Nybegynder inden for den... sunde verden


Chabber
 Share

Recommended Posts

Hej motion-online Forum.

Mit navn er Casper, 21år Og jeg søger vejledning inden for fitness

Da jeg indtil videre har levet den på den lette sti i livet, opfostret med Redbull og pizza uden forældrene har fået ord indført.

Og det er ligesom gået op for mig i løbet af de sidste par år at tingene ikke er lettere som tyksak, Det påvirker u-fatteligt mange ting. og med en u-vis fremtid uden planer.

Tja, Og do'g :) Jeg har altid spist "forholdsvist næringsrigt" Men har altid været svært-fed hvis man skulle sige det ligeud. (og ikke en sund kost)

Jeg er et ordentligt dyr, Vejer 130kg og er 196,5 Høj.

Jeg har dyrket sport før i tiden, og mit job er forholdsvist hårdt, indholder at man går meget, Tunge løft, generalt meget bevægelse.

Jeg har da en rimlig god ide om hvad er sund, Hvad er rigtigt, Hvad skal der til, Hvad feder mest, (ifh, sukker eller kulhydrater ex.) Men jeg er blevet rundforvirreret.

Altså indtag mindre, Træn mere... Men det er jo lettere sagt

Min "drøm" er jo at være forholdsvist markeret og have en krop der i hvert fald ikke skal skammes over, Derfor! er jeg nu startet, Med at gå i Center...

Men, Snakken går, og jeg har pludseligt fået svært ved at finde hoved og hale i hvad jeg skal spise, hvor meget jeg skal træne, altså hvad er den rigtige fremgangs metode - Først og fremmest sund, Og dernæst mest effektiv.

Jeg har læst om at mennesket i helhed bliver deprimeret af at gå på slankekur, selvom de indtager det rigtige næring. (Da jeg af personlige årsager kæmper nok med, Livets nedgange er det præcis det jeg ikke har brug for, Og jeg kan godt frygte at det kunne slå mig ud af kurs, Selvom jeg er forholdsvis god til at holde mig mod mål)

Jeg fik at vide at min ideel vægt ligger på 85 kilo, Som jeg Heller ikke forstår, Er alle mennesker ens? Rent anatomisk? Min far er en ordentligt bøf, Store muskler ikke fedt, Stort set hele min fars side er kæmper, Har det ikke noget at skulle have sagt for min såkaldte idel vægt? jeg ligner ham jo, Nu tænker jeg ikke kun på højde, Men han og jeg er jo "næsten 1m" over skuldrene og generalt bare store mennesker, Store fødder, Hænder, hoved, Alting... ?

Anyhoo, Jeg ville høre, Om der var nogle af jer, Kloge, Sunde, Mennesker, Som evt. havde lyst til at komme med en overskuelig plan, Tips og tricks, definitioner, omkring, Kost, og motion... Som er "så stram som mulig" Men ikke belaster mig så meget at går ned, Lidt besynderlig sagt, Men forstå mig ret.

Feks. Et spørgsmål er, Kan jeg godt gå i centeret, Hver dag? mange timer,uden det skader mig, Mine led, muskler? Hvilken form for trænning skal det så være, Jeg ved godt at jeg skal forbrænde fedt, Men kan jeg sidde på en cykel og køre 40km om dagen og tabe min tykke mave? "FEKS!" og skal jeg overhovedt løfte vægte i starten?

Et andet spørgsmål jeg tænker meget på er, Skal jeg tabe mig først, Også bygge muskler op, Eller kan jeg "transformere" fedtet om til muskle? fungere det sådan? Er mennesket så smart designet?

Et tredige er, Hvis jeg træner rigtig meget, kan man så godt drikke en cola uden at ødelægge 1 dags arbejde?

På forhånd takker jeg jer.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Feks. Et spørgsmål er, Kan jeg godt gå i centeret, Hver dag? mange timer,uden det skader mig, Mine led, muskler? Hvilken form for trænning skal det så være, Jeg ved godt at jeg skal forbrænde fedt, Men kan jeg sidde på en cykel og køre 40km om dagen og tabe min tykke mave? "FEKS!" og skal jeg overhovedt løfte vægte i starten?

Et andet spørgsmål jeg tænker meget på er, Skal jeg tabe mig først, Også bygge muskler op, Eller kan jeg "transformere" fedtet om til muskle? fungere det sådan? Er mennesket så smart designet?

Et tredige er, Hvis jeg træner rigtig meget, kan man så godt drikke en cola uden at ødelægge 1 dags arbejde?

FEDT, at du er gået i gang :4thumbup:

Ja, du kan godt gå i centeret hver dag, bare du ikke gør det samme hver dag. (og som helt grøn kan det godt blive en udfordring at tage afsted hver dag, uden at miste pusten, så start hellere lidt roligt ud).

Det skal fx. være gang, roning, cykling, crosstraining, styrketræning og evt. holdtræning, hvis det er noget du synes om.

Du skal ikke tabe dig først og så bygge muskler op - du skal bare i gang med at lave nogle muskler :bigsmile:

Det er ikke fedtet der bliver til muskler, men jo mere muskelmasse du har, jo større er din forbrænding - der går noget mere energi til at holde gang i muskler, end til at holde gang i fedt.

Hvis du træner rigtig meget, er der stadig langt til de 85 kg.

Hm - hvis du sætter regnestykket med colaen op for en enkelt dag, kan du for så vidt godt "give dig selv råd" til en cola. Men i det lange perspektiv tager det jo så bare længere tid, før du opnår dit mål.

Men modsat - hvis der er gået to uger, du har lige tabt dig de første 3-4 kg og du står med colaen i hånden og synes det hele er megahårdt, så gør op med dig selv, om det er et nederlag, eller en sejr, at drikke colaen - jeg tror du tænker "hvis jeg kunne klare mig to uger, kan jeg måske godt klare to uger til, før jeg har brug for colaen" :wink:

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Hej

Først og fremmest pisse godt initiativ!

Helt simple råd, som måske kan hjælpe og som ikke har karakter af en "slankekur" som du jo gerne vil undgå (med god grund!!)

1. Spise mere morgenmad (og frokost) og mindre aftensmad. Lidt specielt råd, og rent teknisk måske ikke så relevant, da det afgørende er hvor meget energi du indtager kontra hvor meget du forbrænder. Med det sagt, synes jeg personligt der er 2 gode grunde især til at følge det nogenlunde. 1) Du kan bedre styre hvor meget energi du har brug for. Du spiser god morgenmad og spiser først igen når du er sulten. Du spiser kun aftensmad i det omfang du er sulten. Mange spiser slet ikke morgenmad, ofte fordi de spiser så meget til aften at de ikke er sultne når de står op! 2) Den mad man spiser om morgenen og til frokost er ofte sundere end aftensmaden (sjældent man spiser 1/2 grillkylling og fritter til morgenmad).

2. Spise kun når du er sulten. Lær at lytte til din krop om du er sulten eller ej. Hvis du har levet som du beskriver er du sikkert konstant oppustet af pizza og cola og aldrig rigtig sulten. Vent til du er sulten, og spis så igen.

3. Spis lidt af gangen og langsomt. På den måde kan du bedre styre at du kun spiser det din sult rent faktisk strækker til.

Ved ikke om disse råd kunne hjælpe noget, men det er forholdsvis let at følge. Og min mening er at du sagtens kan drikke en cola engang imellem. Hvis du skal veje 85 kilo er målet vel at blive ved med at veje 85 kilo og ikke at komme ned og veje 85 ved en kur og så drikke cola til du er tilbage på de 130. Skal det lykkes at tabe sig er det for langt de fleste fulstændig urealistisk og heller ikke nødvendigt at afstå fra alt hvad man godt kan lide. Men du kan måske nøjes med 1 cola en gang imellem, men jeg gætter på at det sommetider er flere om dagen og det er ikke sundt.

Held og lykke med det!!

/fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Hej motion online gutter!

tak for responsen, håber i vil assistere mig yderligere i min mission.

for jeg har nogle flere spørgsmål:

nu har jeg indtil videre trænet hver dag, efter jobs, 2-3 timer indtil videre og det kører faktisk meget godt, Ikke så mange smerter, Endnu, dvs. Kun ømme muskler..

Der sker nogle syge ting med ens krop, skal det lige siges, når man sådan pludseligt springer ind i seriøs træning. :O

- Hvis jeg har ømme muskler, Er det et tegn på jeg ikke må træne de muskle grupper?

- Når man træner vægte (som jeg gør efter en ca 40mins - 1 time konditions træning) ....Hvordan? noget med 3x15 "set"/"sæt".. Men det jo latterligt hurtig overstået og kan da umuligt gøre noget godt? :P "og hvor mange kilo må jeg trække"? jeg kan jo bære en sjat, Men jeg holde lidt tilbage da jeg har fået at vide jeg skal starte stille op...

- Når jeg træner, skal jeg så blive ved? Jeg føler mig da forpustet og så videre, Men ikke træt, Eller "færdig" efter 25km på en cykel feks. (samme med ro-maskinen, trippe maskinen osv.)

- Hvor meget vand skal man drikke når man træner? påvirker det effekten af trænning hvis man tyller 2 liter ned på 3 timers træning?

- Hvor mange dage skal der gå før jeg træner den samme muskel gruppe?

- Når man træner kondition, (vægttab) hvor skal ens puls så ligge over for det virkeligt smækker?

- Hvor kan man få lagt en kostplan? (Evt. hvad det koster, eller hvad man skal kigge efter (Godt/dårligt))

Igen, på forhånd tak.

Mvh. Casper

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har trænet for nyligt, skal du overveje at lette på gassen her i starten. 2-3 timer om dagen er meget og du risikerer at løbe sur idet. I starten er det let at holde kæden stram men en voldsom træningsopstart ender altid med at give bagslag. Hvis du styrketræner hele kroppen hver gang, kan du evt skifte mellem styrketræning og cardiotræning hver anden dag og holde en dag i ugen 100% træningsfri. Ja - du får trænet mindre kvantitet men givetvis mere kvalitet.

Ømme muskler kan sagtens trænes. Tommelfingerreglen er at de skal have en fridag og så kan de få tæv igen på andendagen.

3x15 er et udmærket sted at begynde. At det føles let er kun fint - dine muskler styrkes meget hurtigere end led og sener. Hvor mange kg du må hive er helt umuligt at sige - det kommer jo an på hvad du kan. Især i begyndelsen, er det fint hvis du stopper med et par reps "i skuffen" og teknikken i behold. Skru stille og rolig op for vægten som du bliver stærkere - det går hurtigt her i starten. Nyd det, det kommer aldrig tilbage. Senere kan du køre ned på 3x12 og 3x10 og derfra revurdere hele opsætningen så der kommer noget variation ind i programmet. Lige nu er det ikke nødvendigt. At det er hurtigt overstået behøver ikke at være skidt (kommer an på hvilke øvelser du kører) - kvantitet er ikke altid en fordel.

Hvis du ligger på 2-3 timer om dagen skal du i hvert fald IKKE skrue mere op for mængden af træning - prøv at give den mere gas i stedet for.

Du kan sagtes drikke 3 liter vand til træning men vær obs på om du sveder dine salte ud; er din sved ikke salt at smage på, bør du komme elektrolytter i dit vand.

Træning for kondition og vægttab er ikke det samme - optimal puls afhænger af.... Her i starten er det lidt ligegyldigt, bare fyr den af og du ser fremgang på alle fronter. Om en måned eller to, giver det for alvor mening at skille det ad. Uden at lave rakatvidenskab ud af det, så er det ikke HELT simpelt. Det kommer også lidt an på hvad for noget cardio du laver.

For en kostplan, søg efter en diætist hvis du vil have det hele serveret. Ellers kan du komme langt med google og hvad du kan finde her på MOL.

Btw: Hvis I er muskuløse i familien er 85 kg til 196cm ikke meget, det stiller jeg mig også tvivlende overfor. Men fuck tallene på vægten. De er skidegode til at følge en bevægelse i vægten men i sidste ende er det kun spejlet der tæller.

Evt kan du overveje at lave en logbog. Det er lettere at komme med gode råd jo flere detaljer man kender.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share