min. sid. mellemtakt.

- øvet pulshold: 51 min., gns. watt=213, puls=85% (max. 92%), kcal 775 (med opvarmning). Blok 1: lidt ala time 1. Blok 2: 10+6+3 min. mellemtakt siddende/stående. 10 min.: 82%-86%-89%-91%. 6 min.: 86%-89%-91%. 3 min. 89%-92%.

kondicykel: 35 min. let træning

Kommentar: Kunne åbenbart godt lade sig gøre at komme væsentligt højere op i gennemsnitlig watt. Startede dog også med ca. 230 watt (opvarmning inden time) og holdt høj puls hele vejen bortset fra nogle få pauser. Ville godt kunne få et endnu højere snit, hvis jeg kørte jævnt hele vejen. Timen dog væsentligt over middel og kostede derfor på time 2, hvor jeg droslede ned og først efter 21 min. kom over 200 watt i snit. Pulsen lå højt fra start pga. efter virkningerne af 1. time, så wattforskellen blev større end pulsforskellen. Omvendt var det svært sidst i timen at få pulsen højere end 90/91 %.

Trådt hårdt på den tunge kørsel for af forbedre styrken. 2. timer lettere første 12 min. og derefter hårdere.

Er dermed kommet i gang med næste hårde træningsperiode.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 20-03-13:

Indoor-cykling: 1 t. 59 min.

- Egen lettere kørsel 66 min. ca. 750 kcal, puls ca. 65%.

- Basis time: 53 min., gns. watt=232, puls=80%??? (max. 91%), kcal ca. 850 megen enkelttakt tungt med korte accelerationer.

kondicykel: 55 min. let/lettere træning

Kommentar: Det blev lidt alternativ program med træning allerede onsdag. Pulsen var bemærkelsesvis lav både under min egen træning og på timen. Synes kun jeg spottede 1 kort pulsudfald. Det er derfor lidt underligt at jeg alligevel nåede et gennemsnit på 232 watt på den selv samme cykel som tirsdag 1. time, hvor pulsen lå helt i top. Må bare konstatere at watt og pulstræning er 2 forskellige måder at træne på. Den tunge træning giver relativ høje watt-tal, men ikke nødvendigvis høj puls. Omvendt giver høj kadence med høj puls ikke nødvendigvis høje watt-tal. Benene var i øvrigt godt mærkede efter træningen.

Torsdag har været total afslapningsdag, da jeg ikke må bedrive større fysisk aktivitet efter en lang rodoperation i morges. Håber selvfølgelig jeg kan køre en smule fredag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 21-03-13:

Mine fødder og ankel fortæller mig til morgen, at det ikke er helt sandt at jeg slet ikke trænede torsdag.

Må derfor gå til bekendelse og tilstå at jeg løb lidt for at undgå at komme for sent til tandoperationen.

Løb: 840 m på et sted omkring 6 min. (tjekkede ikke sekunderne på uret) inkl. pæn lang ventetid ved lyskryds og kort gåpause.

Selv om mønstret er det samme som tidligere undrer det mig stadig at jeg skal knokle så meget for at cykle nogenlunde hurtigt,

mens det føles let at løbe trods de mange kg.

PS. Må dog fastholde at jeg ikke reelt starter på løb hvis/før jeg har dumpet vægten til 100 kg.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag 22-03-13:

Indoor-cykling: 2 t. 45 min.

- Egen lettere kørsel 18 min. puls ca. 67%.

- Øvet time: 57 min., gns. watt=239, puls=81%??? (max. 92%), kcal ca. 941 - mest tungt i starten og senere højere pulskadence og accelerationer.

- egen lettere træning 1½ time.

Kommentar: Er meget glad for de nye watt-cykler. Ingen tvivl om det. Undrer mig noget over at watt-tallene stiger hele tiden trods lavere pulsprocent. Efter flere ture på den samme cykel må jeg næste gang tjekke på en anden cykel. Er det cyklen der slides til at vise højere belastning eller er det mig, der bliver bedre og bedre (det burde dog ikke gå så hurtigt eller måske har jeg af anden grund ikke været på toppen i sidste uge).

Det samme mønster som onsdag gentog sig med meget lav startpuls. Tog let på timen i starten, da der venter 3 timer søndag og jeg stadig er hævet ved tanden. Ville også passe på med helt tung belastning, men det blev alligevel til en del tung langsom belastning. Sidst på timen lå jeg ellers nogenlunde højt på intervallerne.

Pga. min særlige diæt med blød kost er kampvægten på vej ned. P.t. nok mest mindre mad i fordøjelsessystemet.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag 24-03-13:

Indoor-cykling: 3 t. 57 min.

- Let rul ca. 3/4 time

- Øvet time: (meget tungt i starten, senere mere interval)

- 2xElite time (Elkjærs 7x12 min. siddende tempo)

- afrul

Kommentar: 3 holdtimer på rad. Fik kørt alt for tung i 1. halvdel af time 1, hvilket hurtigt blev lidt kritisk ift. 2 efterfølgende timer. Måtte derfor slække på belastningen på time 2 og forsøge at øge lidt igen på time 3. Total udmattelse, men jeg overlevede. Med lang søndag fik jeg indhentet det meste af efterslæbet fra operationsdagen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 25-03-13:

Løb: 600 m mest down-hill

Tirsdag 26-03-13:

Indoor-cykling: 3 t. 30 min.

- Egen let træning ca. 1 t. 11 min.

- Øvet puls time: 56 min. gns. puls 85%, heraf 16:20 i 88-96%.

- let træning i pause

- Elite puls time: 56 min. gns. puls 86%, heraf 23:30 i 88-96%

- nedrul

kommentar: Desværre er min cykel stået af og skal igennem nogle reparationer, så der bliver ikke udendørs træning i påsken. Pulsen var igen normal, men den tunge træning giver desværre lettere hofteproblemer efterfølgende. Må forsøge at aflaste lidt og få mere balance i træningen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 27-03-13:

Motionscykler: 1 t. 25 min. lettere træning (kun få minutter over 200 watt)

Løbebånd: 150 m 11 km/t

Onsdag igen præget af stor træthed, delvist utilpashed og manglende overskud til aktiviteter mv.

Må nok erkende at det ikke går blot at fortsætte træningen.

Man kan tro man fejler alt muligt, men den umiddelbart mest nærliggende årsag er tendens til overtræning (overreaching).

Det har været et gentagen problem den senere tid. Måske med tendens til tilstanden kommer lidt hurtigere,

så der kan være en fare for at jeg havner i overtræningssyndrom ved en fortsættelse.

Ud over at min restitution nok ikke er optimal må der desværre også pilles ved træningsprogrammet, så der bliver tid til tilstrækkelig restitution efter hårde træningspas.

4 timer (3 hårde) søndag + 3½ time (2 hårde) tirsdag har nok tippet balancen (er nok generelt også for lange træningspas at gentage).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 28-03-13:

Indoor-cykling: 1 t. 4 min.

- Øvet hold ca. 22 min. ä 80-95 puls, ca. 140-200 watt + 28 min. ä pulssnit ca. 81-82%, snit 202 watt.

kommentar: Sammenhængen mellem puls og watt viser klart overtræningsproblemet. Første del af timen gik puls amok selv om vejrtrækningen ikke var presset og watt-tallene var lave. Midtvejs i timen faldt pulsen til et mere normalt niveau. Kørte fortsat forsigtigt, men med flere intervaller omkring 300 watt. Kun nogle få gange nåede pulsen samme høje niveau som i timens start.

Resten af torsdagen var jeg fortsat syret i benene og træt, men ikke med de samme kulderystelser og hjertebakken som onsdag. Må se hvad udviklingen bringer de næste dage. Planene er nu lettere styrkeøvelser fredag og ellers ingen væsentligt fysisk aktivitet. Lørdag så 1 time ala torsdag, hvor jeg håber på en status er bedre. Anyway. Midt i påsken er der ikke de store muligheder for at konsultere en læge med mindre man er døden nær.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 30-03-13:

Indoor-cykling: 1 t. 8 min.

- Øvet puls hold: 57 min., puls 86 % i snit, heraf over 1 min. på 96%. gns. 208 watt. max. ca. 280 watt. Kcal. = 843.

Motionscykel: 12 min. nedrul

kommentar: Gik klart bedre end tirsdag, men pulsen er fortsat ultrahøj. Burde have kørt lidt lettere pulsmæssigt for ikke at belaste. Føltes bagefter som at have kørt flere timer. Til gengæld havde jeg ikke samme hjertebakken som tidligere på ugen.

Søndag 31-03-13:

Indoor-cykling: 1 t. 20 min.

- øvet pulshold: 55 min. pulssnit: 83 % (max. 91%), Watt-snit: 217 (ca. 265 på tempokørsler, max. 285 watt. watt, kcal = 844.

kommentar: - 3% i puls og +4 % i watt. Klar forbedring ift. lørdag. Holdtbevidst pulsen i underkanten af det anviste og holdt igen på tempointervallerne, hvor watt skulle toppe (mest 88-90 % i puls, dog 91 % til sidst). Det ser ud til at det kraftige træningsdrop nu virker (var også 5.dage efter hård træning). Må stadig betragtes som i underkanten performancemæssigt (bør kunne ligge omkring 5 % højere). Pulsen uden galop, men benene virker stadig noget tunge især stående (mest kun omkring 180-200 watt) og på de hårde intervaller (hvor jeg gerne skulle ligge tæt på 300 watt.).

Træningen blev annonceret med K 2,5 watt/kg og M 3 watt/kg på tempointervallerne (8+6 min.) svarende til elitehold. Havde så selv kun 2,5 watt/kg. (3,1 ift. min idealvægt, jf. tidligere ang. dette). Var angiveligt mange der ikke kunne holde dette (var sådan set også kun øvet hold). Enkelte op til 4-5 watt/kg ud fra hvad jeg kunne spotte. Ser væsentligt anderledes ud set på de rene watt-tal, da hovedparten vejer ½-2/3 af min supersværvægt.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 02-04-13:

Indoor-cykling: 1 t. 56 min.

- elitehold: 56 min. pulssnit: 84 % (max. 92%), Watt-snit: 228 (238 efter 20 min.), watt intensive intervaller (1½ el. 1 min.) startende 290-305 watt faldende til 230 watt, cal = 843.

- øvet pulshold: 51 min. pulssnit 86 % (max. 93%), watt-snit: 200 watt. efter meget let start.

kommentar: Ingen videre succes. Det gik glimrende de første 20 min. med rimelig høj watt-belastning og ikke alt for høj puls, men herefter gik det markant ned af bakke med et watt-tab på 70 watt på 1. times sidste intervaller. Kørte måske for hårdt i pauserne, men hovedforklaringen er nok snarere at trætheden hurtigere indtræffer og syregrænsen er lavere end tidligere. 2. time var præget af høj puls allerede i opvarmningen. Bliver desværre nødt til ikke at køre de høje watt-tal og undgå at jeg køre over AT-grænse, idet det ser ud til at koste mere end normalt.

I kølvandet på timen var der en diskussion om watt-beregningen, som jeg lige må have fulgt op på.

Link to comment
Share on other sites

Målinger watt-cykel:

Diskussionen handlende om målingerne for de nye watt-cykler i parken, hvor jeg opfattede det som nogle mente watt-tallet var korrigeret for indtastet vægt og dette skulle være tilfældet for alle cykel-watt-målere, hvilket jeg slet ikke forstår, da watt er udtryk for den reelle kraftoverføring pr. sek. Det er klart at der i vurderingen af watt-tallet kan opstilles sammenligninger ala watt/kg (bjergkørsel) etc., men det ændrer ikke den reelle kraftoverføring.

Det fremgår ikke af vejledningen for cyklerne hvordan kcal præcist beregnes, men at der heri indgår personens vægt. Jf. det ovenfor antagne er kcal for selv kraftoverføringen ens uanset personvægt.

Traditionel udgør den effektive energiudnyttelse´/kraftoverføringen dog kun ca. 25 % af energiforbruget ved cykling. Dette kan selvfølgelig være personafhængig. Ved ikke hvordan vægt præcist spiller ind her.

Ved siddende kørsel (især indendørs) burde denne forskel være mere begrænset, da man kun "bærer" en mindre del af vægten. Ved stående kørsel må vægten selvfølgelig være relevant (betydelig mere stående kørsel indendørs), da man oprejst bærer egen vægt, men også kan udnytte vægten i trådet. Og så er der givet vis også mange andre parametre, der påvirker det samlede energiforbrug.

Egen erfaring som sværvægter er at pulsen stående stiger væsentligt selv ved nedsat watt-tal.

Skulle der være nogle læsere, der har synspunktet på ovenstående er I velkommen med disse, da det er 3-4 år siden jeg senest har åbnet en teoribog om træning.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok en vild mængde spinning du får kørt. Skal du slet ikke på landevejen?

Jo da, det kommer jeg også nu hvor foråret vel kommer (fra starten af næste uge tror jeg). Det måtte udsættes til efter påske da cyklen mod forventning ikke var i orden.

Burde være startet for 1 måned siden, men mit astma har det ikke så godt med kulde.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 03-04-13:

Motionscykel: 30 min. let rul + 20 min. let/middel.

Styrkeøvelse: Lidt af hvert med begrænset vægt.

Torsdag 04-04-13:

Cykeltransport: 15,2 km + 15 km

Indoor-cykling: 2 t. 8 min.

- øvet hold: 56 min. pulssnit: ?, siddende intervaller 260-305 watt (snit time: 212 watt). Intervaller: ½ siddende ½ stående mest ½ min - 1½ min

- elitehold puls: 51 min. (ekskl. opvarmning) pulssnit: 88 % (max. 94%), siddende intervaller 255-305 Watt (snit time 202 watt). Stående intervaller 180-235 watt. Høj fokus på korte intervaller.

Motionscykel: 12 min. let.

Kommentar:

2xJubii. Onsdag: nyt tøj for klubben. Endelig har jeg noget sommerdress, der kan aflaste mit nedslidte gamle cykeltøj. Torsdag: Cyklen er repareret og jeg har købt en saddel til indendørs.

Mangler lidt mere udstyr til udendørs, men der kan køres nu. Desværre er vejrudsigten blandet for weekenden og jeg har mere eller mindre lovet min træningsmakker at køre indendørs i weekenden.

I 1. time var der koks med pulsmålingen, som let koblende fra eller fangende en andens puls, så det var lidt svært at vurdere pulsen. I 2. time var begge pulsmålinger på og jeg sad uden nogen i nærheden.

88% er dog lidt snyd, da det først er registreret fra efter opvarmning (måtte hjælpe vikaren med at sætte systemet i gang efter lidt bøvl). I modsætning til torsdag holdt energien næsten hele vejen - måske bortset fra de sidste 10 min., hvor der næsten var udsolgt. Klart bedre oplevelse en tirsdag. Var dog også meget træt om aftenen, så måske gav jeg den lige vel gas (gul kort ift. overtræning).

I forhold til watt-måling bliv de sidste 10 min. af 1. time kørt stående med gradvis belastningsøgning (27 skift). En ultimativ test ift. om watt-målingen fulgte belastningsændringerne.

Det gjorde den helt klart ikke. Fik i alt drejet belastningsknappen 2/3 omgang i løbet af de 10 min. og alligevel viste watt-måleren hele tiden godt 230 watt. uanset samme kadence (måske 2 RPM lavere sidst og højst 10 watt mere). Det holder ikke når jeg til sidst næsten ikke var i stand til at holde trådet trods min vægt. Jeg må derfor endelig konkludere at ikke alle cykler er kalibreret/indstillet korrekt og flere cykler har tendens til at nedjustere watt-tallene ved højere belastning. Dejligt isenkram, men træerne vokser ikke ind i himlen.

Tilsvarende må det også være min vurdering, at watt-tallene ikke forekommer korrekte ved stående kørsel (for mig denne dag typisk omkring 180-210 watt), men watt-tallene hurtigt stiger siddende med lettere belastning og højere kadence. Da timerne var ½ med stående intervaller, kort intervaller blev snit-watt nærmest umuligt at holde bare nogenlunde højt. Konsekvensen er bl.a. at der ikke er muligt at sammenligne snit-watt fra time til time med mindre interval indholdet er ensartet sammensat. Fremover vil jeg derfor ikke fokuserer så meget på snit-watt for timerne. Det var fx klart min oplevelse at intensiteten samlet var højere end tirsdag selv om snit-watt for begge timer var lavere.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

De dersens wattøgninger som ikke gør som forventet... er det under stående kørsel eller siddende eller blandet

Ved stående kørsel, er jeg ret sikker på at output afhænger ret meget af hvor man holder på styret og hvor meget rumpen er over sadlen. Selvom man er ved at koge helt over, kan man jo altid "fake" sig gennem stående kørsel ved at hænge i styret og der træder man næppe mange watt.

Der er næppe mange der kan holde en perfekt stil, så længe som de stående intervaller er i, ja faktisk alle spinningtimer, så jeg tror mere at det dér skoen trykker mere end selve watt-målingen.

Men naturligvis svært at kloge sig på når jeg endnu ikke har kørt spinning med watt - mit center får forhåbentlig snart udstyr til dette.

Og så jeg totalt misset at du kører i klub - vil du afsløre hvilken?

Link to comment
Share on other sites

De dersens wattøgninger som ikke gør som forventet... er det under stående kørsel eller siddende eller blandet

Ved stående kørsel, er jeg ret sikker på at output afhænger ret meget af hvor man holder på styret og hvor meget rumpen er over sadlen. Selvom man er ved at koge helt over, kan man jo altid "fake" sig gennem stående kørsel ved at hænge i styret og der træder man næppe mange watt.

Der er næppe mange der kan holde en perfekt stil, så længe som de stående intervaller er i, ja faktisk alle spinningtimer, så jeg tror mere at det dér skoen trykker mere end selve watt-målingen.

Men naturligvis svært at kloge sig på når jeg endnu ikke har kørt spinning med watt - mit center får forhåbentlig snart udstyr til dette.

Og så jeg totalt misset at du kører i klub - vil du afsløre hvilken?

Det er mest stående kørsel.

Du har ret i at stående kørsel meget forudsætter god teknik og man ikke hænger hen over styret, men har belastningen over pedalerne. Hændernes støtter for at sikre kroppens balancen.

Desuden samtidig sikre et rundt og ikke huggende tråd. Det er korrekt at der er mange der ikke mestre dette, men på de hold jeg går på omvendt også mange der har styr på dette.

Nej for eget vedkommende er din teori heller ikke tilfældet. Som beskrevet er det en større belastningsøgning med samme kadence, hvor watt-målingen ikke følger med.

Mine foreløbige erfaringer med watt-målingerne er at de kan være et udmærket værktøj til sammenligning af niveauet på intervaller - siddende :) .

Jeg er gammel abc'er (tidligere B&U-træner), men har ikke kørt i klubben i flere år, kun kørt lidt sidste år udendørs (efter nogle år indendørs) og kører ikke licensløb.

Hvad fremtiden bringer ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 06-04-13:

Cykeltransport: 16,4 km

Indoor-cykling: 1 t. 10 min.

- øvet pulshold: 56½ min. pulssnit: ?, siddende intervaller 265-305 watt (snit time: knap 220 watt).

Afsluttende max.watt-test 5 min. watt 305-345 watt. (1: ca. 330, 2: 320-325, 3: 310-315, 3½: 310, 4: 320 og 5: 320-345). Gennemsnit ca. 320 watt med puls 99% som max.

Kommentar:

Udgangspunkt var en del tunge ben. Startede timen forsigtigt. Pulsmålingen koksede igen. Denne gang viste pulssystemet nogle gange i starten færre slag end hvad jeg håndmåling (0-5 slag).

Senere koblende cykelcomputeren ofte fra og/ellers begyndt at vise ultrahøjpuls (op til 110%) eller langt over hvad jeg nogensinde selv har målt. Det er jo problemet når målerne er ukodet.

Må lige prøve at skifte batteri til næste gang (er lidt surt uden pålidelige pulsmålinger). Ellers må jeg investere i mit eget ur.

Trods de tunge ben virkede det til benene havde lidt mere power og flere intervaller i den høje ende og typisk lidt længere intervaller. Dagens cykel virkede ikke til at nedregulere særlig meget som tilfældet torsdag under stående udførsel. Basistråd 230 watt med accelerationer op til 280 watt (belastning føltes lettere end torsdag).

Var ikke forberedt på vi skulle slutte med watt-test (så havde jeg sparet mig mere). Burde nok givet status have stået over, men har lidt svært ved at opgive. Blev kørt all out med 93-99 % i puls (hvis man ellers kan stole på dette). Svært at holde kadencen og watt oppe, men det gik vel ok. føltes godt at komme mærkbart over 300 watt.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 07-04-13:

Racer: 77 km

Rute: Bellahøj-Farum-Allerød-Lynge-Ganløse-Slagslunde-Søsum-Veksø-Hove-Ledøje-Risby-Ballerup-Husum

Steady-tempokørsel: 74 km parkørsel. Bruttotid inkl. stop 27,1 km/t.

Vejr: 5 grader faldende til 2 grader, 7-8 m/s Vest, Sne/hagl/regn en stor del af vejen, stedvis glatte veje.

Vejrkorrektionsfaktor: ca. 2,4 km/t (vind=1,0 - temp. = 1,15 - veje=0,25)

Kommentar: Flere faktorer endte med at betyde 1 udendørstur efter den forlængede snevinter. Fint vejr i starten med solskin, som ret hurtigt blev ændret til først hagl, sne, lidt regn og igen hagl/sne.

Lidt mere end de småbyger der var lovet. Da temperaturen samtidig droppede til nogle få +-grader og vinden var meget skarp blev det en hård omgang.

Heldigvis var vi to, der kunne skifte føringer. Midterste del var inkl. svære bakker i Ganløse, Søsum og spydbakken, hvor jeg forventeligt blev plantet, mens det gik rimeligt ok på de mindre hårde bakker.

Kan også mærke den hårde vind spiller mere negativt ind med en lidt større frontareal, men personligt med vejrkorrektion og når alle stop er inkl. var tempoet udmærket (omkring korte 19 stop inkl. 3 vendinger). Noget at tiden var vi også i stand til at samtale. Håber dog snart at få lejlighed til at køre i mere normale forhold. Fik reddet er større udskridning i et sving, men overlevede ellers nogenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share