Burde være fysisk umuligt?


jolivia
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har et spørgsmål ang. antidepressiv og vægt!

Jeg gik fra Flutin til Cipralex og tog hurtigt 15 kg på. Jeg har altid været tynd og kunne spise hvad jeg ville, men tænkte at det nok bare var mig selv, der havde været for inaktiv og spist en lille pizza for meget. Jeg begyndte for 2-3 måneder siden at træne hver anden dag. Temmelig hård styrketræning og cardio i 2 timer. Udover det, cykler jeg HVER dag en halv time og er generelt aktiv.

Jeg spiser HYPERsundt. Jeg rører ikke sukker, light-produkter, pasta, brød, hvede generelt. Jeg spiser ikke fede ting, og absolut intet junk-food. Jeg fylder mig med grønt, magert kød, frugt og VAND. Jeg spiser ca. 1400 kalorier om dagen, og har gjort det i de 2-3 måneder.

Jeg har tabt præcis 0,0 % fedtmasse. Det er jo nærmest komisk! Har slet ikke haft de her problemer før medicinen. Jeg har fået tudet ørerne fulde med, at man ikke tager på af medicinen, men ofte spiser mere og usundt når man er på det. Det passer jo så ikke! Er der andre med samme problem? (Kan lige love for at jeg går tilbage til Flutin igen. )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om andre, der har haft lignende problemer pga. medicin. Jeg har heldigvis aldrig selv været i sådan en situation men altid været i tvivl om hvorvidt de omtalte personer havde taget på pga medicinen på trods af uændrede kostvaner/træningsvaner eller endda optimering af disse eller om medicinen blot giver mere appetit.

Jeg kan da høre at det for dig ikke drejer sig om sidstnævnte da du jo tydeligvis ligger i et stort underskud dagligt. Dertil vil jeg sige at 2 timers cardio + styrketræning HVER dag, kræver mere energi end 1400kcal. Det bliver nedbrydende for kroppen i længden og med SÅ hård træning har du brug fo restitutionsdage. Ikke at det forklarer dit udeblivende vægttab, men det er bare et andet råd :)

Jeg synes at du skal gå til din læge og spørge om ikke du kan få noget andet medicin eller om han kan undersøge om det overhovedet ER pillernes skyld eller om der er et eller andet problem med dit stofskifte eller andet.

Han/hun vil måske også kunne hjælpe dig med hvordan du skal gribe situationen an såfremt du ikke kan få medicinen udskiftet.

Ydermere skal du naturligvis fortsætte dine sunde vaner, men pas på at du ikke bliver FOR skrap ved dig selv, lev hellere efter 80-20 reglen. Det med 80% sundt og 20% udskejelser.. Det kan hurtigt blive surt hvis man er alt for restriktiv. Men hvis du trives med det, så er det self op til dig selv hvad du gør :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om andre, der har haft lignende problemer pga. medicin. Jeg har heldigvis aldrig selv været i sådan en situation men altid været i tvivl om hvorvidt de omtalte personer havde taget på pga medicinen på trods af uændrede kostvaner/træningsvaner eller endda optimering af disse eller om medicinen blot giver mere appetit.

Jeg kan da høre at det for dig ikke drejer sig om sidstnævnte da du jo tydeligvis ligger i et stort underskud dagligt. Dertil vil jeg sige at 2 timers cardio + styrketræning HVER dag, kræver mere energi end 1400kcal. Det bliver nedbrydende for kroppen i længden og med SÅ hård træning har du brug fo restitutionsdage. Ikke at det forklarer dit udeblivende vægttab, men det er bare et andet råd :)

Jeg synes at du skal gå til din læge og spørge om ikke du kan få noget andet medicin eller om han kan undersøge om det overhovedet ER pillernes skyld eller om der er et eller andet problem med dit stofskifte eller andet.

Han/hun vil måske også kunne hjælpe dig med hvordan du skal gribe situationen an såfremt du ikke kan få medicinen udskiftet.

Ydermere skal du naturligvis fortsætte dine sunde vaner, men pas på at du ikke bliver FOR skrap ved dig selv, lev hellere efter 80-20 reglen. Det med 80% sundt og 20% udskejelser.. Det kan hurtigt blive surt hvis man er alt for restriktiv. Men hvis du trives med det, så er det self op til dig selv hvad du gør :-)

Der er skræmmende mange, der har det problem. Jeg har også tit været i tvivl om det virkelig ikke bare har været fordi personen faktisk indtog mere usundt end de selv troede, men jeg kan da godt se nu at det sagtens kan lade sig gøre at blive tungere og tungere uden at gøre noget aktivt for det.

Jeg ved godt at jeg skal have flere kalorier, men nu blev det nærmest en lille leg til sidst at se om det virkelig kunne passe at det ikke lod sig gøre at tabe sig på medicinen.. Det kunne det så :) Jeg håber at det er medicinen, og ikke mit stofskifte, men det må doktormanden lige klarlægge efter en blodprøve. Synes bare det er noget underligt noget.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, nu ved jeg ikke lige hvad dine kropsmål er (højde,vægt,alder osv.) men 1400 kcal om dagen er meget lidt sær med din træningsmængde, du skal huske på at man skal "spise" for at tabe sig, ligenu lyder det til du sulter din krop og så går den i defensiv mode, hvilket vil sige den holder på fedtet. Angående medicinen, så er det korrekt at flere midler har den bivirkning at man tager på, her skal du opsøge din læge og fortælle problemet, så du kan få anden medicin, hvilket du er berettigt til. Som nogen af de andre siger, så vil det være en god ide at skifte frugten ud med sunder nødder og masser af grøntsager (fiber til maven, meget vigtigt) så husk en masse kød, proteiner mætter godt, men det er også vejen frem til vægttab. Du kan evt. kickstarte dit vægttab ved at tag en dag hvor du spiser en masse fed mad uden for mange proteiner. Det giver kroppen et chok og derfor kan du måske komme ud af dit stall mode ( vægten ligger stille).

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg først indrømme at jeg ikke har læst alle svar. Men nu vil jeg alligevel lige fortælle dig min erfaring.

Jeg skiftede fra sertralin (anti-depressiv) til mirtazapin. Min læge fortalt mig at jeg ville kunne tage på af medicinen, men vi blev enige om at med mine 45 kg til 170 cm kunne det kun gavne mig. Der gik en måned og jeg tog hele 12 kg på. Da skyndte jeg mig at kontakte lægen der sagde at det var bedst at jeg stoppede med det samme, da den vægt man tager på med medicin er meget sværere at tabe. hvorfor må du ikke spørge mig. Det skal også siges at med anti-depressive præperater er det man tager på af faktisk bare appetitten. Da jeg var på medicinen troede jeg ikke på den da jeg ikke følte at jeg overspiste. Dog kan jeg se nu at jeg spister hvert kvarter - og ikke noget i den sunde ende.

Da jeg så trappede ned tog jeg yderligere nogle kg på, og nu ligger min BMI dog normalt, men både min læge og diætist har rådet mig til at tabe mig pga. min magre bygning og ekstra fedt på sidebenene. Jeg har brugt snart et halv år og har kun tabt et par kg. Det jeg har kunne konstatere er at de kg man tager på med pillerne faktisk er rigtig svære at komme af med.

Jeg har nemlig altid kunne spise lige hvad jeg vil og stadig styre min vægt mere eller mindre som jeg vil. Det er derfor også hårdt for mig nu at skulle leve på en kur med så strenge restriktioner. Dog vil jeg sige at både læge og diætist beder mig fortsætte. Det er simpelthen bare sværere at komme af med. Måske er det også rådet til dig.

Det der så også har gjort udslaget for mig er aqaugym. Da man dyrker motion i vand føler man ikke hvor hårdt det er, og giver sig derfor en ekstra smule. Derudover siger man at man skal træne i betydeligt kortere tid i vand for at opnå det samme resultat som på land. Det er bare endnu et godt råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share