Multivitaminer og dødelighed


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

jeg prøver at lure hvad mekanismen er bag en ØGET dødeligelighed ved Multivitaminpiller..

Nogen ideer?

http://www.fri.dk/velvaere/multivitaminer-kan-vaere-skadelige

her er artiklen jeg tror de henviser til:

abstract

men en anden artikel fra 2009 har en anden konklusion

full text

nemlig at: we observed no overall associations between multivitamin use and risk of several common cancers or CVD. There were also no associations between multivitamin use and total mortality.

Så.. er vitaminpiller vejen til en tidlig grav, harmløse eller gunstige?

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok læse artiklen endnu engang. Der er ikke tale om en øget dødelighed blandt vitaminbrugere ( kvinder omkring 60 år, i dette tilfælde).

Men det er da skræmmende at så mange mennesker bruger penge på tilskud der i så høj grad mangler evidens for des virkning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

En person fra Kræftens Bekæmpelse har været skeptisk overfor kosttilskud indeholdende vitaminer og/eller mineraler. Det samme har en person fra en af "statens faggrupper" været. Jeg kan desværre ikke helt huske, hvem det var. Så det er ikke overraskende, at nogle fagpersoner er kritiske vedrørende tilskud af relativ små mængder af vitaminer og mineraler. Derfor kommer tråden heller ikke bag på mig.

Jeg har læst de spændende link. Det er svært at udtale sig om undersøgelserne, når man ikke kender dem i dybden. Så jeg ved ikke, om de er gode eller mangelfulde.

Ifølge et link i denne tråd skulle Christian Gluud være overlæge og chef hos Center for Klinisk Interventionsforskning på Rigshospitalet. Jeg kendte ham ikke. Han udtaler sig meget negativt om kosttilskud. Jeg vil ikke modsige ham. Jeg vil blot sige, at jeg ikke tror på ham. Og at det vil overraske mig meget, hvis alle fagfolk er enige i hans påstande.

Jeg tror nemlig ikke, at der er enighed om dette. Lægerne Claus Hancke og Niels Hertz fra Vitalrådet og lægerne Carsten Vagn Hansen og Knut Flutlie er vist ikke enige med ham. Det ville ihvertfald overraske mig meget. Jeg er ikke nødvendigvis enig med disse 4 læger. Faktisk er jeg nogle gange uenig i det, som de skriver. Men de er vist alle 4 bevis på, at der endnu ikke er enighed om, om et eller flere kosttilskud er skadelige, neutrale eller gavnlige.

Indtil der er opnået enighed, bilver jeg ved med at tage multi-vitamin/mineral-piller m.m. for en sikkerheds skyld. Det er det, som jeg har omtalt under min "Den Gylkdne Middelvej".

Hvis visse multi-vitamin/mineral-piller er skadelige for en eller flere befolkningsgrupper, kan det måske skyldes kobber eller jern. Ihvertfald har læge Niels Hertz advaret mod vitamin/mineral-tilskud med jern til mænd, mange år førend han kom med i Vitalrådet. Og på et kursus på KVL-Landbohøjskolen diskuterede vi også teorien om, at jern til mænd kunne være skadeligt. Det var vist også Niels Hertz, der advarede mod, at kobber i vitamin/mineral-piller kunne være skadeligt.

Dette var en af årsagerne til, at jeg indførte "Light"-tankegangen m.h.t. multi-vitamin/mineral-piller. Med denne tankegang mener jeg, at vi i tilskud bør stræbe under 100 % ADT af visse stoffer. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). F.eks har jeg i mange år ment, at der kun bør være ca. 50 % ADT af mineralerne kobber og jern i vores multi-vitamin/mineral-piller. Så belaster vi ikke kroppen.

Når det er sagt, er det meget vigtigt at sige, at nogle fagfolk mener, at vi godt kan tåle tilskud vitaminer og mineraler i en mængde, der er på 100 % ADT eller langt større.

Dels må der jo stå noget om overdosering i den anderkendte NNR-bog. (Sidste udgave er dog ved at være forældet). Det samme må stå andre steder.

Dels spurgte jeg råd, institutter og fagfolk om deres syn på en kendt multi-vitamin/mineral-pille for flere år siden. I denne var der mængder af visse vitaminer, der var langt højere end 100 % ADT. Hovedkonklusionen på min lille "undersøgelse" var, at der ikke var nogen risiko for skadelig overdosering ved at tage denne pille.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

1. JERN:

Blackmore skriver: "Jeg tror at videnskaben er ret enige om at Jern i for store mængder kan være et problem".

Jeg taler ikke om store mængder jern. Jeg taler om en mængde jern, der svarer til blot 100 % ADT i tilskud. Det var en sådan lille mængde, som der var snak om kunne være skadeligt hos mænd. Det er er dog ca. 10 år siden, at jeg sidst har hørt denne teori. Så måske har det idag vist sig, at en multi-vitamin/mineral-pille med 100 % ADT af jern er okay hos mænd og hos ikke-fødedygtige kvinder. Måske afhænger dette af, hvilken type jern som bruges. Som privatperson har jeg valgt ikke at tage multi-piller, der indeholder 100 % ADT af jern. Så jeg har valgt at være ekstra forsigtig.

2. FLERE TYPER MULTI-VITAMIN/MINERAL-PILLER:

Nu findes der jo flere slags multi-piller.

Dels findes der piller, der indeholder langt mere end 100 % ADT af visse stoffer, mens andre piller kun indeholder de 100 % ADT.

Dels findes der mærker, der indeholder en type af stoffer, mens andre indeholder andre typer. F.eks kan mineralerne være aminokelerede i et mærke, mens de ikke er det i et andet.

Så når vi diskuterer, om multi-piller er skadelige eller ej, bliver vi nødt til at skelne mellem de forskellige typer af piller.

3. RISICI VED MULTI-PILLER:

Hvis det er usundt at tage multi-piller, kan det skyldes 2 ting.

Dels kan det skyldes, at der er skadelig overdosering af et eller flere stoffer.

Dels kan det skyldes, at flere af stofferne i pillen modarbejder hinanden. Det er jo en kendt sag, at stoffer modarbejder og samarbejder.

4. Overdoserings-vædier:

I fagmateriale kan der findes værdier for det maksimale acceptable indtag af de enkelte vitaminer og mineraler. Hvis man tager mere, risikerer man skadelig overdosering.

Men jeg stoler ikke 100 % på disse værdier. Jeg tvivler nemlig på, at det er undersøgt ordentligt. Efter min mening skal sådan en undersøgelse nemlig stå på i 60 år. Man kan jo være startet med en multi-pille med f.eks 100 % ADT af jern som 15 årig og så blive ved til man er 75 år. Det er 60 år. Gennem årene kan der komme små skader, som man ikke lægger mærke til på kort sigt, men som man lægger mærke til på langt sigt.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt, at tråden handler om, hvorvidt kosttilskud er skadelige eller ej. En af de ting jeg bed mærke i, at i den Harvard artikel Jens l. linkede til fremgik, at man ikke har behov for kosttilskud, hvis man får en god sund kost. Så man kan måske stille spørgsmålet, om kosttilskud gavner andet end producenternes økonomi, med mindre man af den ene eller den anden grund ligefrem har brug for kosttilskud fx hvis man er en kvinde, der vil være gravid, eller har behov for jern pga blodmangel eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man satte sig ind i emnet ville man finde ud af at der er mange studier som viser positiv effekt efter indtag af vitaminer og mineraler. Der findes bestemt også det modsatte. Det går helt galt når diverse grupper har interesse i at få det ene eller det andet frem og medierne publiserer næsten altid fuldstændig ukritisk og endda nogle gange in vitro eller dyrestudier. Angående multivitamin-mineral så anbefaler over 70% af de amerikanske læger at dette tages, men fokus bør altid tages i evidensen og ikke hvad læger mener. I Danmark og EU har vi en stor lobby virksomhed imod næsten alle kosttilskud (den største i DK er formentlig fødevarestyrelsen). Hvis man vil læse lidt modvægt og man ikke er til videnskabelige artikler så kan man læse på Vitalrådet, de har så den modsatte hat på skal påpeges, men de har blandt andet en interessant fokus på hvordan nogle artikler tolkes og nogle positive artikler frasorteres i meta-analyser og bringer interessante positive artikler frem som ellers ikke kommer frem.

Jeg har intet imod at fødevarestyrelsen, kræftens bekæmpelse osv. påpeger negative studier ud i offentligheden så længe det er rigtig og god forskning. Jeg har dog meget imod at der manipuleres eller menes noget andet når de samme personer skriver videnskabeligt sammenlignet med udtaler sig direkte i medierne. Formanden for fødevarestyrelsen gjorde bl.a andet dette for en del år siden. Til medierne kom den sædvanlige plade med at ingen havde gavn af kosttilskud, mens han samtidig netop havde publiceret i en videnskabelig artikel at op mod 1/3 af befolkningen burde tage kosttilskud. Kræftens bekæmpelse lavede engang et forsøg hvor folk spiste appelsiner og fandt en øget kræft risiko, deres konklusion var at folk ikke skulle indtage kosttilskud med vitamin C. Kæmpe fejl, som jeg blandt andet påpegede og forskerne gav mig ret og var forfærdede over kræftens bekæmpelse kunne fordreje resultatet så meget. I øvrigt ikke eneste fejl fra kræftens bekæmpelse. Hvordan det står til nu ved jeg ikke da jeg ikke følger så meget med i Danmark mere.

Jeg arbejder som seniorforsker inden for blandt andet kosttilskudsindustrien, men har ikke den store interesse i Danmark da mit firmas produkter hovedsageligt sigter på udlandet. Men mit indlæg skal dog læses i den kontekst.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hvis man satte sig ind i emnet ville man finde ud af at der er mange studier som viser positiv effekt efter indtag af vitaminer og mineraler. Der findes bestemt også det modsatte. Det går helt galt når diverse grupper har interesse i at få det ene eller det andet frem og medierne publiserer næsten altid fuldstændig ukritisk og endda nogle gange in vitro eller dyrestudier. Angående multivitamin-mineral så anbefaler over 70% af de amerikanske læger at dette tages, men fokus bør altid tages i evidensen og ikke hvad læger mener. I Danmark og EU har vi en stor lobby virksomhed imod næsten alle kosttilskud (den største i DK er formentlig fødevarestyrelsen). Hvis man vil læse lidt modvægt og man ikke er til videnskabelige artikler så kan man læse på Vitalrådet, de har så den modsatte hat på skal påpeges, men de har blandt andet en interessant fokus på hvordan nogle artikler tolkes og nogle positive artikler frasorteres i meta-analyser og bringer interessante positive artikler frem som ellers ikke kommer frem.

Jeg har intet imod at fødevarestyrelsen, kræftens bekæmpelse osv. påpeger negative studier ud i offentligheden så længe det er rigtig og god forskning. Jeg har dog meget imod at der manipuleres eller menes noget andet når de samme personer skriver videnskabeligt sammenlignet med udtaler sig direkte i medierne. Formanden for fødevarestyrelsen gjorde bl.a andet dette for en del år siden. Til medierne kom den sædvanlige plade med at ingen havde gavn af kosttilskud, mens han samtidig netop havde publiceret i en videnskabelig artikel at op mod 1/3 af befolkningen burde tage kosttilskud. Kræftens bekæmpelse lavede engang et forsøg hvor folk spiste appelsiner og fandt en øget kræft risiko, deres konklusion var at folk ikke skulle indtage kosttilskud med vitamin C. Kæmpe fejl, som jeg blandt andet påpegede og forskerne gav mig ret og var forfærdede over kræftens bekæmpelse kunne fordreje resultatet så meget. I øvrigt ikke eneste fejl fra kræftens bekæmpelse. Hvordan det står til nu ved jeg ikke da jeg ikke følger så meget med i Danmark mere.

Jeg arbejder som seniorforsker inden for blandt andet kosttilskudsindustrien, men har ikke den store interesse i Danmark da mit firmas produkter hovedsageligt sigter på udlandet. Men mit indlæg skal dog læses i den kontekst.

Findes der nogle meta-analyser eller lign. på området? Som du er inde på er det svært at gøre sig klog på enkelte studier der fx har en meget specifik forsøgsgruppe eller setup.

Link to comment
Share on other sites

Findes der nogle meta-analyser eller lign. på området? Som du er inde på er det svært at gøre sig klog på enkelte studier der fx har en meget specifik forsøgsgruppe eller setup.

Der er lavet en del meta-analyser, systematiske reviews og store velkontrollerede studier. De to førstnævnte er dog typisk kun på én indikation så her får man kun overblikket på én indikation. Der findes dog også over dødelighed.

Alle disse 3 rangeres for noget af det højeste evidens. Jeg har dog nogle problemer med meta-analyser, idet de typisk sorterer 4/5 af alle studier fra og samtidig overser vigtige resultater da de skal have det hele til at passe i de forudvalgte kasser.

Jeg kan lige se hvad jeg har liggende en af dagene, hvis jeg husker det. Jeg kommer næsten aldrig på motion-online mere.

Link to comment
Share on other sites

Hej Quantanamo. :wink:

Det ene handler om at gøre trafikken mindre farlig. Det har selvfølgelig ikke noget med ernæring at gøre.

Det andet beskæftiger sig med behandling af angst, vitaminer, mineraler, antioxidanter, fedtstoffer. Siden jeg fik konstateret diabetes type 2 i år, er det også begyndt at deltage i debatter om sødestoffer.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet en del meta-analyser, systematiske reviews og store velkontrollerede studier. De to førstnævnte er dog typisk kun på én indikation så her får man kun overblikket på én indikation. Der findes dog også over dødelighed.

Alle disse 3 rangeres for noget af det højeste evidens. Jeg har dog nogle problemer med meta-analyser, idet de typisk sorterer 4/5 af alle studier fra og samtidig overser vigtige resultater da de skal have det hele til at passe i de forudvalgte kasser.

Jeg kan lige se hvad jeg har liggende en af dagene, hvis jeg husker det. Jeg kommer næsten aldrig på motion-online mere.

Må du meget gerne hvis du gider :)

mht til meta-analyser så er det vel også deres styrke, man får "svar" på nogle meget vel definerede spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Må du meget gerne hvis du gider :)

mht til meta-analyser så er det vel også deres styrke, man får "svar" på nogle meget vel definerede spørgsmål.

Jeg har ikke artiklerne liggende, så det vil sige jeg aktivt skal ud og finde dem. Det får jeg ikke gjort foreløbig kan jeg godt se. Men kig evt. inde på www.vitalraadet.dk (de kommenterer i hvert fald på nogle af de negative) eller lav selv søgningerne på www.pubmed.com

Meta-analyser er gode til at give et samlet overblik på ét forhåndsdefineret område.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share