Front/Rygsquat


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej igen. Ville det så være mest effektivt at skifte dagevis eller ugevis? Eller måske inkludere begge i sættene?

Hvis det skal være dagevis tænker jeg måske at indsætte rygsquat på mellem- og tung dag den første uge og derefter kun let dag i anden uge og så bare skifte det således (Jeg træner Mellem/Let/Tung-dag).

Link to comment
Share on other sites

Sådan træner jeg ikke, så vil ikke komme med gode råd lige med den måde at træne på. Jeg træner altid tungt i de store løft og så evt lidt lettere i en workout. Men den måde du træner på må du forhøre dig ved andre, kender ikke helt til den måde.

Tak for dit svar alligevel. Jeg har bare oplevet at tunge løft tre gange om ugen ikke giver meget plads til progression for mig.

Hvor mange gange om ugen kører du squat?

Jeg ville køre både front og back-squat i samme uge, men med back-squat oftest.

Træner du f.eks squat 3 gange om ugen, så lad 2 være back-squat.

Ja jeg squatter tre gange om ugen. Men så ville det måske være en idé at separere rygsquatten med frontsquat. Dvs., jeg tager frontsquat den "lette" dag. jeg er bare bange for, at det ikke giver meget progression i front squat så? Jeg kan jo selvfølgelig gå lidt tungere end normalt på front squatten, selvom det er let dag.

Link to comment
Share on other sites

Stiger din backsquat, så vil din frontsquat også stige!

En god ting for din frontsquat, vil være også at træne noget styrke i øvre ryg, da det er denne der begrænser frontsquatten.

Ryggen er helt klart et svagt punkt under tung frontsquat. Men det er blevet nemmere med teknikken og træning.

Flere vægtløftere kører f.eks kun frontsquat når de er tæt på konkurrencer, og ellers bare backsquat for resten.

Nå, jeg troede lige i et øjeblik, du skrev hacksquat i stedet for backsquat... ;-) Men ja, jeg har set videoer imens blandt andet de kinesiske vægtløftere har trænet, og ser nemlig også tit de laver rygsquat. Jeg har bare altid bedst kunne lide frontsquatten - specielt fordi der er mere komfort i frontsquatten, og jeg kan gå under parallelt uden at bøje i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

:blink:

Den er ny; for mig alle fald.

Du må have store skuldre og løse håndled :tongue:

Det kan jeg kun give dig ret i - i hvert fald det med skuldrende ;-)

Og tak for hjælpen allesammen. Afprøver i denne uge at front squatte på den lette dag og ser, hvordan min progression er.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share