Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Træning d 3.5

Yoga

Igen 90 minutters fabelagtig ashtanga yoga med god fornemmelse af faktisk at være lidt mere smidig end lørdag = absolut fordelen ved mere regelmæssig praksis. Hold op hvor ville jeg ønske, at jeg kunne opretholde det. Ellers mest husalfe pas og sætten verdenssituationen på plads i telefonen med kloge miss Spinderella.

Dejlig uge til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

"Igen 90 minutters fabelagtig ashtanga yoga med god fornemmelse af faktisk at være lidt mere smidig end lørdag "

Det er en af de ting jeg ikke for gjort hjemme på stuegulvet. godt gået at du lige bruger 1 1/2 time på det. Tror jeg vil prøve med bare 15 min og kalde det stræk, når jeg har løbet, bare for at holde lidt smidighed,

Link to comment
Share on other sites

På 4/5/2020 at 20:57 , vestjyden skrev:

"Igen 90 minutters fabelagtig ashtanga yoga med god fornemmelse af faktisk at være lidt mere smidig end lørdag "

Det er en af de ting jeg ikke for gjort hjemme på stuegulvet. godt gået at du lige bruger 1 1/2 time på det. Tror jeg vil prøve med bare 15 min og kalde det stræk, når jeg har løbet, bare for at holde lidt smidighed,

Tak kære Vestjyde og ja når det lykkes så slår det alt og jeg forstår ikke, hvorfor, at jeg ikke gør det hver dag. Stræk 15 min ovenpå løb er da en super indsats. Sjovt nok så var jeg i gamle dage ret god til altid lige at strække ud ovenpå løbeture. Dog absolut en vane, som jeg ikke lykkes med i tiden.

Ellers så er min honeymoon med koffein nu snarere afløst af tvangsægteskab, hvor jeg som i går morges kl 4 ravede rundt i rodet køkken med rystende hænder for at få samlet espresso kanden og brygget dagens første shot. Lykkedes heldigvis alligevel med lidt mere søvn og i går reduktion af forbrug til kun den ene kande (3 kops). Noget som jeg allerede i dag har fejret med at brygge en 3 kops og er på nr 2 af den lille.... 

Elsker det jo grundlæggende og har faktisk haft sovet godt og haft det rimeligt med mave... 

Tirsdag dejlig gå tur med miss Spinderella og de to seneste dage løb Blommehaven t/rt i super smuk aften Marselisborg skov med udsigt over havet. Helt sikkert også medvirkende til god søvn med al den friske luft. Kan også bare se, hvor meget det betyder for mit mentale velvære, at jeg får rørt mig og kigget på noget andet = det ultimative argument for ikke at købe løbebånd men i stedet få noget transport træning, vekslende med hotel ophold ind i hverdagen. 

Med fitnesscenter lukning frem til starten af august har jeg alligevel nogle tanker om jeg skulle gøre noget andet for at holde mig i form, end hvad jeg selv lige kan generere af træning....Med udsigt til sommerferie bare hjemme ville jeg ellers synes, at det var dejligt at kunne deltage på nogle hold men sådan bliver det ikke. 

Som flere også har haft skrevet, så er muligheden for træning og træningsfællesskab jo en investering i sundhed på sigt = mindre pres på sundhedsvæsen og sundhedsudgifter men ikke noget der øjeblikkeligt genererer økonomisk profit, som åbning af restauranter og stormagasiner. Lidt ligesom indtægterne fra afgifter på cigaretter og alkohol. 14000 rygerelaterede dødsfald om året er jo ikke noget der medfører intervention a la Lockdown. Nå må vist hellere bare passe mit eget.  

Ellers røget i HBO fælden og omsider kommet i gang med manglende led i serie opdragelse = "The wire" som jeg allerede er helt hooked på. 

Dejlig lille Store Bededagsferie til boardet 

Håber både på noget yoga og styrketræning. Vi får se :hippy: 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 8.5

Yoga

Halvanden times ashtanga 1/2 primary med Yo

Virkelig dejligt selvom, at jeg var meget træt og småsvimmel inden at  jeg gik i gang (high on caffeine)

Faldt i søvn på yoga måtten til shavasana... ved godt nok ikke hvor længe, at jeg var væk men dejligt var det.

Styrke

300 challenge light

10 + 5 + 10 assisted pull ups

Dødløft 5 x 10 gentagelser 27, 32, 37, 42 og 45 kg

Pushups 5 x10, enkelte på knæene da jeg er blevet så svag, at super coach definitivt tager livet af mig, hvis han gør alvor af sine prowler trusler

Boxjumps ikke mulige for mig herhjemme, så i stedet Bulgarian split squat 4 x 12 stks med 6 kg's håndvægte i hænderne (2 højre, 2 venstre)

2 x 25 floor wipers, hvor jeg ligger på step bænk på måtte med vægtstang i hænderne og så fører benene op forbi hovedet i højre henholdsvis venstre sid

Clean & press med 6 kg håndvægte 25 stk (alternerende højre venstre) - skulle have haft 25 mere men var komplet død

Sprang også over de sidste 25 pull ups - helt udsolgt

Dejligt bagefter og nu men for Søren, hvor jeg er svag. Simpelthen nødt til at træne mig selv op. Om det så skulle være en 1/5 challenge, så bliver jeg nødt til at røre mig lidt hver dag. 

Det er efterhånden mange år siden, at jeg skrev om 300 challenge og manden bag Mark Twight som også var med til at skrive bogen "Extreme Alpinism - climbing light, fast and high"

Min udgave er jo modificeret pga mindre vægt og pauser men stadig gode øvelser og ja whatever.....der kan få lidt styrke tilbage i kroppen lige nu er velkomment.

Nå søde drømme til boardet :hippy: 

 

 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 9.5

Løb

Ca 10 Blommehaven t/rt = endnu en smuk tur i fantastisk vejr. Tog langærmet Icebreaker trøje af undervejs og løb med bare arme.

Ellers totalt bombet i hele kroppen ovenpå i går og virkelig lang tid om at komme i gang med dagen. Ja og nyder faktisk helt enormt bare at kunne slappe af, læse Weekendavisen, gætte lidt lørdagskryds i Politiken. Og har fået set sæson 1 af "The Wire" færdig - god underholdning javist men også en samfundskritisk kommentar, som nok burde få os alle sammen lidt mere op ad stolen. 

Altså selvfølgelig kan vi ikke løse narkoproblemer og korruption i Baltimore... men det vilkår, at vi jo absolut fødes med meget forskellige muligheder og forudsætninger for at klare os, ja det er jo en vigtig ting at have i baghovedet... anytime... :hippy: 

Nå bevidst om, at jeg ikke havde stavet Extreme rigtigt fik jeg i øvrigt fundet ovennævnte ekstremt inspirerende bog i bogreolen. Lige nu ikke muligt at planlægge rejser til høje bjerge men masser at arbejde på mht hvad Mark Twight i overskrift kalder "Attitude & character" og så i underpunkterne understreger, hvor meget at bjergbestigning er et "mental game" hvor det i høj grad gælder om at kende sig selv, kunne deale med frygt, finde disciplin etc etc ... det er jo få tidspunkter i et langt liv, som jeg har haft tilbragt blandt sne og is og alligevel så husker jeg så tydeligt følelsen af virkelig at være på tæerne døgnet rundt i de ekstreme omgivelser fx senest i Nepal. Ja og også, at jeg var meget bedre, end jeg nogle gange går rundt og tænker, til at tilpasse mig. Værdsætte lidt vand i hovedet, kæmpen for at holde mig varm og tør og i godt humør fra tidligt om morgenen i uld undertøj,  hurtigt sammenrullet sovepose og klar til dagen. En attitude som jeg bør kunne finde frem til lidt morgen rygsækstræning når hverdagen rammer mig og også min chance, hvis jeg nogensinde skal ramme de f.. bjerge igen. Ja og det har jeg bare så meget lyst til. Vi har jo kun det her ene super korte liv... 

For min egen skyld throw back til Mera Peak high camp i 5800 m højde, hvor jeg så alligevel besluttede mig for at blive da jeg om natten  havde det for skidt til at gå videre op. Som jeg beskrev det for en af mine gode veninder, så havde jeg virkelig følelsen af at mine chakraer lukkede ned one by one. Ja og og på et tidspunkt var det værste næsten, at jeg omtrent tænkte, at det kunne være lige meget. Godt eller skidt? Happy or sad? Mageløst anyhow og ville virkelig gerne tilbage. Well, it´s gonna take some dicipline and real hard work :hippy: 

 

NB og selvom, at jeg skriver, at det ikke lige pt er muligt at planlgge ture til høje bjerge, så har jeg alligevel skrevet til Kipling + ændret log titel med et formål, at jeg bare virkelig VIRKELIG gerne vil arbejde på at vende tilbage til Nepal i efteråret j2020. Well den her verden er fucking uforudsigelig men jeg bliver bare nødt til at arbejde på det... well og måske nogle penge bliver tabt på gulvet.. men jeg får drømt om noget som er værdifuldt for mig. Jeg kan fokusere og mine kolleger er nok, alt andet lige, ikke så kede af, at jeg faktisk bare gerne vil skyde ferien til oktober. Måske det kunne lykkes.... :hippy: 

 

23658543_10155832263209663_7647014563239140695_n.jpg.cc0efbd50bccd22957b6ed5f083c32e7.jpg

 

24852375_10155873263724663_6685566749990872212_n.jpg.b43806600988c5c1db6158c859c64056.jpg

Og billede nr 2 med nogle af verdens højeste bjerge i baggrunden, som bare har haft ligget der i millioner af år.. Under utallige ompakninger af bagage havde jeg efterladt min solhat nede i de 5000 m højde. Dagen før var det meget skyet og tåget men op mod highcamp var vi jo i t shirts og blev totally fried af solen. Absolut noget som jeg tror kunne gøres bedre... alle de små detaljer. Ved stadig, at jeg gjorde det rette med ikke at udfordre helbredet ved at bevæge mig højere op men der er ting at lære. Knapper som jeg kan skrue på. Vil så gerne tilbage... 

Hey now don't dream it's over.....

Well ikke flere bjergdrømme fra mig men de er der... :hippy: 

Stay strong derude 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Henrik S. skrev:

Fantastiske billeder. Wow :clap:

 

7 timer siden, vestjyden skrev:

"men jeg får drømt om noget som er værdifuldt for mig."

Godt skrevet og tænkt. Især nu hvor alting er gået lidt i selvsving.

Ellers som Henrik skriver, gode billeder.

Mange tak begge :hippy: Ja og ville ønske, at jeg havde haft lidt mere is i maven til at satse, inkl sammen med Kipling travel, som i tlf i dag var super optimistiske mht efterårssæsonen. Well det er et rejsebureau, så det skal de jo være. Inderst inde, så kunne jeg bare mærke, at det jo er om kort tid og nok ikke helt så realistisk som jeg lige drømte om i aftensolen med skøn rosé vin i lørdags. Jeg er nok bare lige en tand for idealistisk nogle gange. Ja så har erkendt, at det er for risky business. Som Gregers skriver andet steds, så ser vi nu stigning både i Wuhan og Tyskland. Ja så har i stedet bare planlagt 3 ugers sommerferie i juli. Tid til at sove, træne og hygge mig herhjemme. Knapt så eksotisk men who knows om der kommer en lejlighed en anden gang. I hope so. Hvis 2.bølge kommer væltende kan min ferie blive inddraget og jeg har ikke brugt en formue på vild tur... 

Og principperne mht at prøve at få trænet igennem kan jeg jo stadig prøve at forfølge. 

I går igen "300 challenge" i homegym + dejlig gåtur med miss Spinderella 

Det gode ved hjemmestyrke, at jeg kastede mig ud i det bare i mit vandretøj, dvs ingen hurdle med omklædning. Nogle gange er det de små ting, der gør en stor forskel, mht at øge chancen for, at det lykkes. Skal nok til og tilbage til at være i gymnastik tøjet fra morgenstunden. 

I dag rigtig tidligt oppe for første gang i en uge og fuldstændig død i sværen inkl pga travlhed. Ligegyldigt hvor meget jeg kunne forestille mig at stå af i Hørning og trave de 12 km hjem til Århus - just ain't gonna happen. 

I øvrigt lige fået fantastisk update inkl billeddoku fra Spinderella pigen og åbenthavssvøm :bubblebath:... så meget respekt!!

Nå pas godt på Jer selv derude... vi skal huske at nyde at være raske og ja få det bedste ud af det her liv...

Går nu i gang med at ændre log titel igen.... 

 

Link to comment
Share on other sites

Tak for honorable mention, smukke! :heartpump:

Må snart få gang i egen log igen, selvom der ikke er så meget andet end dagens plaskeri at berette om. :tongue:

Glæder mig til næste update - lyder til at der er sket store ændringer på bjergfronten siden i går. Er ikke i tvivl om at du kommer ud på en af de høje ture igen - selvom du måske kommer til at vente lidt længere. :heartpump:

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Spinderella skrev:

Tak for honorable mention, smukke! :heartpump:

Må snart få gang i egen log igen, selvom der ikke er så meget andet end dagens plaskeri at berette om. :tongue:

Glæder mig til næste update - lyder til at der er sket store ændringer på bjergfronten siden i går. Er ikke i tvivl om at du kommer ud på en af de høje ture igen - selvom du måske kommer til at vente lidt længere. :heartpump:

:wub: Tak søde og seje svømmesild. Ja og blandt andet vores samtale søndag eftermiddag, fik mig til at indse, at det var et wild shot og at jeg må væbne mig med tålmodighed og som Lars Gundersen fra Kipling sødt og rigtigt skrev til mig - "bjerget bliver liggende"... meen nogle gange kalder bjergene bare højlydt... 

Må i øvrigt skrive, at Kipling er meget mere end et rejsebureau... det er snarere som en bjergfamilie af folk der bare er dedikerede til eventyr... ja så tjek det endelig ud, hvis evt læsere tør at tænke rejser på et tidspunkt i fremtiden... let's hope so.. 

https://www.kiplingtravel.dk

Og jeg er altså ikke sponsoreret eller noget... en del af mig ville faktisk bare nogle gange ønske, at jeg havde sådan et job med bjergene... 

I dag alligevel i kjole og dermed ikke noget transport træning i dag... må se, hvad der er energi til senere... nu hvor bjergeventyret ikke lige bliver, så overvejer jeg noget så lav praktisk som en robot støvsuger... ja fra bjergsild til husalf... 

Den gode dag til Jer derude :hippy: 

 

Link to comment
Share on other sites

På 12/5/2020 at 07:05 , Bjergtrold skrev:

 "... meen nogle gange kalder bjergene bare højlydt... 

:hippy: ja og trods kald fra bjergene en virkelig virkelig presset uge, hvor energien bare lige har haft rakt til at komme op, arbejde og så hjem igen og godnat med "The Wire" = også et fantastisk studie i det med at kunne fortælle en god historie, inkl at næsten et hvilket som helst miljø kan blive spændende, hvis du indretter det med nogle komplekse karakterer og går tilpas detaljeret til værks, som fx sæson 2's fortælling fra et havnemiljø med mere automatisering, nedlagte skibsværfter, arbejdsløshed og ja containerkraner filmet fra flotte vinkler = vældigt spændende... who would have known.

Nå i toget i går blev jeg dog enig med mig selv om, at det er tid til at få startet på noget transportcykling fx til/fra Skanderborg = ikke urimeligt langt eller hårdt. Dog først tidligst fra på fredag, da jeg har hjemmearbejdsdage + Kristi Himmelfart. 

Håber at få gjort noget hjemme træning og træning i det hele taget. 

Dog positivt, at jeg både torsdag og fredag kom op og afsted og først fik kaffe med i toget = absolut gode takter. Plus fik mediteret i toget de fleste morgener og tyggede spidskålssalaten godt. Nogle gange kan maden være vigtigere end træningen, eller kan i hvert fald mærke, at det nogle gange er sådan for mig. Også selvom, at jeg aldrig tidligere ville have tænkt sådan. 

Stay strong derude :hippy: 

Dejlig weekend til boardet 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bjergtrold skrev:

 "The Wire" = også et fantastisk studie i det med at kunne fortælle en god historie, inkl at næsten et hvilket som helst miljø kan blive spændende, hvis du indretter det med nogle komplekse karakterer og går tilpas detaljeret til værks, som fx sæson 2's fortælling fra et havnemiljø med mere automatisering, nedlagte skibsværfter, arbejdsløshed og ja containerkraner filmet fra flotte vinkler = vældigt spændende... who would have known.

Det er faktisk en af de 'klassiske' serier, jeg aldrig har fået taget hul på. Min tålmodighed rækker ikke rigtig til meget lange serier længere, og der er efterhånden mange serier på min liste, hvor jeg har set afsnit 1 og 2 - og derefter aldrig er kommet længere. Men The Wire er altså en af dem, jeg har tænkt mig at prøve kræfter med på et tidspunkt.

Seneste serie, jeg har 'gennemført', er den meget atmosfæriske og samtidig meget spændingsfyldte DEVS på HBO. Den fangede mig godt nok, selv om der ikke sker så frygtelig meget. Den udmærker sig så også ved at have meget få afsnit :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

På 16/5/2020 at 16:49 , Henrik S. skrev:

Det er faktisk en af de 'klassiske' serier, jeg aldrig har fået taget hul på. Min tålmodighed rækker ikke rigtig til meget lange serier længere, og der er efterhånden mange serier på min liste, hvor jeg har set afsnit 1 og 2 - og derefter aldrig er kommet længere. Men The Wire er altså en af dem, jeg har tænkt mig at prøve kræfter med på et tidspunkt.

Seneste serie, jeg har 'gennemført', er den meget atmosfæriske og samtidig meget spændingsfyldte DEVS på HBO. Den fangede mig godt nok, selv om der ikke sker så frygtelig meget. Den udmærker sig så også ved at have meget få afsnit :beerchug:

Tak for inspiration mht DEVS kære superløber og ja har jo selv længe haft det på samme måde med "The Wire". Ja og nu ville jeg bare ønske, at jeg havde haft set den for længe siden. Men det med en tålmodighed er en vigtig ting og når jeg læser om det, så kan jeg se, at der er folk som står af pga de mange karakterer og det måske (for nogle) lidt omstændelige tempo i starten. Well og så er der resten, som gang på gang slår fast, at det er verdens bedste serie ever og ja det bliver absolut den gruppe, som jeg kommer til at tilhøre.

Nogle beskriver faktisk serien som en visuel roman og enkelte sammenligner fortællestilen  med Dostojevskis' eller Dickens' måde at fortælle historier på, inkl også det samfundskritiske element og det her med at stille flere spørgsmål end opstille egentlige svar. Det virker ja utroligt engagerende ... og får en (eller i hvert fald mig) til at tænke eksistens på en ny, eller i hvert fald mere nuanceret måde, inkl stor taknemmelighed for de priviligerede vilkår mange af os lever under fx her i DK. Ved jo godt, at der også er store problemer inkl med narkotika herhjemme. Desværre.

Well også lidt træning

Styrke d 16.5

Tog udgangspunkt i 300 challenge men varierede det så lidt undervejs

Assisted pull ups 12 + 13 = 25 stk

Push ups 

20 + 10 + 10 + 10 

Dødløft

27 kg 20 stk

32 kg 10 stk

37 kg 10 stk

47 kg 10 stk 

Bulgarian split squat

6 kgs håndvægte i hænderne 13 + 12 på begge sider

Mavemix fra Bodyfit programmet 

French press med 6 kgs håndvægte 3 x 10 stk

Bænkpres 4 x 10 med 27, 32, 37 og 42 kg. Mangler racket men ellers ikke tungt, så den begrænsende faktor at få stang forbi knæ hofter og mave og så løftet op.

Walking lounges

3 x 16 skridt med 10 kgs håndvægte i hænderne

Dejligt hjemme pas og særligt walking lounges sidder lige i ballerne i dag.

Løb d 16.6 

Blommehaven t/rt ca 10 k, løber ikke hurtigt og det er hårdt op ad bakkerne men er super glad og veltilpas bagefter. Kan noget være vigtigere??

Dejlig kommende uge til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 18.5

Løb

Igen de ca 10 k til Blommehaven t/rt. I løbet af dagen var jeg p.... træt af regnvejret og så var det jo så fint og mildt og frodigt i skoven. Var virkelig som om, at alt det grønne lige havde fået et ekstra boost. Flere steder føltes det som at løbe i huler af grønt. Ja og igen hårdt med bakker, trapper fra stranden op i skoven og ja elskede hvert et øjeblik af det. Meget muligt, at jeg har været/er fuldstændigt ud af træningsrutine og at vejen tilbage er hård men mærker helt ind til benet, hvor godt det er for mig. 

I morgen eftermiddag møde på Skejby, så det super geniale ville være, hvis jeg kunne udnytte hjemmearbejdsdagen til at få løbet fra morgenstunden (I wish) ved ikke om jeg kunne finde energien til det i morgen tidlig men ville virkelig være dejligt. 

Ellers SÅ spændt på på onsdag, hvor det måske bliver meldt ud om fitnesscenter og svømmehaller kunne åbne før end til august. Det ville være et helt andet perspektiv på sommerferien, hvis jeg kunne ramme et hold, PT eller svømme på svømmestadion... 

Når det er sagt, så finder jeg det da absolut foruroligende, at antallet af indlæggelser igen stiger... somehow er det jo forventeligt men siger noget om, at virussen er derude, ain't over till the fat lady sings.... 

Fortsat dejlig uge til boardet.. er færdig med sæson 2 af "The WIre" = 100 % ligeså mørk og alligevel sært tilfredsstillende sæson afslutning som ved sæson 1.. well I know,  burde nok finde et andet sted at udgyde alle mine små strøtanker... 

:hippy: 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Endelig ikke stoppe med strøtankerne :please:

Smittetallet stiger heldigvis kun lidt, så jeg er ikke skræmt (endnu). Forhåbentlig er der nogen der tager det som et prik på skulderen om liiiige at stramme op foran mælkekøleren i Netto, huske håndspritten osv. 

Og så er jeg btw godt træt af øfferiet fra BT´s chefredaktør og hr. Løkke Rasmussen. Hvis de har så p.... travlt med at leve normalt, så synes de skal smutte til Brasilien i en fart!

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 18/5/2020 at 22:57 , Spinderella skrev:

Dejligt med hjemmearbejde og muligheder for hverdagstræning. :bigsmile:

Synes klart du skal blive ved med at drysse strøtanker ud over loggen - det er jo en del af charmen. :heartpump:

 

På 18/5/2020 at 23:04 , Gregers TF skrev:

Endelig ikke stoppe med strøtankerne :please:

Smittetallet stiger heldigvis kun lidt, så jeg er ikke skræmt (endnu). Forhåbentlig er der nogen der tager det som et prik på skulderen om liiiige at stramme op foran mælkekøleren i Netto, huske håndspritten osv. 

Og så er jeg btw godt træt af øfferiet fra BT´s chefredaktør og hr. Løkke Rasmussen. Hvis de har så p.... travlt med at leve normalt, så synes de skal smutte til Brasilien i en fart!

 

:hippy::heartpump: Mange tak begge og ja sådan har jeg det jo også netop selv når jeg læser andres logs. Well ved ikke om jeg måske bare, trods min indadvendthed, overvejede om jeg skulle række lidt mere ud i livet.... connecte med verden.. The jury is still out ...

Træningsmæssigt ellers meget enkelt med jog til Blommehaven t/rt ca 10 k både mandag, tirsdag, onsdag og i går lørdag. Super dejlige ture omend jeg mærkede styrketræningen fra lørdag flere dage efter. Onsdag lovede jeg også mig selv, at det virkelig skulle være roligt til lyden af Vintage café = dejligt lounge jazzede cover udgaver af nogle af de alltime bedste sange. Well og så kom jeg alligevel til at løbe lidt om kap med en anden løber, hvor vi overhalede hinanden lidt på skift. Super hårdt og lækkert. Torsdag i løbetøjet fra morgen stunden men træls deadline og sofaen gjorde, at jeg alligevel endte med nuldag. Fredag havde jeg  pønset lidt på noget transport cykling men første tidlige morgen i mange dage og eftermiddagens truende regnvejr, fik mig fra det og så blev det endnu en sofa dag. 

I dag tror jeg bliver indendørs styrketræning .. eller i hvert fald, hvis regnen fortsætter med at vælte ligeså voldsomt ned. Ser slet ikke så slemt ud på vejrudsigten men bliver tilsyneladende ved med at regne. 

Ja og så er jeg i øvrigt enig med dig Gregers, mht at det er meget nemt at kritisere vores nedlukning for at have været for hård og i nogens vurdering unødvendig. Ja og især nu, hvor det (so far) endte med at gå bedre end frygtet. Ja men det er jo netop fordi, at epidemien blev bremset førend, at den var eskaleret ud af kontrol, som vi har haft set det mange andre steder. Vi må se, hvad der kommer til at ske. 

Nå måske, at der alligevel er lidt opholdsvejr på vej... Skal under alle omstændigheder have styr på spidskålsboksene og bagt nogle boller.

Dejlig søndag og uge til boardet :hippy: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bjergtrold skrev:

Ja og så er jeg i øvrigt enig med dig Gregers, mht at det er meget nemt at kritisere vores nedlukning for at have været for hård og i nogens vurdering unødvendig. Ja og især nu, hvor det (so far) endte med at gå bedre end frygtet. Ja men det er jo netop fordi, at epidemien blev bremset førend, at den var eskaleret ud af kontrol, som vi har haft set det mange andre steder. Vi må se, hvad der kommer til at ske. 

He, he, ja, det argument bider sig selv lidt i halen, ikke? Altså, folk siger 'der blev lukket alt for meget ned, for det blev jo ikke rigtig til noget' burde måske overveje, om de to ting ikke har meget med hinanden at gøre.

Men selvfølgelig skal det hele da analyseres grundigt, når støvet engang har lagt sig. Vi skulle jo gerne blive klogere på processen, for det er helt sikkert ikke sidste gang, at der kommer en led virus snigende.

Jeg bliver ved med at vende tilbage til Hong Kong-influenzaen i 1968-1970, som faktisk krævede flere ofre end corona. Jeg kan godt huske, da den hærgede (ja, så gammel er jeg), og da var ikke noget, der hed karantæne og isolation:
 

 

Link to comment
Share on other sites

Kære Bjergtrold!

Enig med de andre i, at du endelig skal blive ved med at skrive alle dine strøtanker!

Kan vældig godt lide at læse dem!

 

Jeg har selv en hemmelig drøm, om engang selv at kunne komme til at vandre i Nepal (og andre steder) igen, så det er dejligt at læse om dine vandreaktiviteter også.

(Gik "Annapurna rundt" med Topas rejser helt tilbage i 1998)

Knus og hilsner og thumps up for træningsoverskud herfra!

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Træningsmæssigt ellers meget enkelt med jog til Blommehaven t/rt ca 10 k både mandag, tirsdag, onsdag og i går lørdag. "

Det er altså en ok mængde at lige banke af oven på hverdagen. :clap:

Mht. til nedlukningen: Lidt nørdet, men corona må være super interessant, hvis smittespredning er ens speciale.

Link to comment
Share on other sites

På 24/5/2020 at 14:26 , Henrik S. skrev:

He, he, ja, det argument bider sig selv lidt i halen, ikke? Altså, folk siger 'der blev lukket alt for meget ned, for det blev jo ikke rigtig til noget' burde måske overveje, om de to ting ikke har meget med hinanden at gøre.

Men selvfølgelig skal det hele da analyseres grundigt, når støvet engang har lagt sig. Vi skulle jo gerne blive klogere på processen, for det er helt sikkert ikke sidste gang, at der kommer en led virus snigende.

Jeg bliver ved med at vende tilbage til Hong Kong-influenzaen i 1968-1970, som faktisk krævede flere ofre end corona. Jeg kan godt huske, da den hærgede (ja, så gammel er jeg), og da var ikke noget, der hed karantæne og isolation:
 

 

Helt enig kære Henrik. Der er meget, som det er vigtigt at prøve at forstå og blive klogere af og hvor er det et fantastisk klip med storrygende koordinatorer, der sidder tæt med store tavler. Dengang med Hong Kong influenzaen, så levede vi jo nok stadig i en tid, hvor der var ekstremt mange sygdomme og vilkår (arbejdsulykker/slid), som folk bare døde af.  Det har ændret sig nu. 

Nu skriver folk jo også, at det i DK stort set kun har haft været folk med kroniske sygdomme der har haft været døde. Men i DK har vi jo netop heller ikke haft overdødelighed, som i fx Storbritanien eller USA. Lande, hvor vi ser konsekvenserne af at lukke ned for sent. Også selvom, at det måske kun var få dage og måske endda timer der gjorde forskellen. Og i Storbritanien lukkede de jo endda meget hårdt ned med politi, droner etc etc. 

Nå ikke fordi, at jeg skal prøve at gøre mig klog på noget... 

 

På 24/5/2020 at 14:28 , Tinapigen skrev:

Kære Bjergtrold!

Enig med de andre i, at du endelig skal blive ved med at skrive alle dine strøtanker!

Kan vældig godt lide at læse dem!

 

Jeg har selv en hemmelig drøm, om engang selv at kunne komme til at vandre i Nepal (og andre steder) igen, så det er dejligt at læse om dine vandreaktiviteter også.

(Gik "Annapurna rundt" med Topas rejser helt tilbage i 1998)

Knus og hilsner og thumps up for træningsoverskud herfra!

Tak kære Tina :wub: og fantastisk, at du gik Annapurna rundt med Topas og ja lad os holde bjergdrømme fanerne højt og holde os i gang indtil, at de forhåbentligt en dag kan føres ud i livet. Trolde knus herfra :hippy: 

 

På 24/5/2020 at 20:56 , vestjyden skrev:

"Træningsmæssigt ellers meget enkelt med jog til Blommehaven t/rt ca 10 k både mandag, tirsdag, onsdag og i går lørdag. "

Det er altså en ok mængde at lige banke af oven på hverdagen. :clap:

Mht. til nedlukningen: Lidt nørdet, men corona må være super interessant, hvis smittespredning er ens speciale.

Tak kære Vestjyde :hippy: og ja på dage, hvor jeg har nok søvn og kommer i rimelig tid fra job, så er det jo kun bonus + luksus at kunne få trænet. 

Ja  og jeg er helt enig mht at det midt i alt det tragiske må være spændende at arbejde med. Det som jeg læste og har stor respekt for, at nogle infektionsmedicinere og epidemiologer har sagt højt, ja det er det her med, at de initialt tager udgangpunkt i viden fra tidligere epidemier og efterhånden, som de så lærer, i det her tilfælde, ny corona virus sygdom at kende, ja så beskriver de, at det kan føles som at vide mindre og mindre. Den ydmyghed der ligger i det. Men selvfølgelig også noget der clasher med erhvervsfolks, politikeres og selvfølgelig befolkningens ønske om forudsigelighed og kontrol i en krise som den nuværende. 

Ellers så trøstede jeg mig i søndagens kulde og husalfeaktiviteter med, at mandag ville blive dagen, hvor jeg transport cyklede og ja måtte så erkende, at det blev endnu en nul - falde i søvn i sofaen med " The Wire" dag. Tirsdag blev dog så heldigvis dagen, hvor det lykkedes mig at rygsæk løbe fra Herning til Ikast st ca 10 k og onsdag morgen løb jeg så fra herhjemme til Hørning station = 12 k. Super super lækkert omsider at få hul på den byld, for kan jo godt. Og det bliver bare nogle helt andre gode dage når jeg får puttet træning ind. Tilgengæld godt gennembanket i hele kroppen, så bare restitution torsdag og fredag. Med tung rygsæk er det også skuldre, nakke, ryg og sågar armene, at jeg har haft ondt i. 

Onsdag talte vi ferie på job og jeg beskrev mine Nepal drømme og at jeg hellere ville holde ferie til efteråret men godt vidste, at det var skørt. Well og så havde vi faktisk en rigtig god dialog om det. Enden på det hele er nu, at jeg holder fast i min sommerferie til juli. Kunne faktisk se, at der var ledige pladser på Kiplings Everest Basecamp trek til oktober og det var positivt, at ledelse gerne ville bakke op om det, også velvidende, at ingen aner, hvad vi kan. Med udmeldingerne i går, er det nu absolut overvejende sandsynligt, at det slet ikke ville være en mulighed. Vigtigst kunne jeg også bare mærke, at det som jeg egentlig har brug for, ja at det er flere oplevelser som tirsdag/onsdag med hverdagseventyr. Det er squ logistisk en udfordring og jeg har jo aldrig været en super planlægger men godt for mig at træne. Udfordringen lige nu temperatur skift. Mod Ikast med fastlandsklima ja der svedte jeg, som var jeg i Mojave ørkenen, havde kortærmet t shirt på og ønskede, at jeg også var i korte tights. Mens jeg ventede på toget på Ikast station var jeg tilgengæld taknemmelig for min dunvinterjakke og skiftetøj, så kræver lidt planlægning. Onsdag morgen havde jeg også saftevand forskellige steder i rygsækken. Stadig meget meget vellykket og noget der giver håb for, at jeg i sidste ende kunne få det hele til at hænge sammen mht job/privatliv.

Medvirkende til det også, at robotstøvsuger kom onsdag aften og torsdag var hele lejlighed fin og rengjort. Roomba fik et rum ad gangen og så kunne jeg bagefter vaske gulvet. Super skønt i går morges at vågne i pæn lejlighed og vide, at halvdelen af pinsen ikke skulle bruges på det. Har så nogle arbejdsting, som jeg bliver nødt til at kigge på men må prøve også at få trænet og hygget mig. Er også allerede begyndt at kigge på robot gulvvaskere. Endnu engang street credit til den skønne miss Spinderella, der i snart et år har haft beskrevet aflastningen ved støvsuge fidusen. Mangler bare lige at trouble shoote opkoblingen til mit Wi-Fi, så at jeg kan sætte den i gang mens jeg er på arbejde, hvilket underboere nok vil sætte pris på. 

Guess that's it :hippy: rigtig dejlig pinse til boardet 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

På 30/5/2020 at 10:57 , Bjergtrold skrev:

  Vigtigst kunne jeg også bare mærke, at det som jeg egentlig har brug for, ja at det er flere oplevelser som tirsdag/onsdag med hverdagseventyr.  

 

Well og allerede i går eftermiddags således tid til at få lidt mere af slagsen ind i Århus liv. Gik for mange år siden på forskellige dele af vandreruten mellem Århus og Silkeborg. Oftest Århus-Skanderborg men var også på udvalgte dele af ruten mellem fx Ry og Silkeborg når jeg havde besøg af familie og venner fra Sjælland = en god måde at være sammen på og samtidigt noget af det smukkeste natur, som jeg overhovedet kender i DK. Hvis jeg kunne lære ruten lidt at kende igen, så ville jeg også kunne hoppe af toget i fx Alken og så jogge til Ry = dejlig skov træning og mere inspirerende end fx landevejen mellem Herning og Ikast. Dog psykologisk en større hurdle når først du sidder i toget og er små træt.

Well startede anyhow ud i god stil på Brabrandstien, ud forbi Årslev Engsø og så videre ned igennem Jeksen dalen, som er et helt eventyrligt smukt sted med vandløb etc.. kunne delvist huske ruten og fulgte så markeringerne med lille hvid mand på blå baggrund. På et eller andet tidspunkt omkring de lidt over 20 k rammer jeg så Pinds Mølle og kan se, at jeg er kommet væk fra ruten på oversigtskort. Måske ikke meget mere end 500 m væk men med en tur der i forvejen lå på 30 k, kunne jeg bare se, at jeg ikke havde "råd" til at fare vild i flere omgange, så bailede og GPS navigerede til Hørning st, hvor jeg næsten landede på de 25 k = stadig en dejlig tur. 

Havde ellers nået at tænke om min næste tlf skulle være en back to basis Nokia ting, uden mulighed for at scrolle i det uendelige. Well en dag som i går bare MEGA smart lige at kunne finde vej. Og hvis jeg havde brugt lidt mere tid på at forberede turen, så kunne jeg også have printet PDF folder ud og gjort lidt mere for at holde mig på ruten. Bliver selvfølgelig nødt til snart at begive mig ud på turen igen for at finde ud af, hvor det gik galt. 

Anyhow super heldig med kort ventetid på toget på Hørning st, yndlingssushi pusher på Banegårdspladsen som genåbnede i fredags og så en taxa hjem til aftenhygge med sushi, lidt hvidvin og sæson afslutning af Season 4 af "The Wire" - what's not to like :hippy: 

Ville gerne indsætte et par snapshots men må erkende, at jeg bare ikke er ret god til det med billeder og it. Syntes at jeg plejede at være god til det men ikke så meget længere. Smukt det var - må pusle lidt med det.

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Well ikke så meget nyt her :hippy: 

Mandag løb  til Blommehaven t/rt men kunne virkelig mærke, ikke bare den lange tur, men nok især en uge som absolut havde budt på flere km end længe. Faktisk øm på en måde ind over hoftekammen, som jeg ikke har haft været siden at jeg overanstrengte mig helt tilbage til starten af løbetrænings tid for mange mange år siden.

Tilgengæld lille bitte dejligt hav dyp, hvor jeg bevægede mig fra den ene badetrappe til den anden nede ved Ballehage. Sindssygt koldt og sindssygt mange mennesker. Lidt skræmmende faktisk.

Any how efterfølgende tiltrængt med hvile pga ekstrem travlhed tirsdag, onsdag, torsdag... fredag løb jeg igen til Blommehaven og hjem med tunge trætte ben = følelsen af seriøs rust der skulle bankes af. 

I går hårdt shoppe pas og nul tid til træning da jeg mødtes tidligt med en veninde for at se fabelagtige "Little women" = vidunderlig film. 

Til morgen tidligt vågen og pga advarsler om ekstremt vejr, fik jeg ret hurtigt fedtet mig ud på endnu en Blommehaven t/rt tur. For en gangs skyld med følelsen af fut i stængerne og flow følelse. Ihhh det var dejligt. 

Har også fået besked fra super coach og glæder mig som et lille barn til at starte helt forfra med vægtene. Og et dejligt perspektiv, hvis jeg kunne bruge sommerferien herhjemme på at deltage i nogle yoga klasser, andre hold, svømme etc :bubblebath:

Ellers været super optaget af at træne de små robotter og få gjort rigtig meget rent = god ting at skulle holde gulvet ryddeligt og her bliver bare pænere og pænere. I modsætning til mig, så kan de jo støvsuge/vaske de samme rum x mange dag efter dag og på den måde virkelig komme i dybden. Særligt gulvvaske robotten er dog ret højlydt krævende; så skal der fyldes vand på, oplades, eller den roder sig ud i ulykker på badeværelset, hvor den ikke selv kan komme op fra brusenichen. Nu har jeg så fundet ud af at bruge fyrtårn til at holde den helt ude af brusenichen og det er stadig super fascinerende at se, hvor hurtigt de lærer at køre rundt om ting. Og jeg har først og fremmest overskud til at nå andre pligter og praktiske opgaver, som fx til morgen tilberedning af spidskålsbokse og nu lidt senere skal jeg have bagt de glutenfri boller og trillet kokoskuglerne. 

Fik afsluttet "The Wire" og ja må bare fortsat skrive, at det er den alltime bedste serie, som jeg nogensinde har mødt. Kan også lige nu mærke, at jeg trænger til at få brugt aftenerne på noget andet end fjernsyn og at det nok ikke lige nu rigtig er noget, der lever op til det. Well vi får se, hvad der sker.

I aften ville jeg gerne sove tidligt for evt at kunne ramme jog i morgen tidlig men da cykel ude i Herning er stjålet bliver jeg nødt til at være med tidligt tog = tidligt op og afsted. Ved ikke om det lykkes. 

Hav det fortsat godt derude :hippy: 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 7/6/2020 at 17:05 , Spinderella skrev:


Godt at høre at robotterne er kommet godt i gang. :bigsmile: Vil gerne slå et slag for at give dem navne.

Tak søde og tak for fin inspiration og ja det er Mr Roomba og miss Roberta. De er virkelig et sødt par, sort/hvid, Yin/Yang... og arbejder hårdt...

Me:

På 7/6/2020 at 13:30 , Bjergtrold skrev:

 Kan også lige nu mærke, at jeg trænger til at få brugt aftenerne på noget andet end fjernsyn og at det nok ikke lige nu rigtig er noget, der lever op til det. Well vi får se, hvad der sker.

Also Me:

Nå ja BBC serien "Normal People" måtte jeg da lige binge alle 12 afsnit over 2 aftener da den bare er ultimativt fantastisk. Og sjovt nok læste jeg lige, at det er gamle krager som mig, der bliver grebet om hjertet i forhold til det med at have bare et menneske i livet, hvor det er muligt at dele alt og hvor den anden bare spørger interesseret og fordomsfrit og også når det er vildt svært. Ja og også selvom, at serien handler om to teenagere der vokser op til at være (hold fast) 22 år unge. Også spændende tema omkring det her med at passe ind/versus ikke passe ind som meget kontekst afhængigt. I sidste ende er det vores egne projektioner/forventninger og det ultimativt vigtige at kunne se os selv i øjnene. Igen street credit til miss Spinderella for at anbefale (også) den :hippy: 

At jeg så ikke løb mandag morgen handlede så mere om, at jeg havde spist nogle sukkerfri kattepoter og må bare erkende, at sødemiddel slet ikke duer med min mave. Ja og lige siden har vi haft ekstremt travlt på job. Som i at jeg i går fik frokost ved 4-5 tiden. Ja så ikke noget fysisk træning men mentalt synes jeg faktisk, at jeg har haft været god til at være i opgaverne, har været glad for at være på arbejde og har løbende fået ryddet op og ordnet herhjemme + sovet rigtig godt i de timer det nu engang kunne blive. Den ekstra "lille" latte om morgenen, som faktisk har haft været stor, har bare haft føltes så godt. 

Fredag aften har jeg en sen aftale med coach og søndag ligeledes sen aftale men glæder mig så meget til at komme i gang. Anbefalingen at medbringe sin egen sprøjteflaske med håndsprit, så sådan en må jeg have fat i. 

Nå men anyhow forhåbentligt snart lidt træning at logge. Ved ikke om jeg kunne få puttet noget løb ind i morgen tidlig eller eftermiddag. I dag bliver det i hvert fald ikke, selvom at god ven prøvede at lokke mig ned at bade.

Stay strong derude :hippy: 

 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share